Çizgi roman kapaklarında esinlenmeler, benzerlikler

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXXI.

Evet, önemli bir paylaşım. Çünkü ilk defa bir Tommiks kapağıyla Sabata ile benzerlik tespit edilmiştir...

Forumumuzda arkadaşlarımızın ifade ettikleri gibi Sabata kapaklarında belli bir İngiliz köken bulunmakla birlikte bunun Rudolf Sieber-Lonatia'nın çizimlerinin etkisini taşımasına dair ilk gördüğüm benzerliktir.


uPqRkZHh_o.jpg

qAgSAdLg_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXXVI.

Daha önce paylaştığım Alman kapak resmi kökenli paylaşıma bir Tommiks ilavesi...

n78B3Gpf_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXXXII.

Swing kapaklarındaki benzerliklere dair...

a. Ön plan değişse bile arka plan değişebilir...
T7Vwwxis_o.jpg


b. Kapak resmi farklılaştılarak kullanılabilir.
OlUcgSd0_o.jpg


c. Orijinal kapak resmi başka kapak resimlerinde de kullanılacak şekilde farklılaştırılıp kullanılabilir.

7BTSwHfK_o.jpg

Oe0Jhdc1_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXXXIV.

Taverna'nın aranan ismi Harika Avcı'nın eskitemeyecek güzelliğini hatırlatmasa bile(Hiçbir çizgi roman kapağında göremezsek dahi) gözleri geceleri aydınlatan France Anglade'nin güzelliğini hatırlatan kapak resimleri de özeldir.

8uS7osNt_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXXXII'deki paylaşımımda bir konu eksik kalmış.

Biz kapaklarda en azından orijinal olanın bir şekilde korunduğunu düşünmüşüzdür.
NwojLlOE_o.jpg


Ancak durum oldukça farklılaşabilmiştir.

hEPscTfg_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXXXV.

Abdülaziz döneminden itibaren kullanılmaya başlanılan Arapça kökenli vatan kelimesinin, imparatorluklara alternatif şekilde millet temelli hale gelen toplumlarda kullanılmasının, temellendirilmeden almalardan bir alma, realitesi gibi II. Mehmed veya Louis Franchet d'Espèrey'in beyaz ata binmeleri de bir masaldır. Özellikle d'Espèrey'in beyaz ata binmediği yüzde yüz iken insanlara telkin yapan tarihçiler sürekli bir beyaz attan bahsetmektedirler. Çünkü kahraman, yiğit olan eşeğe veya katıra binmez, o yalnız ata hem de toz bulaşmamış bembeyaz ata biner. O beygiri bir de şaha kaldırdı mı, al işte beyaz atlı prens. Çünkü misal Mehmedlerden ikincisi kahraman olduğundan ona dair betimleme çarpıcı olmak zorundadır. Kaldı ki İslam'daki betimleme yasağı nedeniyle Mehmedlerden ikincisinin atına dair betimleme yetisi daha çok 17'nci yüzyıl Avrupa düşüncesindeki uyumu ifade etmektedir. Beyaz geyik gibi beyaz buffalonun da mitolojik - sırlı anlam taşıması gibi beyaz atta da benzer bir mitolojik perspektifi ifade etmektedir ve evliya veya ermişlerin de beyaz atlı olduğuna inanılır.

İşte bu nedenledir ki biz Teks'i biraz daha bizim perspektifimizden betimlemişiz, nerede bir sorun varsa beyaz atlı İtalyan prens hop orada, tabi botları gıcır gıcır olmalı aynı Buffalo Bill gibi.
J5fGRsgK_o.jpg


Tabi bize göre 70'li yıllarda kovboy kahramanlığı biraz Midnight Cowboy filmindeki kovboyun durumuna benzemektedir. İnsani ilişkilerin olduğu taşradan gelip, New York'da maddileşmiş hayatların içinde köpeklerinde metalaştırılması(günümüzde popüler olan hayvan koruduğunu iddia edenler gibi) içinde kahramanlığını metalaştırarak değerlerini hiçe sayma içinde Comic Book Store içinde birkaç sente alınan kahramanlık kurgularıyla ne kadar kahraman olunabilirse Joe' de o kadar kahramandır, New York için. Çeşitli maddeler alarak kendilerini bulutların üzerinde zanneden New Yorklu asi kahramanlara(!) verilenler Joe'uyu da esir almıştı, ama daha önemlisi var. Dikkat edelim, çizgi roman kapaklarında hangi ürünlerin reklamları vardır? Vücut geliştirme ve sigara ama öyle deve, parlamento değil western
olan. Tabi tali olarak İtalyan çizgi romanlarına sözde bir Türk tarihi ile ilgili kahramanlık içerikli ve kurgusal tarih anlatımları da sıkıştırılmaktaydı veya aha bu Türk büyüğüdür şeklinde resimler eklenirdi değil mi, tabi western içeriğiyle uyumlu bilgiler aktarılan Amerikan kökenli çizgi romanlarında olduğu gibi. Neden, Zagor'daki macera ile ilgili bilgi değil de bu tür bilgiler Amerikan sığır çobanlarının içtikleri sigara reklamlarıyla birlikte gençlik mecmualarında yer almıştır? Artık beyaz atlar yok ama beyaz arabalar olduğundan mı veya beyaz beygirlerin para ile insan taşıyan faytonlardaki sütçü beygirlerinden ibaret olmalarının benimsenmesinden mi?

J48x1aKb_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXL.

Daha önce değindiğim, sadece forumumuzda bulunan, Meksiko isimli üç sayılı macerada tuhaflıklar oldukça barizdir. Öncelikle üç sayıyı okuma yarım saat bile sürmüyor ve damdan inmiş gibi hikayeye sokuluyoruz. Nerden geldik ve nereye gidiyoruz? Devler, mevler veya deve kuşları nereden çıktı? Avusturya'da mı western anlatılıyor?
CnVXChq6_o.jpg


Kareler de oradan buradan alınmış gibi ama kahramanlara bir bakalım. Öncelikle Blek bizim Blek'e benzemiyor ve ufaklığı da düşündüğümüzde bu aslında Ben Bowie ve Jim Bowie değil mi?
BAGycanQ_o.jpg


O afacan kızılderili de Red Ryder'daki Küçük Kunduz değil mi?

0SDtbGez_o.jpg
 
Son düzenleme:

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXLI.

Bu tür esinlenme kökenli örnekler bulduğumda hep western Amerikan kökenli bir kültür değildir diyen abilerimiz aklıma gelmektedir.



SX0MCz3M_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXLII.

Daha önce Louisiana ile ilgili yazımda yer verdiğim orijinal Zagor kapağı ülkemizde yayınlanmış bir Zagor kapağında da yer almıştır.

Dikkat edeceğimiz gibi orijinaldeki detay ve kalite bu kapakta yoktur ve sadece kapaktan konunun Louisiana veya bayou ile ilgisiz olduğu kabul edilebilir ve dolayısıyla bu resim uçsuz uçurum gibi bir hikayenin kapağı olarak kullanılabilir.

Burada yinelemekte fayda görüyorum, ülkemizde hazırlanmış kapakların temel sorun aslında kopyacılık değildir, zoomlamayla konu ile ilgisiz ve kalitesiz kapaklar hazırlamadır. Özellikle bazı Zagor kapaklarında adamın yarısı var yarısı yok, neden? Yani neden yarı tam olmamış veya
yarı olsa da yine de yer verelim denilmiştir?

Xfv39Zkn_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXLIII.

Daha önce Türk kapak çizimindeki Buffalo Bill sevdasına dair paylaşımlarımdaki gibi Red Ryder'i bile Buffalo Billleştirmek günümüz açısından anlaşır şey değildir.

hKcyW54b_o.jpg


Bu kapak paylaşımının orinalliği şüpheli olsa bile yine bir Buffalo Bill betimlemesinin kapakta yer almış olması tesadüf değildir.

Jku9wPf4_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXLIV.

Daha önce Tarzan bölümü hariç diğer bölümü paylaşmıştım, bu Tarzan kapağını yeni gördüm ve bu örnek orijinal Zagor ile Tarzan kapaklarına
dair benzerlikler açısından önemli bir örnek olarak kabul edilebilir.


aTYrhRoi_o.jpg
 
Son düzenleme:

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXLV.

Orijinal Zembla kapaklarıyla çizilen Türk kapak resimlerinde yine zoomlama nedeniyle kesintiler söz konusudur, Zagor kadar olmasa da. Örneğin prijinali 63 olan kapak resmi üzerinden çizilen Zembla'nın tuhaf bir çizimi 21 nolu sayıda yer almıştır ve ne ilginçtir ki orijinaldeki satanasın yüzü neredeyse görünmemektedir.
7BE1LY4G_o.jpg


Daha önce belirttiğim gibi Amerika ve Avrupa kökenli çocuk dergilerinin basit tekrarından ibaret olan çocuklara tercüman olandan önce yayınlanmış Milliyet Çocuk kapakları çizgi roman kapaklarının yapılmasına neden olmuştur. Bu kapak resminde Zembla bir deniz canavarı karşısındadır, neden? Arka planda bir sandal vardır ve canavarın da bir kısmı görünmektedir. Çünkü çizer daha önce yaptığı gibi zoomlama yapmıştır ve sandaldakilerin görünmemesi için çaba harcanmıştır.
W4d33dhc_o.jpg


Veya bu örnekte olduğu gibi çizer orjinale bir aktör yüzü yerleştirmiştir. Nedeni basittir, aktör yüzünü betimleme detaylı çizim yapmaktan
kolaydır ve bu durum Gordon kapaklarında da görünmektedir.
zbqMtKMi_o.jpg

5DSsID8S_o.jpg

Not: Steve Holland ile ilgili değindiğim yazımdaki resim.
dNprkFNw_o.jpg

Uzay rambosu:

hGwv7yH7_o.jpg
 
Son düzenleme:

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXLVI.

Daha önce paylaştığım Teks ve Swing kapağının arkasındaki betimlemenin kökenini bulmak zordur, fakat Zembla kapakları bu konuda yardımcı olabilir.


SNd49xmv_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
Bob Kroket Günlüğü:

Ömer Muz, çizim konusunda önemli işler yapmış ve isim vererek eleştireceğimiz ilk çizerimizdir. Bunun bir nedeni de Ken Parker'a giden yolda tüfeğini kaldıraç olarak dahi kullanan David Crockett'e dair hassasiyetimizin olmasıdır.

Bob Kroket çizimleriyle birlikte kendisini analiz edelim.

İlk sayı oldukça iyi çizilmiştir, çünkü çizimde içerikten yararlanılmıştır(İtalyan kökenli). Kopyacılık mı tabi ki hayır...
Z5eYtsQ1_o.jpg


Ama hemen ikinci sayıda sorunlar başlamıştır. Tamam, Bob içeriğe uygundur ama viski reklamındaki betimleme değil de içerikten devam edilseydi daha iyi olmaz mıydı?
6ZHxLcfK_o.jpg


Üçüncü sayı da yine sadece içerik görüyoruz.
TDa7R8JR_o.jpg


Dördüncü sayıda yine içerikle birlikte afişten esinlenilerek çizim yapıldığını görüyoruz. Herhalde çift sayılarda sorun var.
WdVrjI4q_o.jpg


Beşinci sayıda içerik tamamen boş verilmiştir. Herhalde ya şimdi biz bir Tommiks çizdik, bunu uyarlayalım gitsin denilmiş. Ama burada bir sorun var. Çünkü çizilen nedir, orijinal Capitan Miki'nin kapağına zoomlayarak detayları silme veya basitleştirmedir. Misal kel arkadaşın yeleğine bakalım. Sonra denilmiş ki kel olanı saçlı yapalım, yeleğe biraz daha özen gösterelim, kıyafetleri farklılaştıralım, çanta askısını kalınlaştırıp ekleyelim, esmer olanı sarışınlaştıralım...Ve bu orijinal olanı zoomlayarak çizimi basitleştirme ve detayları silip imza atma Ömer Bey tarafından Tommiks kapaklarında sıklıkla yapılmıştır. Peki, bunun orijinal Bob ile bağlantısı var mı?
EcHOzDg5_o.jpg


Altında sayıda dağa taşa çıkan bir beygir betimlenmiştir. İçerikle ilgisiz bu betimleme bir Teks kapağında da kullanılmıştır, ama bu beygir neden
dağa tırmandırılmaktadır? O dönemlerde Türkiye'de Western denildiğinde içilen cigaranın reklamlarıyla ile ilgili kapaklar hazırlanmıştır ve bu kapak da o cigaranın reklamı ile ilgili olabilir. Misal yine Ömer Bey'in hazırladığı bir kapakta rençper(Farsça zanaatkar, işçi anlamlarında kullanılan ranjbar kökenli kelime) Darrell Winfield cigarasını içerken betimlenmiştir.
8QhRtEYP_o.jpg


Yani 6 sayıda orijinal olanın kullanımı 20'lik bir paya eşittir. Kaldı ki bu, 1980 sonrasıdır.


http://www.cizgidiyari.com/forum/aksoy-yayincilik/15754-davy-crockett-ve-oglu-bob-aksoy-yayincilik.html
 
Son düzenleme:

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
Seastar arkadaşımız bir eksikliği gündeme getirmiştir, her şeyin orijinali makbuldür.

PAzV8bWm_o.jpg
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
Oklahoma Günlüğü:

Ülkemizde çizgi roman tarihi, yasaklara uğrayarak Koca Teks şeklinde yayınlanmış, Pecos Bill ile başlamıştır, ancak bu Amerikan kökenli olandan farklılık ifade etmekteydi. Bunu nereden biliyoruz dersek, sadece forumumuzda bulunan ve rahmetli Haluk Bey'in bin bir katkılarından sadece birisi olan Oklahoma’dan.

Oklahoma aslen İtalyan kökenli bir çizgi romandır ve aslında Türkiye’de yayınlanmış Pecos Bill serileri de bu çizgi romanla ilişkilidir ki buna bağlı olarak ülkemizde orijinalden daha fazla Oklahoma’nın sayısının yayınlanmış olmasının nedeni budur.
974Pn7J8_o.jpg


Bu çizgi romanlar Amerikan modelliği İtalya’ya getirmesini takip eden süreçte İtalya’nın en büyük yayınevi olmuş Arnoldo Mondadori Editore isimli kuruluş tarafından yayınlanmış Albi d'oro(Altın Seriler – Golden Book’u hatırlatıcıdır.) isimli serilerden birisidir.

Bu çizgi romanların kapaklarının çoğu orijinal olanların tekrarıdır, ancak ilaveler de bulunmaktadır. Bu ilavelere karşılık o dönemlerde film kökenli isimler bu çizgi roman çevirilerinde dikkate alınmamıştır, orijinaldeki yayın bilgi bölümü estetikten uzak yaptık oldu şeklinde yerleştirilmiştir, dergi içindeki yayın bilgi bölümleri orijinaldeki kaliteden uzak şekilde kar amacı belli edilerek ve orijinal yayın hakkında en ufak bilgi dahi verilmeden kullanılmıştır, indiani Cherokees Chevrookes kızılderilileri şeklinde çevrilmesi yetmezmiş gibi tarassud gibi kelimelere de yer verilmiştir.
hu3OFvsw_o.jpg

j7Z1kbHg_o.jpg

iolOqWpd_o.jpg


Burada bir konuya daha yer vermek lazım gelmektedir, yasaklama geleneği içinde çalışabilme veya bir şeyler üretebilme ya da taklitçiliğe mahkum kalma... Hani biz deriz, neden bizden çizer çıkmamış ama belki de bu soruyu şöyle sormak lazımdır, nasıl çıksın?
XeyHLxrf_o.jpg


Bizim anlamadığımız şey Pecos Bill’in neden yasaklandığıdır. Bilindiği gibi Avrupa’daki faşistler Amerika’ya karşıt olduklarından Amerikan kökenli çizgi romanları yasaklamaktaydı, Amerika’da da faşistliğe dair yayınlar bir şekilde sansürlenmekteydi yani çizgi romanlar aslında bir sanat değil, propaganda aracıydı ve tabi ana kisve toplumun selameti ve devlet bekası idi. Evet, Mickey Mouse devleti çökertecek kadar etkiliydi çünkü.

Pecos Bill’de olan şey ise milliyetçilik kisvesiyle ilgili değildi. Çünkü artık İkinci Dünya Savaşı bitmiş ve Türkiye komünizmle mücadele edebilmek için Amerika müttefiki olarak Kore’ye asker göndermişti. Dolayısıyla Amerikan karşıtlığına dayalı bir yasaklama biraz hayali bir tanımlama olabilir. Kaldı ki Koca Teks yasaklanabilecekken yasaklanmamıştır, içerik aynı olmasına rağmen. Herhalde Pecos Bill’in İtalyanlaştırılmasına dair bir alternatif Türkleştirme yapılma maksadı ön planda tutulmuştur ve Türkleştirmede esas olanın korunmasına yönelik yapılması istenilenler yasaklarla şekillendirilmek istenmiştir. Ve tabi bir alternatifte, İtalyan kökenlilikten uzak kalma ve bir Amerikan kökenle birleşmedir.
oEcnSPQ8_o.jpg

kebap western - spaghetti western - Hamburg(er) western​

Peki, Pecos Bill okuyanlar Amerika’ya aşık mı oldular veya İtalya’ya sempati mi duygular veya Türk Kahramanları unuttular mı(70’li yıllarda İtalyan çizgi roman arka kapaklarında Türk büyüklerini tanıtma gayreti belki de bu kökenle ilgilidir.)? Veya her zaman veya her yerde Türk kahramanlığı anlatmak ne kadar mantıklıdır, sonuçta Türk kahramanlığı varsa bile bu mutlak kurgudur aynı diğer kahramanlıklar gibi ve kahramanlık neden kişisel değildir de illa milletle ilgili tutulmaktadır? Yani bir kahramanın veya çizerin kişisel başarısı neden genelleştirilmektedir, genelin başarısı kişiselleştirilemezken. Ve şu da var, sanattan veya keyifli zaman geçirmekten anlayacağımız mutlaka bu mu olmalıdır, 7/ 24 tek tip ‘’ uygundur ‘’ kırmızı mühürlü anlatımlar... Örneğin şu zamanda forumumuzda kaç kişi bir şeyler için emek veriyor, hatta bazıları çeviri yapmaktadır veya çizim yapabilmek için ilham ihtiyaçlarını tatmin etmektedir? Kimimiz kapaklarla ilgileniyor, kimimiz yabancı yayınlardan bizi haberdar ediyor, kimimiz taramalar yaparak fırsatçılık yapan sahaflara karşı çizgi roman sevdalılarını koruyor(Daha önce belirtmiştim, bir Teksas oval kapak sayısı için 350 lira istenmekteydi. Türkiye’deki Oklahoma’nın tüm sayıları 20.000’e satılabilmektedir, İtalya’da ise ciltlenmiş Oklahoma’nın tüm sayıları 600 euro ya satılmaktadır. Kur farkı mı, yok onu demiyelim çünkü İtalya’da geçerli para birimi euro’dur, kaldı ki kur farkı bile arada kocaman bir uçurum oluşturmaktadır.)

Herhalde sanattaki genel değerleri ve genelliği, çizgi romanlarla değil sadece forumumuzdan öğrenebilmekteyiz ve forumumuz adını Türkiye Çizgi Roman Akademisi diye değiştirse, bu pek de yanlış olmaz.

Kaldı ki bazı arkadaşlarımız bu konuda yazılı soruları da hazırlamaktadır(caretta dostumuza saygılar):
http://www.cizgidiyari.com/forum/cizgi-roman-kahramanlari-dergiler-turler-ve-inceleme-kitaplari/153445-kinova.html

Pecos Bill mi yasak kardeşim okuyamazsın...
qnDjm9Eb_o.jpg


Not: Sağdaki foto espri amaçlı eklenmiştir.
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXLVII.

Eğer yanılmıyorsam Teks ve Tommiks kapağındaki bu ortak resim güzel bir esinlenme örneğidir.

EIiTEbF8_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXLVIII.

Evet, isyankar köle Spartacus'u izleyenler hatırlayacaklardır. Spartacus zengin Romalı asilleri eğlendiren bir gladyatördü ve zenci Woody Strode tarafından canlandırılan Draba ile dövüşmek zorunda kalmıştı. Draba hem ağ hem de Poseidon'nun üçlü mızrağını kullanarak Spartacus'u aslında mağlub etmişti. Ve Spartacus efanesinin başlangıcı olan bu sahnenin Zembla'da betimlenmiş olması zorbalığa karşı insanım diyenler için önemli olarak kabul edilebilir.

YPbhK38k_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCXLIX.

Bazı arkadaşlarımız, bu resmin neden önemli olduğunu anlayabilirler veya sadece basit bir dişi kangurudur ne önemi vardır diyebilirler. Ama aslında bir kapak resmi yapılacak kadar önemlidir.

RvOrhHxm_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
CCLI.
Her ne kadar eklediği fligranları silmiş olsam da paylaşımları için sarkomer hocama teşekkür ederim.

Bayan arkadaşın adı: Margaret Markov

MyVu4axc_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
Zagorillus günlüğü:

Yazılarımı ve paylaşımlarımı takip eden arkadaşların hatırlayacakları gibi daha önce Zagor ve bayou konusuna değinilmişti, ve Zagor albüm ve orijinal Zagor kapağı konusunda birkaç şey yazılmıştı.

Biz orijinalin yapılmamasını anlamadığımızı ifade etmeye çalışmıştık. Halbuki istenirse yapılabiliyormuş, ama Teksas için. Telif hakları bize göre bir bahanedir, çünkü 90’larda bile telif tanınmayan bir kavramdı. Kaldı ki Zagor Büyük Albüm 2 için orijinal kapak kullanılıp, daha da farklılaştırma yapılabilirdi, zoomlama yerine. Ama Zagor için yapılması gereken Teksas için yapılmış.
AvdcyiTs_o.jpg


Peki, Teksas bayou ile ilgili olabilir mi? İşte bu sorunun cevabı için bayou yazımız yazılmıştır.
mQ8B3zkz_o.jpg

wFsJ1D9M_o.jpg


Bu örnek Zagor kapakları ile Teksas kapaklarının hazırlanmasına dair örneklerden sadece biridir.
p7puTUD4_o.jpg


Madem, Teksas bayou ile tanışabiliyor o zaman Zagor kapaklarında bayounun anlamsız olduğu bir kez daha anlam kazanmaktadır. Aynı Zagor’un kapaklara eklenme şekilleri gibi.
BXmwWoJa_o.jpg

Dikkat edelim en sağdaki kapakta Zagor’un kafası ile boynunda bir sorun vardır. Neden?
Q3K70Sr6_o.jpg

QHcZ38Jp_o.jpg

Peki, şu en soldaki kızılderili...Bunu oldukça fazla görmüşüzdür. Hatta bazen Zagor kızılderili şekline büründürülüp, kalkan aynı kalırken dahi. Peki, bunun bayou ile ilgisi var mı?
47RzBzaC_o.jpg

Peki tüfeklilere dikkat edelim mi veya bunlar başka Teksas kapaklarında kullanılmış olabilir mi?
GFVVWrT2_o.jpg

Zagor’un orijinal çizimleri bile anlamsızca bayou içinde anlamlı tutulmaya çalışılmıştır. Tekrar edelim, bayou demek farklı bir şeydir...Öyle basitçe bataklık diye kestirip atılamaz.
ANY9rX1a_o.jpg

Ne bayou, ne bayou içine dahil edilen Teksas...Bunlar önemsiz, abboritta gibi bazıları anca buna takar ki bu da önemli değil. Zagor oldukça popüler ve insanlar istiyor. Bize kapak lazım, nereden bulunacağı önemli değil. Unutmayalım ki Buffalo Bill sevdası içinde Buffalo Bill kapakları bile Zagor için kullanılmıştı. 80’lerin unutulmaz şarkılarından Maneater’ı coverearterlaştırmak belki de Zagorillus olmuştur.

Nef1Zojp_o.jpg

Not: Yazı Zagor ve Teksas seven birisi tarafından hayıflanma amaçlı yazılmıştır.
 
Son düzenleme:

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
Jaguar Günlüğü:

Bayram değil seyran değil, hani puma olsa içerikle ilgili isimdir derdik de jaguar nedir?

Tabi bu örnek de Burhan Yayınevi’nin Fransız sömürülerinden birisidir. Hani Alfa denildiğinde akla gelenler gibi.
3LrwTYuM_o.jpg


Evet Kwai devam ederken Jaguar 12 ile sonlandırılmıştır. Tüm sayılar farklı Kwai sayılarındaki kapaklardır. Misal ikinci sayıda üçüncü sayının kapağı kullanılmıştır.

Burada ifade etmek gerekir ki Türkiye’de yayınlamış yabancı kökenli çizgi romanlarda ilk ve son sayılarda orijinal olanlar kullanılmıştır, bazense ortadaki sayılarda. Yani çizerin ihtiyacına göre istenilen istenilen zamanda yararlanılmıştır ve asla bir süreklilik yoktur, diyemeyeceğiz Jaguar gibileri görmeseydik. Baştan sonra orijinal kapaklar, içerikle ilgili olsun, olmasın kullanılmıştır.

Peki, içerik bölünerek kapaklarla tutarlılık sağlanmış mıdır? Bundan emin olamayız, çünkü tüm sayıların orijinal sayılarını bıraklım kapakları bulmak bile sorun olmuştur. Örneğin orijinalde dördüncü sayının kapağını oldukça zor bulunmuştur.

6F6no3nx_o.jpg

sGrHJYJ9_o.jpg

c0ENkulq_o.jpg
 

abboritta

Süper Üye
12 Ara 2020
656
3,398
Tom Teks Günlüğü:

Tom Teks pardon pardon Tom Reks kapak resimlerinin konu içerikleri ile uyumlu olduğu maceralardandır.
G1rMRGmJ_o.jpg


Bu kapak resimlerine değinmeden önce bir konu hakkında birkaç şeye değinmekte fayda görüyorum.

Türkiye’de yayınlanmış tüm çizgi romanlar olmasa dahi bir çoğunda hemen konuya dahil edilmekteyiz. Hani bu bir Affedilmeyen İsmi Olmayan Adam şeklinde bir spaghetti western filmi de değildir, konu ne, tamam bir kahraman var da kimdir bu kahraman?

Bu durum hesap yapılan bölümlerde okumuş arkadaşlarımız için aşina bir şey olabilir. Buna göre hoca sıfayı taşıyan bir Çengelköylü nesne içeri girer ve tahtaya bir şeyler yazar, yazdıktan sonra hemen yazdıklarını siler. Peki, ne yazdın veya hani biz insanız makine değiliz ki yazdıklarını anlayıp yazalım ve bu yüzden silmeden bekle dersiniz bu nesneye, o da lise bitti çocuklar der. Evet, biz de konuya bu şekilde hemen dahil ediliriz ama İtalya’daki girişe bakalım.

Girişte bilgi ne nasıl anlatılacak bir bilgi girişine yer verilmiş. Daha önce belirttiğim gibi Western İngiliz etkisini taşıyan bölgeleri kapsamaz, daha çok batıdır. Bakıyoruz, İngiliz etkisini taşımayan yerler de eh işte Fransız Louisiana. Hani benim daha önce yazdıklarım bir şekilde anlatılmıştır ve okuyan konu hakkında bilgi sahibi olur. Ve hikaye yumuşak bir geçişle başlar. İşte bu bizim çizgi romanlarımızda pek görünmeyen bir şeydir.
arRjOwsr_o.jpg


Peki, bu çok mu önemli. Aslında evet, çünkü eğer bir konu hakkında bir şeyler okuyorsak bu sadece tepeden inmeci bir üslubu taşıyarak macera istediniz alın size macera olmamalıdır, bilgi verme amaçlılık ön planda tutulmalıdır. Neden mi? Şöyle düşünelim, Türkiye yayınlanmış haritadan anlaşılacak nedir ve buna karşılık konuya ısındırılarak bilgilerle süslenmiş bir süreçten sonra anlaşılacak nedir? J. D. viskileri alıp kaçan kaçaklardır Türkiye’deki içerikten anlaşılan.
oXp0UAsw_o.jpg

Ayrıca Tom Teks pardon Tom Reks’lerde biraz toplama gibi oradan buradan. Buna başka bir konuda değineceğiz, ama kısaca şöyle diyelim kareleri kullanıp karelerin içindeki içeriği değiştirerek '' sayıca arttırma '' pek de sanatsal değildir.
Kapaklara geri dönelim. Şimdi bu kadar deveyi görünce biraz korktum açıkçası, çünkü deve keçiden bile inatçı bir hayvandır. Ama içerikle uyumlu olmasına sevindim, ama biraz bekletelim bu sevinci. Çünkü ilk çizim sayının ilgili içeriğinden, ikincisi ise ikinci sayının içeriğinden. Zaten ilk sayıda su yerine viski içen Highlander, lanet hayvandan oldukça bezmişti hani öyle mutlu görünmüyordu. Peki, o diğer deve neyin nesidir?
5vbKrYUK_o.jpg

KfL5TR82_o.jpg

İlk başta develeri bile sevebilmiş Robyn Davidson’ndan etkilenilerek çizim yapıldığını düşündüm. Sonra şu film afişini hatırladım. Ki zaten o üniforması doorman kıyafete benzetilmiş zatı da tanıyoruz. Demek ki, kapaklarda filmler önemsenmiştir.
0GmuKcyW_o.jpg

İkinci örneğimizde kapak içeriklerle hazırlanmıştır, ancak detaylara dikkat edelim.
xKWPHxtJ_o.jpg

e7ZL5AGW_o.jpg

Bazıları Buck Jones kapaklarından esinlenilerek hazırlanmış kapakları da anladık ama bunu anlamadık. Yani neden başlandığı gibi devam edilememiştir? İçerikte İspanyol meyhanesinde flamenko dansı mı var içerikte? Yok, Esméralda bana su verdi.
0NN63mf9_o.jpg

O gözler, İtalyan kökenli çizgi romanlar için hazırlanan Türk kapak resimlerideki çiçeğim olmadan asla Senta Berger’e mi aittir? Peki, kendisi içerikte var mı?
nefLigIQ_o.jpg

İçerikte de gördüğümüz bu karakter herhalde Robert Fuller’den esinlenilerek betimlenmiştir.
meNgOrUa_o.jpg

Evet, oldukça ilginç bir kapak. Caretta dostumuzun paylaşımı ile haberimiz olmuştu bu kapaktan, ama burada esinlenmeye konu olan herhalde At Denilen Adam filmidir. Siyah beygir, sarışın Richard Harris, Fiji’nin bağrından çıkmış Manu Tupou’ya benzese de filmde kızılderilileşen(!) Richard Harris’in kızılderililere saldırmasına benzerlik şüphemizdir ve bu içeriğe uygundur, yani caretta dostumuzun paylaşımındaki Süper Teks kapağıTom Reks kökenlidir.

Peki yanılma ihtimalimiz var mı? Evet ve bu her paylaşımım için geçerlidir. Ama farklı Tom Reks içeriklerine bakalım. Örneğin bu örnekte kızılderililerin ölülerini sarıp dışarda bekletmeleri, yaşlı kadının Dame Judith Anderson’ a benzemesi...
KqIMrYTD_o.jpg


veya bu örnekte kabul töreninde çadırda eti çekilen Richard Harris’in ünlü sahnesine benzemesi, A Man Called Horse isimli filmi esinlenmede önemli hale getirebilir.
Q8bB2PaN_o.jpg


Süper Teks demişken birkaç detayı inceleyelim. Evet 193’ncü sayıya bir bakalım. Öncelikle kapak resminin içerikle ilgisi yok ve içerikteki it sürüsünü avlamaya dair hiçbir şey kapaktan anlaşılmamaktadır. Peki, bu maceranın aslında konu anlaşılıyor mu evet. Ama tabi maceranın ismi Şeytanlar Vadisi değil, Die Zauberflöte isimli opera eserinin etkilerini taşıyan Gecenin Kraliçesi’dir ve zaten Mitla konu alınmaktadır. Peki, bu orijinal başlangıç nerededir. Evet 192’nci sayıda...Yani böl parçala sat şeklinde bir durum söz konusudur. Bu nedenledir ki bazı sorunlar vardır.
8NJEIatC_o.jpg


Örneğin solda Türkiye’de Teks’te orijinalde olmayan bir boşluk vardır. Tarama kaynaklı bir unutkanlık değildir, en azından sayfa sayıları bu yöndedir. Benzer durum sonda da bulunmaktadır. Mitla’nın nehirde atı ile koşturup itlerini çağırmaya gittiği sahne, Türkiye’deki baskıda yoktur.
o1xkxJhm_o.jpg


Tüfekle adam kaldıranlardan Crocekett’lerden el almış Ken Parker’ın kıymeti

MwfLGpZK_o.jpg
 
Üst