Şehir Işıkları - City Lights - 1931 (imdb 250)

tancel

Aktif Üye
21 May 2020
149
1,175
6se33mt.jpg


YÖNETMEN: Charlie Chaplin

OYUNCULAR
8nrgee9.jpg


BRrip
898 Mb
1h, 28min
1424x1072
Tam uyumlu türkçe altyazılı
mkv
imdb 8.5
Komedi, Dram, Romantik

KONUSU: İyi yürekli bir sokak serserisi, kör bir çiçek satıcısına aşık olur. Kıza kendisini zengin bir adam olarak tanıtır. Sonradan hayatını kurtardığı bir milyonerin ona arkadaşça davranıp sözler vermesinden cesaretlenir. Adamın kapısını aşındırıp, sevdiği kızın gözlerinin görmesi için gerekli ameliyat parasını ödünç alabileceğini sanır. Oysa varlıklı insanlar abartılı bir kibarlık içerisinde, ikiyüzlü bir yaşam sürmeye alışkındırlar.

Sessiz Film Özellikleri Nelerdir ?
City Lights (Şehir Işıkları) sessiz filmin özelliklerini analiz etmeye başlamadan önce, sessiz filmlerin özelliklerine ve sessiz filmin ne olduğuna bakmamız gerekir. Sessiz filmlerde eş zamanlı müzik, fiziksel hareketler, beden dili, başlık ve son olarak intertitle gibi bazı karakteristik özelliklere sahibiz. Bunlar sessiz filmlerin önemli özellikleridir. Ne olduklarını ve ne için olduklarını bilmeliyiz. Bu özellikler hakkında kısaca bilgi vermemiz gerekiyor. Öncelikle eş zamanlı müzik; sessiz filmlerin gergin ve mutlu hissetmesi için en iyi unsurdur. Çünkü adından da anlaşılacağı gibi bu filmler sessizdir. Müzik dışında hiç ses yok. İkinci unsur beden dilidir ve aynı zamanda izleyiciye mesaj vermek veya ne hissettiğinizi göstermek için fiziksel hareketler içerir, aktörler beden dilini iyi kullanmalıdır. Üçüncü unsur başlıklardır, başlık en önemli şeylerden biridir çünkü filmde neler olup bittiğini anlayamazsak filmin tadını çıkarmayız. Sessiz filmlerde iki başlığımız var. Bu başlıklardan biri, intertitles, diyaloglar verirken, açıklayıcı başlık bize olaylar ve durum hakkında bilgi verir. Bu intertitles metinleri sahne aralarında ekrana yansır. İzleyici bu sayede olayları daha iyi anlayabilmektedir.
City Lights (Şehir Işıkları) İnceleme
2007 yılında şimdiye kadar yapılmış en iyi Amerikan filmlerinden seçilen City Lights, sessiz filmlerin en güzel örneklerinden biridir. Aynı zamanda City Lights’da dönemin en ünlü sessiz film oyuncusu Charlie Chaplin başroldedir.. Daha önce söylediğimiz gibi, sessiz bir filmin bazı karakteristik unsurları olmalıdır. City Lights (Şehir Işıkları) hepsine sahip. Filmi izlediğimizde, başlıkları görebiliyoruz, müzik sahnelerin akışına göre yükseliyor ve düşüyor. Bence Charlie Chaplin beden dilini çok iyi kullanyor. Daha önce söylediğimiz gibi, beden dili ve fiziksel hareketler sessiz film için çok önemlidir. Örneğin, Charlie’nin alkollü sahneleri bir konuşma yapmasa da, vücut dilinden ne kadariyi bir şekilde sarhoş gibi davrandığını görüyoruz. Diğer unsur eşzamanlı müziktir; Charlie makarna yerken, müzik yeme tarzına göre de çalar. Canlı müzik, sessiz filmin en güzel örneğidir. Öte yandan filmlerde başlık ve intertitles ve açıklayıcı başlıklar çok iyi kullanılmaktadır. Filmin başında günün saatini gösteren kartları görebiliyoruz. Bu başlıkları gördüğümüzde, nerede olduklarını ve zamanın ne olduğunu kolayca anlayabiliriz. Ayrıca bize diyalog gösteren intertitles dediğimiz kartlar da var. Diğer bir nesne ise expository (açıklayıcı) başlıklar bize sahneler arası geçişlerde bilgi veriyor, olaylardan önce hangi ortamda ve en önemlisi konuşmaların nerede konuşulduğunu ve duymamız gerektiğini söylüyor. Öte yandan, sessiz filmlerdeki diyalog eksikliği nedeniyle müzik ve aksiyon sahneleri sıklıkla kullanılıyordu. Ayrıca şehir ışıklarında bolca aksiyon sahneleri ive aksiyonla eş zamanlı olarak canlı müzik de dinliyoruz.
Alıntı: Samet TUNCAY

Charlie Chaplin’in oyuncu, yönetmen ve senarist olduğu yapımlardan olan City Lights, Chaplin ile özdeşleşen sessiz filmlerden biridir. Chaplin, diyalog ile aktarılması güç olan duyguyu jest ve mimikleriyle her zaman seyirciye başarılı bir şekilde aktarmayı başarmıştır. Chaplin’in her filmi sinemaya katkı sağlasa da kronolojik olarak bakıldığında City Lights; The Kid, Gold Rush ve Circus’un ardından sinema tarihinde önemli yere sahip olan 4. filmidir. Daha sonra bunların arasına Modern Times ve The Great Dictator de eklenecektir.
Filmin açılışında Chaplin’in şehrin içinde boş boş gezdiğine tanık oluruz. Yine boş boş gezdiği bir gün bir köşe başında çiçek satan bir kıza rastlar. İster istemez kızdan etkilenecektir. Güzelliğinden ziyade Chaplin’in dikkatini çeken şey çiçekçi kızın gözlerinin görmüyor oluşudur. Filmlerinde her zaman bir melodramı yada trajikomik olayları işlemeyi seven Charlie Chaplin’in bu olayı filmin merkezine koyacağının o andan itibaren hissediyoruz. Hemen ardından film başka bir trajediye tanıklık etmemize sebep oluyor. Sebebini bilmediğimiz bir şekilde intihar etmeye çalışan bir adamın yanında buluyor kendini Charlie Chaplin. Filmlerinin özellikle sonlarında yüreğimizi burksa da filmin genelinde güldürmeyi seçer Chaplin. Seyirciyi üzmemek içinse hiç bir karakteri öldürmeyi tercih etmez. Bu yüzden filminde intihara kalkışan biri varsa Chaplin’in onu engellemesi onun filmlerinde en olağan ve beklenen şeydir. Tahmin edildiği üzere öyle de olur. İntihar etmeye çalışan adam Chaplin’i dost beller ve onu bir an bile yanından ayırmak istemez. Sahip olduğu her şeyden Charlie’nin de yararlanmasını isteyecektir. Soluğu hemen gözleri görmeyen kızın yanında alır. Onun yaşadığı yeri, çaresizliğine tanık olmak ister.
Charlie’nin film boyunca tek bir amacı vardır: Kıza yardım edip, gözlerinin görmesini sağlamak.
Neredeyse her filminde aylak aylak gezen ve para kazanmanın kolay yolunu arayan Charlie Chaplin ve yine neredeyse her filminde başı sıkışınca karnını doyuracak güzel bir iş bulur.
Diğer filmlerinde de olduğu gibi City Lights’da da akıllardan çıkmayan sahneler vardır. Restaurant sahnesi ve boks maçı buna en güzel örnektir. Hareketlerinde tekrarı kullanarak her zaman sinemaseverleri güldürmeyi başarmıştır. Nesneleri fırsat bulduğunda kişileştirme gibi bir güdüsü vardır. Nesnelerle inatlaşır ve onlar ile arasında bir duygu bağı oluşturur.
City Lights bana sorarsanız Great Dictator, Modern Times ve Gold Rush’ın ardından Chaplin’in sinema tarihine katkı sağlayan 4. filmi olarak hafızalarda yerini korur. Diğer 3 filmde odaklandığı konular daha spesifik ve çarpıcı olduğu için daha çok ön plana çıkmaktadır. City Lights ve gözleri görmeyen kız figüründen sinemamızda zamanında bol bol yararlanmış ve türevleri ile kaymağını yemiştir. ‘En Büyük Şaban’ ise bu uyarlamaların en başında gelir. Kemal Sunal ikonik ve başarılı bir oyuncu olmasına rağmen Chaplin’in izleyiciye geçirdiği duygunun maalesef uzağında kalmıştır. Üstünden neredeyse bir asır geçmesine rağmen Chaplin, Chaplin’dir. Filmleri ise her geçen gün gönüllerdeki yerini sağlamlaştırmıştır.
Alıntı: Hürrem Celil ERDOĞAN

 

balkan

Onursal Üye
27 Şub 2016
4,515
48,618
Üç Arkadaş (1958)
Yönetmen: Memduh Ün
Oyuncular: Muhterem Nur ve Fikret Hakan
(
Şehir Işıkları' ndan kısmen kopya)

Üç Arkadaş (1971)

Yönetmen: Memduh Ün

Senarist: Memduh Ün, Çetin Tunca

Oyuncular: Hülya Koçyiğit, Kadir İnanır, Halit Akçatepe

(İlk filmin senaryosu aynen kullanılmıştır. (Şehir Işıkları' ndan kısmen kopya)

En Büyük Şaban - Kemal Sunal (1983)

(Şehir Işıkları' ndan bire bir kopya)

Senaryo: Suphi Tekniker,
Yönetmen: Kartal Tibet
Oyuncular: Kemal Sunal, Nilgün Bubikoğlu, Reha Yurdakul, Dinçer Çekmez, Kamran Usluer


Üç Arkadaş (1958) yapımı gerek oyuncuları, gerekse o zamanın mekan çekimleri açısından izlenmeye değer.

En Büyük Şaban filmi ise böylesine muhteşem bir eserin Kemal Sunal'ın bu kadar kötü (yeteneksiz) oyunculukla (diğer oyuncuların Reha Yurdakul, Dinçer Çekmez, Kamran Usluer' in oyunculukları takdire şayandır) nasıl çok kötü bir film yapılabileceği açısından bol zaman varsa izlenebilir.

Teşekkürler Üstat @tancel
 
Son düzenleme:

tancel

Aktif Üye
21 May 2020
149
1,175
Sayın balkan eklediğiniz bilgiler için teşekkürler. 1958 yılı yapımı avi varmış arşivimde. Kalitesine bakayım, düşükse düzeltmeye çalışırım. Onu da izleriz.
 
Üst