Devlerin Turu (Tour de France 1910)

jeffrey

Yeni Üye
23 Eyl 2009
55
372
aaxmmti.jpg




Bir bisiklet sporu meraklısı olarak bu grafik romanı sizler ulaştırmaktan büyük mutluluk duyuyorum. Umarım beğenirsiniz. Her zamanki gibi değerli eleştirilerinizi iletirseniz sevinirim.

Nicolas Debon bizlere, 2025 yılında 112. si düzenlenen bu ikonik mücadelenin en unutulmazları arasındaki 1910 turunu, iki dev rakip ve diğer kahramanların gözünden yaşama şansı sunuyor.​
 

balkan

Onursal Üye
27 Şub 2016
4,974
55,152
1910 Fransa Turu, 3-31 Temmuz tarihleri arasında gerçekleşen Fransa Turu'nun sekizinci edisyonuydu. 4.734 kilometre (2.942 mil) uzunluğunda ve ortalama 28.680 km/sa hızla kat edilen 15 etaptan oluşuyordu. Pireneler dağlarına giren ilk Turdu. Zafer için iki ana aday, 1909 galibi sprinter François Faber ve tırmanışçı Octave Lapize idi; her ikisi de güçlü Alcyon takımının üyeleriydi. Puan sistemi nedeniyle, genel zafer için şansları yaklaşık olarak eşitti. Yarış, son etaba kadar sonuçlanmadı ve Lapize, sadece dört puanlık bir farkla kazandı.

Yenilikler ve Değişiklikler

1907, 1908 ve 1909 yıllarındaki Tour de France parkurları neredeyse aynıydı. 1910'da, 1903'teki ilk Tour'dan beri Tour de France parkurunu çizen Adolphe Steinès'in girişimiyle Pireneler dahil edildi. 1907, 1908 ve 1909 Tour'larına kıyasla, Nîmes-Toulouse ve Toulouse-Bayonne etapları, Nîmes-Perpignan, Perpignan-Luchon ve Luchon-Bayonne olmak üzere üç etapla değiştirildi.

Tur organizatörü Henri Desgrange başlangıçta Pireneler'in dahil edilmesini reddetti, ancak daha sonra pes etti ve Steinès'i dağlara bisikletçi göndermenin mümkün olup olmadığını görmek için Pireneler'e gönderdi. Steinès birçok zorlukla karşılaştı. 27 Ocak 1910'da oraya gitti ve bir han sahibinden Tourmalet üzerinden nasıl geçileceğini sordu. Han sahibi, Temmuz ayında bile zar zor geçilebildiğini, dolayısıyla Ocak ayında neredeyse imkansız olduğunu söyledi. Steinès yine de bir araba kiraladı ve dağa çıktı. Zirveye yakın bir yerde, araba daha fazla ilerleyemeyecek kadar çok kar vardı ve Steinès yürüyerek devam etti. Steinès gece yürüyüş yaparken bir uçuruma düştü. Sabah 3'te bir arama ekibi tarafından bulundu. Hemen biraz yemek yedi ve sıcak bir banyo yaptı. Ertesi sabah Desgrange'e olumlu bir telgraf gönderdi: "Tourmalet'i yürüyerek geçtim. Araçlar için yol geçilebilir. Kar yok. STOP."

Pireneler'in yarışa dahil edildiği açıklandığında, 136 bisikletçi yarışa katılmıştı. Bu haberden sonra 26 bisikletçi başlangıç listesinden çekildi. Diğer gazeteler, Tour'un rotasını "tehlikeli" ve "tuhaf" olarak nitelendirdi.

1910'da yeni olan bir diğer şey ise, yarış sırasında terk eden bisikletçileri toplamak için kullanılan süpürge arabasıydı. Bu, Tour organizatörlerinin, zorlu dağlarda takım desteği olmadan bağımsız olarak bisiklet süren birçok bisikletçiye yönelik eleştirilere bir tepkisiydi. Bu, bisikletçilerin diğer ulaşım araçlarını kullanarak hile yapmasını önlemek için tasarlanmıştı. Onuncu etapta, Pireneler'deki dört dağın üzerinden, bisikletçilerin etabı süpürge arabasıyla bitirmelerine ve yine de bir sonraki etaba başlamalarına izin verildi.

Teknik olarak, yeni bir ekleme viteslerdi. Lucien Petit-Breton, Maurice Brocco, Henri Cornet, Charles Pavese ve Jean Alavoine vitesli bisikletlerle yarıştı.

Değişmeyen şey ise puan sistemiydi. Bisikletçiler sıralamalarına göre puan alıyordu. 1909'da olduğu gibi, puan sistemi iki kez "temizlendi": 9. etaptan sonra ve 14. etaptan sonra. Yarışı terk eden bisikletçiler önceki etapların sıralamalarından çıkarıldı ve sıralama yeniden hesaplandı.

Takımlar

Bisikletçiler 1909'da bir sponsorla Tur'a kayıt olabilseler de, hala bireysel olarak yarışıyor olarak kabul ediliyorlardı; 1910'da ilk kez takımlar halinde yarıştılar.

Bisikletçiler Pireneler'in dahil edilmesinden pek memnun değildiler ve katılımcı sayısı daha azdı: 1909'daki 150 yerine 110. Her biri 10 bisikletçiden oluşan üç takım vardı, bunların arasında genel zafer için favori olan Alcyon, Le Globe ve Legnano da bulunuyordu. Fransız takımı "La Française" katılmamaya karar verdi, ancak bisikletçilerinin İtalyan Legnano takımı için yarışmasına izin verdi. Diğer 80 bisikletçi bireysel olarak yarıştı, buna "isolés" kategorisi deniyordu.

Yarışa Genel Bakış

Paris'ten Roubaix'ye olan ilk etabı Charles Crupelandt kazandı. İkinci etapta François Faber gücünü gösterdi, etabı kazandı ve liderliği ele geçirdi.

Altıncı ve yedinci etap arasındaki dinlenme gününde Nice'te bisikletçi Adolphe Hélière yüzerken hayatını kaybetti. O, Tour de France'ın ilk kurbanıydı. Dokuzuncu etapta dört dağa tırmanıldı ve Desgrange, bisikletçilerin bu dağlarda ne kadar zorlandığını gördü. Onuncu etapta Pireneler dağları da yer alacaktı, bu yüzden Desgrange yarıştan ayrıldı ve Victor Breyer'i etap direktörü yaptı. Onuncu etapta, 1910 Tour de France'ın en yüksek noktası olan Tourmalet'e tırmanıldı. Octave Lapize zirveye ilk ulaşan oldu, onu Gustave Garrigou takip etti. Garrigou, zirveye bisikletinden inmeden ulaşan tek bisikletçiydi ve bu nedenle 100 franklık ek bir ödül aldı. Bir sonraki tırmanış Aubisque idi. Lapize burada zorlandı ve bölgesel bisikletçi François Lafourcade yarışı önde götürdü. Organizatörlerin en üstte bir arabası vardı ve Lafourcade onların yanından geçtiğinde onu tanımadılar ve Lafourcade olduğunu öğrendiklerinde, böylesine tanınmayan bir bisikletçinin tüm "çatlakları" geçebilmesine şaşırdılar. Lapize organizatörlerin arabasının yanından geçtiğinde (15 dakika sonra), "Katiller!" diye bağırdı ve iniş sırasında pes edeceğini açıkladı. Yokuş aşağı inerken gücünü yeniden kazandı ve Lafourcade'ye yetişip hatta etabı kazandı.[14] Etap sonunda on bisikletçi etabı resmi olarak bisikletle tamamlamıştı.

12. etaptan sonra Faber, yarışta sadece bir puan öndeydi. Brest'e giden o etapta Faber'in lastiği patladı ve Lapize, Garrigou'nun yardımıyla liderliği ele geçirdi.

14. etapta Faber, Tour de France'ı kazanmak için son şansı olabilecek bir yarışta neredeyse baştan itibaren hızla uzaklaştı. Bir şansı varmış gibi görünüyordu, ta ki lastiğinin patlaması zaman kaybetmesine neden olana kadar ve Lapize, yine Garrigou'nun yardımıyla ona yetişebildi.Lapize, etabı kazanarak liderliğini artırdı ve son etaptan önce altı puanlık bir farka sahipti. O son etapta, başlangıçtan kısa bir süre sonra lastiği patlayan yine Lapize oldu.Faber hızla uzaklaştı, ancak gösteriyi gerçekleştiremedi: lastiği patlamıştı.Yine de Lapize'nin önünde bitirdi, ancak sadece iki puan geri kazandı, bu nedenle 1910 Fransa Turu'nu Lapize kazandı.

Sonuçlar

Alcyon takımı, 1910 Tour de France'da 15 etaptan 9'unu kazanarak büyük bir üstünlük sağladı. (wikipedia)


Teşekkürler Üstat @jeffrey
 
Son düzenleme:
Üst