abboritta
Süper Üye
- 12 Ara 2020
- 729
- 4,000
Blek’in kendine özgü özellikleri, önemsenmeyecek kadar basit değildir; tam tersine, oldukça dikkat çekicidir.
103 nolu sayıda İngiliz subayların konuşmaları şu şekildeydi:
Olayın gerçekleştiği Sad Hill(İyi Kötü Çirkin göndermesi) bataklıklarıyla ünlüymüş ve bizi ilgilendiren tema burada gerçekleşmiştir.
Öncelikle bataklık kelimesi Zagor’daki bataklık değildir, çünkü Zagor’daki bataklık ‘’ bayou ‘’dur. Buradaki batalık daha çok turbalık olarak tanımlabilir.
Toprak niteliği açısından organik açıdan zengin, mineralce fakir ve asidik nitelikte topraklardır. Subayın dediği çamura batma, toprak ve su ikilisi kaynaklıdır ve muhtemelen olay sıcak bir zamanda geçmektedir.
Buna bağlı olarak ‘’ bataklık ‘’ ile kum arasında doğrudan ilişki bulunamaz.
Çamura gömülme denilen de çamura saplanmadır, çünkü tundra gibi alanlarda sıcak zamanlarda toprak çözülme nedeniyle çamur haldedir ve bu sadece üst toprak katmanında etkilidir.
Yine bu katmanda organik tabaka çamurumsu karakterde olabilir. Resimlerde görüldüğü kadarıyla bunun olasılığı daha azdır.
Bunu basitçe matematiğe dökelim.
ph < x kg/m3 gibi nümorolojiyle beslenen nümerolojik cahilliğin akıl dışı unsurlarına değinmeyeceğiz.
Çamurun kohezyonu: c=5 kPa
Birim hacim ağırlığı: γ=12 kN/m3
Taşıma gücü faktörü: Nc=5.7 (çamur için)
Nesne: 0.1 m çapında silindir, 0.1 m batma derinliği
q=c.Nc=5 . 5.7 = 28.5 kPa
bu değer taşıma gücüdür.
Gerek kuvvet ise F=A.q=π⋅(0.05)2 . 28.5 ~ 223N
Yani bataklığa saplanmak için 23 kilogramlık kuvvet uygulanmalıdır ve kuvvet arttıkça bataklığın içine saplanma daha muhtemel hale gelmektedir.
Bu şu demektir, zemin suyla doygun, yumuşaktır ve üzerine uygulanan kuvvet arttıkça zeminin taşıma kapasitesi aşılır. Zemin yapısı bozulur, zemin daha akışkan hale gelir ve zemindeki direnç kırılarak tekerlek daha derine batar.
Örneğin Rus işgaline karşı direnen Ukrayna’da araçlarda ‘’ çamur dönemi ‘’ nde araçların hareket edememeleri ve hareket ettikçe hareket edemez hale gelene kadar derine batmalarının sebebi budur, ama tabi burada kum ve kil unsurları da etkilidir.
Bununla beraber çamura saplanmak tek bir nedene bağlı değildir. Çamurun kohezyon direnci, akma gerilmesi, çamurun visozitesi ve taşıma gücü çamura saplanmada etkilidir.
Teksas’daki dört tekerlekli at arabasının ağırlığı 300 olsun.
Tekerlek başına zeminle temas alanını 0.05 m2 kabul edelim.
300 x 9.81 m/s2 = 2943 N* (F)
4 x 0.05 m2 = 0.2 m2 (A)
2943 N / 0.2 m2 = 14,7 kPa
* Elma ağacı altında uyuyan adam
Bu şu demektir, çamurun taşıma kapasitesi 10 < x < 20 -> x < 14,7.
Örneğin çamurun taşıdığı değer 11 ise araba batar.
Batmanın derinliği ise 14,715 / 1500 x 9.81 ~ 1m.
Resimlerde görüldüğü kadarıyla daha batan arka tekerler(değişmeyen durumun nedeni anlatılmıştır.) yarı seviyededir. Yani çamurun direnci, arabanın ağırlığının oluşturduğu basınca yarı seviyede(yine teorik olarak) 50 cm. de eşitlenmiştir ve araba orada durmuştur. Çünkü çamur daha fazla yük taşıyacak kadar sıkışmıştır.
Estonya’da, Finlandiya’da at arabaları zaten en fazla arka tekerin yarısı seviyesine kadar batmaktadır.
Peki, ek ağırlıkta ne olur?
Kadının ağırlığını 60 olarak kabul edersek, ortalama ağırlık 360 ve diğerleri...
360 x 9.81 = 3531
4x0.05=0.2
3531/0.2=17,655, 17,6
17,655 / 1500x9,81 ~ 1.19
Eğer çamurun taşıma kapasitesi 17 ise araba batar.
Süre ne olur dersek
Ağırlığı 360, çamur taşıma kapasitesini 10 kPa(daha yumuşak çamur), tekerlek alanını 0.2, batma derinliğini 0,5, çamurun direnç katsayısını 5,000 - 20, 000 aralığında belirleyelim.
F = 10.000 Pa x 0.2 m2 = 2.000
Ağırlık – Çamur direncini bulalım( Hadi Newtoncular iş başına)
F = 3, 286 – 2.000 = 1.286
Şimdi başlangıç ivmesini bulalım,
a = 1.286 / 360 ~ 3,57 m/s2
Batma hızı v= 1,286 / 10.000 = 0.13 (çdk, k= 10.000)
Süre ise t = 0.5 / 0.13 ~ 4 sn.
Yani ortalama 4 – 10 sn. içinde araba çamura saplanacaktır.
İyi de babo batar batar da ne kadar batar? diye soruyu nümeroloji ile ilgilenenler sorabilirler.
360 X 9,81 = 3531 N
0.2’nin hesabına yer verilmişti.
3531/02 = 17,655 -> 17.6 kPA
Şimdi babo, çamur 17 ise batma riski 20 – 30 aralığındadır.
Bu aralıkta tekerleklerin hacmini toplam hacme göre 10 belirlersek, yukarıda ifade edildiği gibi 50’si batarsa değer % 15 olur. Ağırlığı arttırılmış şekilde %11’lik değer ancak bir şey bulduğunu düşündürtmek isteyen cahillere özgüdür.
Blek’in yaptığı kurtarma operasyonu ise başka bir mevzudur.
Hazır loptan bulduğu ağaçların yoğunluğuna 500 kg. diyelim.
Ağaçları uzun ince bir yol ya da dikdörtgen olarak kabul edelim.
Karşıya geçmek için kullandığı sal benzeri düzeneklerin boyutları : 2x1x0.2 olsun.
Kaslı Blek 70 kilo olsun.
Su yoğunluğu da 1000
Hemen düzeneğin hacmi diyoruz : 0,4 m3
Kütle kütle: 0.4x500= 200 kg.
Blekle birlikte 270
270/1000 de batan hacim 0,27 m3 dür.
Yani 0.27 / 0.4 de düzeneğin %67.5’i su altında kalır.
Batan miktar ise 0.2 x 0, 675 den 13.5 cm.’dir.
Yani Blek kahraman oldu.
Kaç kütükle?
π x (0.1m)² × 2m = 0,063 m3
0,063 x 500 = 31,5
0,063 x 1000 = 63
63-31,5= 31,5
3 x 31,5 = 94,5
3 x 63 = 189
189 – 94, 5 = 94,5
En az 3 kütükle. Resimdeki 6 kütük çap ve uzunlukla ilgilidir.
Peki, bu kahraman değil de biz bu durumda at arabasına düşmeden binebilir miyiz?
Wa 200
Wp 70
D 1 m. ama 50 dediğimizde göre 0,5
At arabasının ağırlık merkezi 0,5 m.
Biz fakirlerin ortalama ağırlık merkezi 0,7 m.
200 x 0,5 = 100
70 x 0, 7 = 49
100, 49’dan büyük olduğuna göre bir kaza olmaz(0,49 < 1).
Araba zaten çamura saplanmış olmasına rağmen Blek at arabasından barfiks çekermiş gibi fırlayınca araba devrilir mi?
Blek tavanı tutup dışarı fırladığında ağırlık merkez değer 0.8 olsun.
70 x 2 m/s2 = 140 yani 14 kg. kuvvet
200 x 0.5 = 100
70 x 0.8 = 56
14 x 0.8 = 11.2
56 + 11.2 = 67.2
Bulduğumuz sonuç 100’den küçük olduğundan araba devrilmez.
Peki, Blek tavandaki tahtayı içeriden tutup, barfiks hareketiyle arabanın tavanına tak diye düşebilir mi?
Arabanın iç yüksekliği 2 metre olsun.
Bunun için gerekli potansiyel enerji: Ep = 70 x 9.81 x 2 = 1373.4 J
Benim gibi bir tane bile barfiks çekemeyen birisine kıyasla bileği kuvvetli Blek’in kollarıyla uyguladığı kuvvet 70 kilodan fazladır.
Kollarını 50 cm. içeri doğru çekerse F = 1373,4 / 0.5 = 2746,8
Yani Blek’in kolları 70’in dört katı ağırlık uygulamalıdır.
Hadi 1 olsun, olsun olsun da 2 olsun. Dört nedir? Goril misin mübarek?
Blek tavana ulaşılabilir, ama böylesi ancak kurguda mümkündür.
Bu eşsiz eserleri bizlere kazandıran vefalı arkadaşımıza teşekkür ederim.

103 nolu sayıda İngiliz subayların konuşmaları şu şekildeydi:

Olayın gerçekleştiği Sad Hill(İyi Kötü Çirkin göndermesi) bataklıklarıyla ünlüymüş ve bizi ilgilendiren tema burada gerçekleşmiştir.
Öncelikle bataklık kelimesi Zagor’daki bataklık değildir, çünkü Zagor’daki bataklık ‘’ bayou ‘’dur. Buradaki batalık daha çok turbalık olarak tanımlabilir.
Toprak niteliği açısından organik açıdan zengin, mineralce fakir ve asidik nitelikte topraklardır. Subayın dediği çamura batma, toprak ve su ikilisi kaynaklıdır ve muhtemelen olay sıcak bir zamanda geçmektedir.
Buna bağlı olarak ‘’ bataklık ‘’ ile kum arasında doğrudan ilişki bulunamaz.
Çamura gömülme denilen de çamura saplanmadır, çünkü tundra gibi alanlarda sıcak zamanlarda toprak çözülme nedeniyle çamur haldedir ve bu sadece üst toprak katmanında etkilidir.
Yine bu katmanda organik tabaka çamurumsu karakterde olabilir. Resimlerde görüldüğü kadarıyla bunun olasılığı daha azdır.
Bunu basitçe matematiğe dökelim.
ph < x kg/m3 gibi nümorolojiyle beslenen nümerolojik cahilliğin akıl dışı unsurlarına değinmeyeceğiz.
Çamurun kohezyonu: c=5 kPa
Birim hacim ağırlığı: γ=12 kN/m3
Taşıma gücü faktörü: Nc=5.7 (çamur için)
Nesne: 0.1 m çapında silindir, 0.1 m batma derinliği
q=c.Nc=5 . 5.7 = 28.5 kPa
bu değer taşıma gücüdür.
Gerek kuvvet ise F=A.q=π⋅(0.05)2 . 28.5 ~ 223N
Yani bataklığa saplanmak için 23 kilogramlık kuvvet uygulanmalıdır ve kuvvet arttıkça bataklığın içine saplanma daha muhtemel hale gelmektedir.
Bu şu demektir, zemin suyla doygun, yumuşaktır ve üzerine uygulanan kuvvet arttıkça zeminin taşıma kapasitesi aşılır. Zemin yapısı bozulur, zemin daha akışkan hale gelir ve zemindeki direnç kırılarak tekerlek daha derine batar.
Örneğin Rus işgaline karşı direnen Ukrayna’da araçlarda ‘’ çamur dönemi ‘’ nde araçların hareket edememeleri ve hareket ettikçe hareket edemez hale gelene kadar derine batmalarının sebebi budur, ama tabi burada kum ve kil unsurları da etkilidir.

Bununla beraber çamura saplanmak tek bir nedene bağlı değildir. Çamurun kohezyon direnci, akma gerilmesi, çamurun visozitesi ve taşıma gücü çamura saplanmada etkilidir.
Teksas’daki dört tekerlekli at arabasının ağırlığı 300 olsun.
Tekerlek başına zeminle temas alanını 0.05 m2 kabul edelim.
300 x 9.81 m/s2 = 2943 N* (F)
4 x 0.05 m2 = 0.2 m2 (A)
2943 N / 0.2 m2 = 14,7 kPa
* Elma ağacı altında uyuyan adam
Bu şu demektir, çamurun taşıma kapasitesi 10 < x < 20 -> x < 14,7.
Örneğin çamurun taşıdığı değer 11 ise araba batar.
Batmanın derinliği ise 14,715 / 1500 x 9.81 ~ 1m.
Resimlerde görüldüğü kadarıyla daha batan arka tekerler(değişmeyen durumun nedeni anlatılmıştır.) yarı seviyededir. Yani çamurun direnci, arabanın ağırlığının oluşturduğu basınca yarı seviyede(yine teorik olarak) 50 cm. de eşitlenmiştir ve araba orada durmuştur. Çünkü çamur daha fazla yük taşıyacak kadar sıkışmıştır.

Estonya’da, Finlandiya’da at arabaları zaten en fazla arka tekerin yarısı seviyesine kadar batmaktadır.
Peki, ek ağırlıkta ne olur?
Kadının ağırlığını 60 olarak kabul edersek, ortalama ağırlık 360 ve diğerleri...
360 x 9.81 = 3531
4x0.05=0.2
3531/0.2=17,655, 17,6
17,655 / 1500x9,81 ~ 1.19
Eğer çamurun taşıma kapasitesi 17 ise araba batar.
Süre ne olur dersek
Ağırlığı 360, çamur taşıma kapasitesini 10 kPa(daha yumuşak çamur), tekerlek alanını 0.2, batma derinliğini 0,5, çamurun direnç katsayısını 5,000 - 20, 000 aralığında belirleyelim.
F = 10.000 Pa x 0.2 m2 = 2.000
Ağırlık – Çamur direncini bulalım( Hadi Newtoncular iş başına)
F = 3, 286 – 2.000 = 1.286
Şimdi başlangıç ivmesini bulalım,
a = 1.286 / 360 ~ 3,57 m/s2
Batma hızı v= 1,286 / 10.000 = 0.13 (çdk, k= 10.000)
Süre ise t = 0.5 / 0.13 ~ 4 sn.
Yani ortalama 4 – 10 sn. içinde araba çamura saplanacaktır.
İyi de babo batar batar da ne kadar batar? diye soruyu nümeroloji ile ilgilenenler sorabilirler.
360 X 9,81 = 3531 N
0.2’nin hesabına yer verilmişti.
3531/02 = 17,655 -> 17.6 kPA
Şimdi babo, çamur 17 ise batma riski 20 – 30 aralığındadır.
Bu aralıkta tekerleklerin hacmini toplam hacme göre 10 belirlersek, yukarıda ifade edildiği gibi 50’si batarsa değer % 15 olur. Ağırlığı arttırılmış şekilde %11’lik değer ancak bir şey bulduğunu düşündürtmek isteyen cahillere özgüdür.
Blek’in yaptığı kurtarma operasyonu ise başka bir mevzudur.
Hazır loptan bulduğu ağaçların yoğunluğuna 500 kg. diyelim.

Ağaçları uzun ince bir yol ya da dikdörtgen olarak kabul edelim.
Karşıya geçmek için kullandığı sal benzeri düzeneklerin boyutları : 2x1x0.2 olsun.
Kaslı Blek 70 kilo olsun.
Su yoğunluğu da 1000
Hemen düzeneğin hacmi diyoruz : 0,4 m3
Kütle kütle: 0.4x500= 200 kg.
Blekle birlikte 270
270/1000 de batan hacim 0,27 m3 dür.
Yani 0.27 / 0.4 de düzeneğin %67.5’i su altında kalır.
Batan miktar ise 0.2 x 0, 675 den 13.5 cm.’dir.
Yani Blek kahraman oldu.
Kaç kütükle?
π x (0.1m)² × 2m = 0,063 m3
0,063 x 500 = 31,5
0,063 x 1000 = 63
63-31,5= 31,5
3 x 31,5 = 94,5
3 x 63 = 189
189 – 94, 5 = 94,5
En az 3 kütükle. Resimdeki 6 kütük çap ve uzunlukla ilgilidir.
Peki, bu kahraman değil de biz bu durumda at arabasına düşmeden binebilir miyiz?
Wa 200
Wp 70
D 1 m. ama 50 dediğimizde göre 0,5
At arabasının ağırlık merkezi 0,5 m.
Biz fakirlerin ortalama ağırlık merkezi 0,7 m.
200 x 0,5 = 100
70 x 0, 7 = 49
100, 49’dan büyük olduğuna göre bir kaza olmaz(0,49 < 1).
Araba zaten çamura saplanmış olmasına rağmen Blek at arabasından barfiks çekermiş gibi fırlayınca araba devrilir mi?

Blek tavanı tutup dışarı fırladığında ağırlık merkez değer 0.8 olsun.
70 x 2 m/s2 = 140 yani 14 kg. kuvvet
200 x 0.5 = 100
70 x 0.8 = 56
14 x 0.8 = 11.2
56 + 11.2 = 67.2
Bulduğumuz sonuç 100’den küçük olduğundan araba devrilmez.
Peki, Blek tavandaki tahtayı içeriden tutup, barfiks hareketiyle arabanın tavanına tak diye düşebilir mi?
Arabanın iç yüksekliği 2 metre olsun.
Bunun için gerekli potansiyel enerji: Ep = 70 x 9.81 x 2 = 1373.4 J
Benim gibi bir tane bile barfiks çekemeyen birisine kıyasla bileği kuvvetli Blek’in kollarıyla uyguladığı kuvvet 70 kilodan fazladır.
Kollarını 50 cm. içeri doğru çekerse F = 1373,4 / 0.5 = 2746,8
Yani Blek’in kolları 70’in dört katı ağırlık uygulamalıdır.
Hadi 1 olsun, olsun olsun da 2 olsun. Dört nedir? Goril misin mübarek?
Blek tavana ulaşılabilir, ama böylesi ancak kurguda mümkündür.
Bu eşsiz eserleri bizlere kazandıran vefalı arkadaşımıza teşekkür ederim.