Teksas'ta Batalıkta Fizik

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
732
4,061
Blek’in kendine özgü özellikleri, önemsenmeyecek kadar basit değildir; tam tersine, oldukça dikkat çekicidir.

wJTWyVOn_o.jpg


103 nolu sayıda İngiliz subayların konuşmaları şu şekildeydi:

rxxNxdrm_o.jpg


Olayın gerçekleştiği Sad Hill(İyi Kötü Çirkin göndermesi) bataklıklarıyla ünlüymüş ve bizi ilgilendiren tema burada gerçekleşmiştir.

Öncelikle bataklık kelimesi Zagor’daki bataklık değildir, çünkü Zagor’daki bataklık ‘’ bayou ‘’dur. Buradaki batalık daha çok turbalık olarak tanımlabilir.

Toprak niteliği açısından organik açıdan zengin, mineralce fakir ve asidik nitelikte topraklardır. Subayın dediği çamura batma, toprak ve su ikilisi kaynaklıdır ve muhtemelen olay sıcak bir zamanda geçmektedir.

Buna bağlı olarak ‘’ bataklık ‘’ ile kum arasında doğrudan ilişki bulunamaz.

Çamura gömülme denilen de çamura saplanmadır, çünkü tundra gibi alanlarda sıcak zamanlarda toprak çözülme nedeniyle çamur haldedir ve bu sadece üst toprak katmanında etkilidir.

Yine bu katmanda organik tabaka çamurumsu karakterde olabilir. Resimlerde görüldüğü kadarıyla bunun olasılığı daha azdır.

Bunu basitçe matematiğe dökelim.

ph < x kg/m3 gibi nümorolojiyle beslenen nümerolojik cahilliğin akıl dışı unsurlarına değinmeyeceğiz.

Çamurun kohezyonu: c=5 kPa

Birim hacim ağırlığı: γ=12 kN/m3

Taşıma gücü faktörü: Nc=5.7 (çamur için)

Nesne: 0.1 m çapında silindir, 0.1 m batma derinliği

q=c.Nc=5 . 5.7 = 28.5 kPa

bu değer taşıma gücüdür.

Gerek kuvvet ise F=A.q=π⋅(0.05)2 . 28.5 ~ 223N

Yani bataklığa saplanmak için 23 kilogramlık kuvvet uygulanmalıdır ve kuvvet arttıkça bataklığın içine saplanma daha muhtemel hale gelmektedir.

Bu şu demektir, zemin suyla doygun, yumuşaktır ve üzerine uygulanan kuvvet arttıkça zeminin taşıma kapasitesi aşılır. Zemin yapısı bozulur, zemin daha akışkan hale gelir ve zemindeki direnç kırılarak tekerlek daha derine batar.

Örneğin Rus işgaline karşı direnen Ukrayna’da araçlarda ‘’ çamur dönemi ‘’ nde araçların hareket edememeleri ve hareket ettikçe hareket edemez hale gelene kadar derine batmalarının sebebi budur, ama tabi burada kum ve kil unsurları da etkilidir.

czMBdMzs_o.jpg


Bununla beraber çamura saplanmak tek bir nedene bağlı değildir. Çamurun kohezyon direnci, akma gerilmesi, çamurun visozitesi ve taşıma gücü çamura saplanmada etkilidir.

Teksas’daki dört tekerlekli at arabasının ağırlığı 300 olsun.

Tekerlek başına zeminle temas alanını 0.05 m2 kabul edelim.

300 x 9.81 m/s2 = 2943 N* (F)

4 x 0.05 m2 = 0.2 m2 (A)

2943 N / 0.2 m2 = 14,7 kPa

* Elma ağacı altında uyuyan adam

Bu şu demektir, çamurun taşıma kapasitesi 10 < x < 20 -> x < 14,7.

Örneğin çamurun taşıdığı değer 11 ise araba batar.

Batmanın derinliği ise 14,715 / 1500 x 9.81 ~ 1m.

Resimlerde görüldüğü kadarıyla daha batan arka tekerler(değişmeyen durumun nedeni anlatılmıştır.) yarı seviyededir. Yani çamurun direnci, arabanın ağırlığının oluşturduğu basınca yarı seviyede(yine teorik olarak) 50 cm. de eşitlenmiştir ve araba orada durmuştur. Çünkü çamur daha fazla yük taşıyacak kadar sıkışmıştır.

SthDBcgf_o.jpg


Estonya’da, Finlandiya’da at arabaları zaten en fazla arka tekerin yarısı seviyesine kadar batmaktadır.

Peki, ek ağırlıkta ne olur?

Kadının ağırlığını 60 olarak kabul edersek, ortalama ağırlık 360 ve diğerleri...

360 x 9.81 = 3531

4x0.05=0.2

3531/0.2=17,655, 17,6

17,655 / 1500x9,81 ~ 1.19

Eğer çamurun taşıma kapasitesi 17 ise araba batar.

Süre ne olur dersek

Ağırlığı 360, çamur taşıma kapasitesini 10 kPa(daha yumuşak çamur), tekerlek alanını 0.2, batma derinliğini 0,5, çamurun direnç katsayısını 5,000 - 20, 000 aralığında belirleyelim.

F = 10.000 Pa x 0.2 m2 = 2.000

Ağırlık – Çamur direncini bulalım( Hadi Newtoncular iş başına)

F = 3, 286 – 2.000 = 1.286

Şimdi başlangıç ivmesini bulalım,

a = 1.286 / 360 ~ 3,57 m/s2

Batma hızı v= 1,286 / 10.000 = 0.13 (çdk, k= 10.000)

Süre ise t = 0.5 / 0.13 ~ 4 sn.

Yani ortalama 4 – 10 sn. içinde araba çamura saplanacaktır.

İyi de babo batar batar da ne kadar batar? diye soruyu nümeroloji ile ilgilenenler sorabilirler.

360 X 9,81 = 3531 N

0.2’nin hesabına yer verilmişti.

3531/02 = 17,655 -> 17.6 kPA

Şimdi babo, çamur 17 ise batma riski 20 – 30 aralığındadır.

Bu aralıkta tekerleklerin hacmini toplam hacme göre 10 belirlersek, yukarıda ifade edildiği gibi 50’si batarsa değer % 15 olur. Ağırlığı arttırılmış şekilde %11’lik değer ancak bir şey bulduğunu düşündürtmek isteyen cahillere özgüdür.

Blek’in yaptığı kurtarma operasyonu ise başka bir mevzudur.

Hazır loptan bulduğu ağaçların yoğunluğuna 500 kg. diyelim.

GttCdbr9_o.jpg


Ağaçları uzun ince bir yol ya da dikdörtgen olarak kabul edelim.

Karşıya geçmek için kullandığı sal benzeri düzeneklerin boyutları : 2x1x0.2 olsun.

Kaslı Blek 70 kilo olsun.

Su yoğunluğu da 1000

Hemen düzeneğin hacmi diyoruz : 0,4 m3

Kütle kütle: 0.4x500= 200 kg.

Blekle birlikte 270

270/1000 de batan hacim 0,27 m3 dür.

Yani 0.27 / 0.4 de düzeneğin %67.5’i su altında kalır.

Batan miktar ise 0.2 x 0, 675 den 13.5 cm.’dir.

Yani Blek kahraman oldu.

Kaç kütükle?

π x (0.1m)² × 2m = 0,063 m3

0,063 x 500 = 31,5

0,063 x 1000 = 63

63-31,5= 31,5

3 x 31,5 = 94,5

3 x 63 = 189

189 – 94, 5 = 94,5

En az 3 kütükle. Resimdeki 6 kütük çap ve uzunlukla ilgilidir.

Peki, bu kahraman değil de biz bu durumda at arabasına düşmeden binebilir miyiz?

Wa 200

Wp 70

D 1 m. ama 50 dediğimizde göre 0,5

At arabasının ağırlık merkezi 0,5 m.

Biz fakirlerin ortalama ağırlık merkezi 0,7 m.

200 x 0,5 = 100

70 x 0, 7 = 49

100, 49’dan büyük olduğuna göre bir kaza olmaz(0,49 < 1).

Araba zaten çamura saplanmış olmasına rağmen Blek at arabasından barfiks çekermiş gibi fırlayınca araba devrilir mi?

ZuadNd5o_o.jpg


Blek tavanı tutup dışarı fırladığında ağırlık merkez değer 0.8 olsun.

70 x 2 m/s2 = 140 yani 14 kg. kuvvet

200 x 0.5 = 100

70 x 0.8 = 56

14 x 0.8 = 11.2

56 + 11.2 = 67.2

Bulduğumuz sonuç 100’den küçük olduğundan araba devrilmez.

Peki, Blek tavandaki tahtayı içeriden tutup, barfiks hareketiyle arabanın tavanına tak diye düşebilir mi?

Arabanın iç yüksekliği 2 metre olsun.

Bunun için gerekli potansiyel enerji: Ep = 70 x 9.81 x 2 = 1373.4 J

Benim gibi bir tane bile barfiks çekemeyen birisine kıyasla bileği kuvvetli Blek’in kollarıyla uyguladığı kuvvet 70 kilodan fazladır.

Kollarını 50 cm. içeri doğru çekerse F = 1373,4 / 0.5 = 2746,8

Yani Blek’in kolları 70’in dört katı ağırlık uygulamalıdır.

Hadi 1 olsun, olsun olsun da 2 olsun. Dört nedir? Goril misin mübarek?

Blek tavana ulaşılabilir, ama böylesi ancak kurguda mümkündür.



Bu eşsiz eserleri bizlere kazandıran vefalı arkadaşımıza teşekkür ederim.
 
Son düzenleme:

HACILI

Onursal Üye
14 Kas 2012
2,555
9,846
Harika bir açıklama yapmışsınız dostum.
Ama ben sözelci olduğum için hiç ama hiç bir şey anlayamadım.

Ancak müthiş emeğinizi ve de bu konudaki bilginizi ve bildiklerinizi paylaşma arzunuz takdire şayandır.
Sizi en en samimi duygularımla kutluyorum.
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
732
4,061
Değerli arkadaşlarımızın mesajlarına teşekkür ederim.

Sayın Hacılı, o kadar değildir hocam. İlla bir şeyler anlamışsınızdır. Açıklamalı şekilde klasik kurallarla dört işlemden başka bir şey yok. Vefalı dostumuzun sayesinde gördüğümüz kareleri Mythbusters formatında sorguladım.

Benim yapmaya çalıştığım, çizgi roman dünyasının en müstesna forumunda eğlenmek ve eğlendirmek. Hatalarımızla, doğrularımızla...Bu yüzden kaldırma kuvveti(katı+sıvı dengesi) nedir demeden kaldırma kuvvetinin formülünü yazan, sözde teknik özde, forum yazarı gibi yazdım. Bu nedenle Wa nedir, Wp nedir diye ayrı şekilde yazmadım, ama değerlerden ne demek istediğim yaklaşık olarak anlaşılabilir.

Forum yazarının yazısından konuyu kendimce açıklayayım.

Blek tahtadan parçalı köprü gibi kullandığı tahta düzenekler yapıyor ya işte bu tahtaların su içinde ne kadar battığını hesaplamak için Arşimet prensibinden yararlanır(Arşimet prensibi, bir sıvı içindeki katı bir cismin, taşırdığı sıvının ağırlığına eşit bir batmazlık kuvveti ile yukarıya itildiğini belirtir.). Tahta su üstünde dengede durduğu için tahta ağırlığı ile sudaki kaldırma kuvveti eşittir.

Örneğimizde bir tahtanın kütlesi 10 kg. olsun, tahta yoğunluğu 500 idi, su yoğunluğu ise standart 1000 olsun. Bunun batış hacmini bulalım, önce hacim 10/500=0.02, sonra sudaki eşitlik için 500 x 0.02 / 1000 = 0.01. Bu bizim tek tahta ve su için değerimizdir.

PEKİ YA BLEK VARDI NEREYE GİTTİ O, BİR TANE TAHTA YOK Kİ NEDEN BAHSEDİYORSUN

Son resimde, saydığım kadarıyla, tahta 8 olsun ve bunlar standart 10 kilo olsun, toplan kütle 80 oldu. Blek’in kilosunu 70 kabul etmiştik, tahta düzenekle beraber toplam 150 kiloluk bir ağırlık oluştu. Bu cepte.

Bunun fizikteki anlamını yani salda, teknede ani ve coşkulu hareket etmemenin nedeni olan dengenin değerini bulmalıyız, 150 x 9.81(Yer çekimi ivmesi, bir cismin kütle çekimi etkisi altında hareket ederken kazandığı ivmedir) = 1471.5 N (Newton). Şimdi o sözde teknik yazanın yazdığı formüle( ) sıra geldi:

1471.5 N= 1000 kg/m3 × Vf × 9.81 m/s2.

Vf yani tahta düzeneğin su içinde batan hacmi 0.15 m3’dür.

Yani Blek yaptığı düzenekle veya düzeneklerle, resimdeki gibi, ıslanmadan karşıya geçer.

Ama diyelim Profesör olaya dahil oldu, işler değişir. Yine eğer Blek tahta düzeneğin üzerindeyken, aynı değerlere sahip diğer tahta düzeneği taşırsa da batar.

Üst yazıda yaaaniii şair burada diyor ki dersek bataklık niteliğinde bir yerde bir at arabasının tamamen gömülmesi zordur, ama bir canlının artan hareketine ve diğer koşullara bağlı olarak kısmen mümkündür. Blek karşıya geçip, arabanın içine girebilir tabi koşullar uygunsa(Burada değindiğimiz kurgudan yola çıkıp kurgusal bir yorum yapmaktır. Değerler ve sonuçlar teorik olarak anlam ifade eder, pratikte değişebilir.). O son karedeki gibi bir hareketle tavana ulaşma imkansıza yakındır, imkansızdır.

Anlaşılmamanın nedeni üslü sayılarsa haklısınız. Yazıya bir daha bakınca üslü sayıların bir kısmının düzgün yazılmamış olduğunu gördüm. Sorunu bbcode ile çözdüm.​
 
Üst