Akbaba Dergisi 1952 Sayı 004

HACILI

Onursal Üye
14 Kas 2012
2,559
9,868
Paylaşım için teşekkürler. Ellerinize ve emeklerinize sağlık.
Eleştiri amaçlı yazmıyorum ama iki şey dikkatimi çekti kapakta.
Birincisi o yıllardaki renkli baskı nedeniyle mi acaba resimde özellikle yüzdeki çizgiler birbirine girmiş. Sanırım öyle...
İkincisi ise çizer saati birazcık çalakalem çizmiş sanırım.
Zira 9 ve 10 rakamlarının saat kadranlarında hiç bu şekilde olduğunu görmedim.
 

Levent 16

Aktif Üye
22 Kas 2011
366
1,990
Karikatür tarihimizde önemli bir yeri olan Togo'nun karikatürleri gerek konu gerekse çizgi bakımından ilgi çekici. Kozma Togo hakkında:



Togo'nun çizgileriyle Mahmut Yesari:

images
 

Levent 16

Aktif Üye
22 Kas 2011
366
1,990
Sayın eankara arkadaşımız, Hayat dergisi 60 lı veya 70 li yıllarda Münif Fehim ustanın renkli resimlerini orta sayfalarda iki sayfa olarak yayınlamıştı. Bende bir kaç tane vardı. Münif Fehim çok yönlü bir sanatçıydı. Resimle ilgilenen biri olarak suluboya ile yaptığı bu resimleri incelerdim, her resmi, her karikatürü incelediğim gibi. Yanlış hatırlamıyorsam Zıpzıp dergisinde yayınlanan dinî öyküleri de Münif Fehim resimlendirirdi.
 

dedo11

Onursal Üye
8 Nis 2013
1,891
5,391


Sayın ritvan ;

AKBABA okuma günlüğü : AKBABA OKU(YORUM) :


9. Sayfadan :
"-- Günahın nedir?

-- Kocamı aldattım!
-- Kaç keret aldattın!
-- Beş keret!
-- Yedi mum yak! Hepimize merhamet eden Meryem anamız seni de affetsin!
Fazla laf etmeden dışarı fırladı. Fakat höreden çıkınca bu sefer de madam Takuhi ile karşılaştı. O da günahını çıkarmak istiyordu. Bir günahkar kadına yardım edip de ikincisini yardımsız bırakmasnı haksız buluyordu. Onu da çaresiz höcreye aldı. O da Hayganuş gibi kocasını aldatmıştı.
-- Kaç keret!
-- Üç keret!
Düşünmeğe vakit yoktu. Ona da :
-- Yedi mum yak! Hepimize merhamet eden Meryem Anamız seni de affetsin!
Dedi ve kapıya doğru yürümeğe başladı. Fakat içinde bir haksızlık ettiği duygusu vardı. Beş kere aldatana yedi , üç kere aldatana da yedi mum... Vicdan azabı duyuyor gibiydi. Hesap karışıktı. Madam Takuhiye, ne diyeceğini düşünmeğe vakti yoktu. Kestirme yoldan adaleti yerine getirmek istedi. Durdu:

-- Madam Takuhi , madam Takuhi! dedi, Allah seni affetsin ama, işin doğrusunu istoorsan, yedi mum yakınca, kocanı iki keret daha aldatabilirsin!"



Emeğine ve paylaşım isteğine teşekkür ederim...



 

Calligrapher

Onursal Üye
5 Nis 2021
1,341
8,245
Değerli @eankara ve @Levent 16 Münif Fehim'den bahsedince, yazar ve şair Faruk Gürtunca'nın usta sanatçının sanatının 50. yılı münasebetiyle yazmış olduğu ilginç şiiri paylaşmak istedim. İlginç diyorum, çünkü içeriğinde sanatçının çalıştığı neredeyse tüm yayınlar ve eserlerinden bahsedilmiş!

 

Calligrapher

Onursal Üye
5 Nis 2021
1,341
8,245
Bu arada, Münif Fehim hakkında yazılmış 2 harikulade yüksek lisans tezi buldum. Her iki tez de sanatçının çalışmalarına ait çok sayıda görsel içeriyor. Değerli @eankara ve @Levent 16 başta olmak üzere, forumdaki dostlarımızın ilgisini çekebileceği düşüncesiyle bunları mesajımın altında paylaşıyorum.
Birinci tez daha çok sanatçının kitap kapağı, illüstrasyon ve karikatürlerini tasarım açısından inceliyor. İkinci tezde ise sanatçının sulu boya, guvaş, yağlı boya gibi farklı tekniklerle yaptığı resimlerine yer vermiş. İkinci tezde yer alan şu ifadeye katılmamak elde değil: "Münif Fehim, çağdaşı olan sanatçılara göre daha az tanıtılmış ve Türk resim sanatı ile ilgili eserlerin çoğunda kendisine yer verilmemiştir. Tespit edilen yayınlarda ise kısa ve yetersiz bilgilere ulaşılmıştır. Kendisinden, daha çok karikatürist ve illüstratör kimliği ile bahsedilmiş ancak bu alanların da etkisiyle bambaşka bir tat yakalayan ressamlığı arka planda kalmıştır."

 

eankara

Onursal Üye
24 May 2010
1,407
8,511
Müthiş bir paylaşım. Bu mesajınız, paylaştığınız tezlerin tümünü çalışmam gerektiğinden, bir süre dünya satranç turnuvası izlememe ara verme nedenim oldu !!! Çok sevindim ama , sağ olun. Münif Fehim öyle bir çizim canavarıymış ki , aktif olduğu yıllarda neredeyse çalışmadığı dergi, ansiklopedi, çizgi roman vs. bırakmamış. Kitap kapakları, açık artırmalara düşen orijinalleri gibi farklı konular da cabası !! Bu paylaşımınız benim için çok önemli oldu , değerli @Calligrapher , teşekkür ederim.
 

Levent 16

Aktif Üye
22 Kas 2011
366
1,990
Münif Fehim Günaydın gazetesinde 1971 yılında tefrika olarak yayınlanan Hz. Muhammed'in Hayatı adlı çizgi romanı da yazıp çizmişti. Bu tefrikaları gazeteden keserek suluboya ile renklendirmiş ve bir deftere yapıştırmıştım.

Aşağıdaki resim Nadir Kitap sitesinden:
Kitap-D_202007062011225571565.jpg
 
Son düzenleme:

İnanna Salome

Aktif Üye
4 Eki 2023
282
1,881
Bu arada, Münif Fehim hakkında yazılmış 2 harikulade yüksek lisans tezi buldum. Her iki tez de sanatçının çalışmalarına ait çok sayıda görsel içeriyor. Değerli @eankara ve @Levent 16 başta olmak üzere, forumdaki dostlarımızın ilgisini çekebileceği düşüncesiyle bunları mesajımın altında paylaşıyorum.
Birinci tez daha çok sanatçının kitap kapağı, illüstrasyon ve karikatürlerini tasarım açısından inceliyor. İkinci tezde ise sanatçının sulu boya, guvaş, yağlı boya gibi farklı tekniklerle yaptığı resimlerine yer vermiş. İkinci tezde yer alan şu ifadeye katılmamak elde değil: "Münif Fehim, çağdaşı olan sanatçılara göre daha az tanıtılmış ve Türk resim sanatı ile ilgili eserlerin çoğunda kendisine yer verilmemiştir. Tespit edilen yayınlarda ise kısa ve yetersiz bilgilere ulaşılmıştır. Kendisinden, daha çok karikatürist ve illüstratör kimliği ile bahsedilmiş ancak bu alanların da etkisiyle bambaşka bir tat yakalayan ressamlığı arka planda kalmıştır."

Münif Fehim Özarman, gerçekten Reşad Ekrem Koçu'nun dediği gibi; "On parmağında on marifet " bir sanatçıymış. Babası ünlü tiyatrocu Ahmet Fehim Efendi nedeniyle sanatla iç içe büyümüş. Tiyatro sahnelerinin dekor resimleri ve afişlerini hazırlama, karikatürcülük, illüstrasyon sanatçılığı ve en çok önem verdiği ressamlık yanında fotoğraf sanatçılığında da öncü. İlk nü fotoğraf çekenlerden biri. Karikatürcüler Derneği'nden alıntıyla ;
"1940 yılında Eminönü Halkevi’nde açtıkları sergiyle Türkiye’de fotoğraf sergiciliğinin ilk örneğini verdi; fotoğrafın güzel sanatlar içindeki yerine dikkati çekerek gelişmesine katkı sağladı. Halide Edip Adıvar’ın İzmir’in işgali nedeniyle ünlü Sultanahmet mitinginde yaptığı konuşmayı filme aldı."
Amma ve lakin yine aynı yerden alıntıyla:
"Elli yılı aşan gazete ve dergi çizerliği boyunca (ki haftalık ve aylık dergilerin dışında bazı dönemler aynı anda dört gazeteye çizdiği söylenir) bir sigortası ya da emekli aylığı olmadan yaşayan sanatçı, son günlerine kadar yaşamını sürdürebilmek için yağlıboya resimler yapmış, sergiler açmıştır."

Bu kadar çok yönlü ve gerçekten çok yetenekli, üretken, vizyoner bir sanatçının yaşarken değerinin yeterince bilinmemesi ve günümüzde meraklıları harici ressamlığına çok vurgu yapılmaması bizim kaybımız.
Çok değerli diyar dostları sayesinde böyle özel bir sanatçıyı tanıdığım için çok mutluyum. Gönülden sonsuz teşekkürler.
Karikatürcüler Derneği, Öncülerimiz bölümünde Münif Fehim'in özgeçmişi altında, eserlerinden örnekler ve son dönemine kadar fotoğraflarını paylaşmış.
Özellikle ilerleyen yaşlarında, o dosyalarla dolu, çalışma odasındaki masasında çizim yaparkenki fotoğrafı çok etkileyici. Sanatının büyüklüğüne saygı ile sanatının hak ettiği karşılığı alamamasının burukluğu iç içe.

Sayın @Calligrapher 'ın paylaştığı iki tez, sayın @eankara 'nın dediği gibi göz kamaştırıcı.
Sayın @kitapsever111 'in yaptığı gibi sırf kapakların güzelliği için özel koleksiyon yapılır.
Sayın @Levent 16 gibi Münif Fehim çizimlerini suluboya ile renklendirerek, resim albümü yapmak, ustaya ve sanatına hak ettiği değeri sanatsever ruhla vermek. Değerini bilenlerin gösterdiği ihtimam çok anlamlı.
Münif Fehim ve Reşad Ekrem Koçu ortak çalışması çok hoş bir eser buldum. Başlık pek hoş olmasa da metinler ilginç, Münif Fehim çizimleri muhteşem.
İki çok değerli sanatçımıza bizlere sundukları her şey için sonsuz teşekkür ve saygıyla...
 

Calligrapher

Onursal Üye
5 Nis 2021
1,341
8,245
Münif Fehim ve Reşad Ekrem Koçu ortak çalışması çok hoş bir eser buldum. Başlık pek hoş olmasa da metinler ilginç, Münif Fehim çizimleri muhteşem.
İki çok değerli sanatçımıza bizlere sundukları her şey için sonsuz teşekkür ve saygıyla...
Harika bir eser bu değerli @İnanna Salome ! Reşad Ekrem zaten nev-i şahsına münhasır bir isim, tek başına İstanbul Ansiklopedisi yazmak gibi çılgın bir fikre kapılması bunun en açık göstergesi. Sadece bu iki ismin bir araya gelmesi bile paylaşmış olduğunuz eseri başlı başına önemli kılıyor. İçindeki illüstrasyonlar enfes. Fakat benim asıl hoşuma giden şey, konu başlıklarını kaligrafi sanatıyla yazması ve her konunun ilk harfini (initial) "illumination" denen tarzda dekoratif olarak öne çıkarması. Sanatçının, inceledikçe ne denli çok yönlü biri olduğu daha iyi anlaşılıyor. Çok teşekkürler paylaştığınız için.
 

direnc11

Yönetici
11 May 2009
10,290
38,931
İstanbul
....
Münif Fehim ve Reşad Ekrem Koçu ortak çalışması çok hoş bir eser buldum. Başlık pek hoş olmasa da metinler ilginç, Münif Fehim çizimleri muhteşem.
İki çok değerli sanatçımıza bizlere sundukları her şey için sonsuz teşekkür ve saygıyla...

Sevgili İnanna Salome, bahse konu eser daha önce Diyar'da Şurada paylaşılmıştı. Belki o konudaki linkleri takip ederek daha önce erişememiş olabileceğiniz bilgilere erişebilirsiniz diye konu linkini vermek istedim.
 

İnanna Salome

Aktif Üye
4 Eki 2023
282
1,881
Harikasınız. Enfes illüstrasyonlara odaklandığımdan, sizin en önce dikkatinizi çeken güzelliği fark etmemiştim.
Henri Bergson'ın dediği gibi; "Gözler sadece zihnin algılamaya hazır olduğu şeyleri görür. "
Artık sayenizde hem kaligrafi sanatında illumination güzelliğini öğrendim hem de algılarım böylesi güzellikleri görebilmek için açıldı. Illumination keşfine çıkayım hemen.
Ve gerçekten Reşad Ekren Koçu da Münif Fehim de harika ötesi var oluşlar.
 

İnanna Salome

Aktif Üye
4 Eki 2023
282
1,881
Sevgili İnanna Salome, bahse konu eser daha önce Diyar'da Şurada paylaşılmıştı. Belki o konudaki linkleri takip ederek daha önce erişememiş olabileceğiniz bilgilere erişebilirsiniz diye konu linkini vermek istedim.
Çok teşekkürler. Harikalar Diyarı'nda hem bu özel eser paylaşılmış hem de değerli sanatçımız için başlık açılmış.
https://www.cizgidiyari.com/forum/k/munif-fehim-ozarman.659/

Muhteşem bilgilere ulaştım. Şu var oluşa aşık oldum.
"Münif Fehim’in hayattaki en büyük kazancı ise yapmak istediği işin peşinde koşup, sonra da onu yapıp bitirmenin verdiği huzurdur. Parayı düşünmeyip yılmadan bu işte kalmasının tek sebebi budur. 1983 yılında öldüğünde geride bıraktığı en büyük kazancı binlerce kitabın kapağını süsleyen çizimleri ve yapıtlarıdır."
Aynı Ibsen'in Peer Gynt'i gibi Münif Fehim için de en önemli olan şey; "kendisi olmak".
 

eankara

Onursal Üye
24 May 2010
1,407
8,511
Çalışma masamdan kalkıp , diyarımıza giriş yaptığımda , beni sevdiğim konuyla ilgili , dost sohbeti olarak , hoş bir sürprizin beklediğini görmekten çok mutlu oldum. Müthişsiniz dostlar !

Sn. @İnanna Salome , Sn. @Calligrapher ve Sn. @direnc11 , her birinize , Münif Fehim konusunda katkılarınızdan dolayı teşekkür ederim. (Uzun süredir Münif Fehim konusuna gömülmüş biri olarak , Sn. @İnanna Salome 'nin Peer Gynt çağrışımını çok derin ve yerinde bulduğumu itiraf etmeliyim !!) Ama , uzun süre bir sanatçı ile ilgilenince , ister istemez kişiliğini de merak ediyor insan. Aksaray civarında bir evde oturduğunu , hiç ilgisi olmayan bir kitaptan öğrenince , kimbilir daha ne detaylar beni bekliyor ?? demiştim.

İllustrasyon sanatı oldum olası ilgimi çekmiştir. Münif Fehim ve İhap Hulusi . Aynı dönemin iki dev sanatçısı .

Münif Fehim geleneksel değerlerimizi konu edinirken , İhap Hulusi, Cumhuriyet döneminin modern bakış açısına konsantre olmuştu. Her ikisinin de muhteşem çizimleri vardı , şimdiki kuşaklar açısından çok popüler olmasa da ikisi de iyi işler başardılar. Günümüzde de , her ikisinin çalışmalarını , basılan olsun ya da orijinal olsun, toplayan kişiler var. Bunlardan ilk aklıma gelen, tiyatro sanatçımız Ali Poyrazoğlu mesela. Bir ara , Münif Fehim'in kitap kapakları kolleksiyonunu İstanbul'da kısa süre sergilediğine tanık olmuştum.

Sanatı sevmek , sanattan zevk almak tabii ki maddi imkanlarla kazanılan bir şey değil çoğunlukla. İhap Hulusi , bu konuyu şöyle açıklamıştı ;
'' Para babaları , bana işler ısmarladılar . Alternatifli çalışıp , işlerimi onlara sundum. Fakat her defasında , beni haklı çıkardılar, en kötüsünü seçtiler !! '' Sizler gibi sanatsever dostlar olduğu için , diyar üyesi olmakla şanslı olduğumu düşünüyorum. Sağ olun. ( Münif Fehim konusunda da anılarım var ama -üstelik traji komik - bir ara paylaşırım , yazıyı uzatmayayım !! )
 

Calligrapher

Onursal Üye
5 Nis 2021
1,341
8,245
İllustrasyon sanatı oldum olası ilgimi çekmiştir. Münif Fehim ve İhap Hulusi . Aynı dönemin iki dev sanatçısı .
Tıpkı Münif Fehim gibi, İhap Hulusi de yaşamının son günlerini maddi sıkıntılarla boğuşarak geçirmişti. Yaptığı afişlerle, logolarla, kitap kapaklarıyla adeta Cumhuriyetimizin tarihini yazmış olan bu değerli sanatçının değerinin bilinmemesi ve ömrünün son demlerinde neredeyse açlığa mahkum edilmesi ülkemiz adına bir kara lekedir. Cumhurbaşkanlığına yazdığı (ama onuruna yediremediği için postaya vermekten vazgeçtiği) aşağıdaki mektubu ilk okuduğumda üzüntümden sabaha kadar uyuyamamıştım.

 

İnanna Salome

Aktif Üye
4 Eki 2023
282
1,881
O kadar çok eser üretip, devlet kurumlarına bir ömürlük hizmet edip sosyal güvencesinin olmaması çok acı ve dediğiniz gibi yüz karası.
Telif yasaları esaslı olsa sırf Kulüp rakı logosundan torunlarına kadar gelir kalırdı.
Maalesef ülkemizde sanat emekçilerine asla hak ettikleri değer verilmiyor.
 

eankara

Onursal Üye
24 May 2010
1,407
8,511
Çok doğru Sn. @İnanna Salome . İhap Hulusi denilince , çok kişinin aklına , başta sizin de belirttiğiniz gibi rakı logosu , banka logoları gibi logo çalışmaları ya da Sümerbank başta olmak üzere pek çok poster çalışmaları gelir. Ama , milli piyango çalışmaları bile , bir bakıma Cumhuriyetimizin illustrasyon arşividir. Değerli @Calligrapher 'in belgesinde gördüğümüz ve sizin de çok doğru olarak değindiğiniz gibi , bu örnek aynı zamanda ülkemizde sanata ve sanatçıya verilen değerin hangi seviyede olduğunu gösteriyor. Sanatçının verdiği bir röportajda, ömrünün sonlarında artık kimsenin kapısını çalmadığını belirtmesi de , düşündürücü , ayrı bir üzüntü kaynağı. Video paylaşımınız için teşekkür ederim.
 

eankara

Onursal Üye
24 May 2010
1,407
8,511
Günümüzde , illustrasyon sanatında çok başarılı sanatçılarımız var. Onların çalışmalarını da izliyorum. Ama , dostların ve sizin ağırlıklı olarak örnekler sunduğunuz o yılların , ayrı bir '' hava ''sı var. Bu havayı adlandırmak zor , ama sadece '' nostalji '' özelliği üzerinden açıklamanın doğru olmadığını düşünüyorum. İllustrasyon alanı dışında , zaman zaman örnek açıklamalarla sunduğunuz ya da dostların paylaştığı dergilerdeki karikatürlere bakınca , karikatür alanında günümüzde çok daha farklı çalışmalar görüyorum. Yaşadığımız ortamın bilinen özellikleri nedeniyle , mizah politik alandan absürd alana kaydı. 1970'lerin Bedri'sini hala arıyorum. Paylaşımlarınız için çok teşekkür ediyorum Sn. @Levent 16 .
 

Calligrapher

Onursal Üye
5 Nis 2021
1,341
8,245
Sadece TV reklamları değil, radyo reklamlarının bile farklı bir tadı vardı. Çoğunun "jingle"ı benim de hala kulaklarımda çınlar durur zaman zaman...
Diğer taraftan, dünyada da reklamlar büyük değişim yaşıyor, 40-50 yıl öncesinin reklamları ile şimdikiler arasında dağlar kadar fark var.
İhap Hulusi'ye dönecek olursak, Almanya'da eğitim gördüğü sırada dünyaca ünlü afiş sanatçısı Ludwig Hohlwein'ın öğrencisi olmuş ve onun etkisiyle "Plakatstil" adı verilen, nesne, afiş, sanat ve ticaretin birbirinin tamamlayıcı öğeleri olduğunu ileri süren akıma uygun eserler vermiştir. Yoğun görsel metinler, keskin renk ve gölgeler ve el ile yazılmış yazılar bu tarzın öne çıkan unsurlarıdır. Aşağıdaki Hohlwein'ın eserleri İhap Hulusi'nin eserlerine ne kadar benziyor...
 

eankara

Onursal Üye
24 May 2010
1,407
8,511
Çok doğru , değerli dostum @Calligrapher İhap Hulusi denilince Ludwig Hohlwein'ın etkileri göz ardı edilemez. Hohlwein , hazırladığı reklam alanındaki çizimlerinin dışında , kitap kapakları gibi farklı konularda da adını sanat tarihine yazdırmıştır. Hohlwein bir dönem nazi iktidarını destekleyen çalışmaları nedeniyle , yasaklı olsa da , sonraları çalışmalarına devam etmiştir. Hohlwein'ın uyguladığı düz renklerle 20.yy. modernizm akımına etkileri tartışılmaz. Usta sanatçıyı anmamızı sağlamakla çok iyi katkı yapmış oldunuz dostum. Teşekkürler.
 
Üst