Colinmccay
Yönetici
- 27 Haz 2009
- 6,997
- 11,639
Turizm
Gezilecek YERLER:
KAHRAMANMARAŞ MÜZESİ
Müzelerimiz, eski eserleri toplamak, onların ne olduğunu belirtmek, muhafaza etmek ve düzenli bir şekilde ziyaretçilerin görüşüne sergilemek için faaliyetlerini sürdürmektedir.
Kahramanmaraş’ta ilk Müze, l947 yılında İl merkezi Ekmekçi Mahallesi Belediye caddesi üzerinde yer alan 16.yy’ dan kalma, bugünkü adı ile Taş Medrese binasında kurulmuştur. Müzenin kurulma fikrini ilk kez ortaya atan ve gerçekleşmesinde mühim rol ve etnografik eserlerle birlikte sikkelerin de miktarlar artmıştır.l961 yılında Kahramanmaraş Kalesi üzerinde yer alan, binanın Bakanlıkça müze olarak kullanılması uygun görüldükten sonra müze buraya taşınmış, 14 yıl bu yerde hizmette bulunmuştur.
Kahramanmaraş ve çevresinin arkeolojik alan ve eski eser yönünden zengin olması, hizmette bulunan binanın gelişen müzenin ihtiyaçlarına cevap verememesi, yeni bir müze binasının yapılması gibi bir ihtiyacı doğurmuştur. Bu amaçla il içerisinde müze için yer araştırılmış, İl belediyesinin ilgi ve yardımları ile Azerbaycan Bulvarı üzerindeki arsa, yeni müze binası için tahsis edilmiştir. 1970 yılında inşasına başlanan müze binası, l974 yılında tamamlandı.l975 yılında da yerleşimi ile eserlerin teşhir ve tanzimi bitirilerek, 29 Kasım l975 günü halkın hizmetine açıldı.
Yeni müze binamız, idare binası, depolar, fotoğraf atölyesi, 3 teşhir salonu (Arkeoloji, Etnografya ve Taş Eserler Salonu) bir dış revak ve bahçeden ibarettir. Ekseriyeti yöremize ait olan eserler, Arkeoloji salonunda kronolojik düzen için, Taş Eserler ve Etnografya salonlarında yer konularına göre teşhir edilmektedir.
a- Arkeolojik Eser Salonu: Bu salonda eserler kronolojik bir düzende sergilenmiştir. Vitrinlerde prehistorik, Eski Tunç, Hitit Demir Çağı, Helenistik, Roma ve Bizans dönemlerine ait heykelcikler, ağırşaklar, ok uçları, mızrak uçları, pişmiş toprak ve camdan çeşitli ebatlarda kaplar, cam gözyaşı şişeleri, bronz ve cam bilezikler, renkli taş, cam kolyeler silindir ve damga mühürler, mühür baskıları, lahit ve ostotekler yer almaktadır.
Salonun girişinde İlimiz Pazarcık İlçesi Kelibişler Köyü Domuztepe ören yerinde yapılan kazılarda çıkarılan eserler, İlimizin tarihine ışık tutmaktadır.
Ayrıca, İlimiz Türkoğlu İlçesi, Gâvur Gölü mevkiinde bulunan ve Müzemizde sergilenen iki antikfil (Mamut) ziyaretçilerin oldukça ilgisini çekmektedir. Yine Roma dönemine ait mermerden 1 kadın 1 erkek heykeli önemli eserler arasındadır.
b- Taş Eserler Salonu: Bu salonda Kahramanmaraş merkez, ilçeleri ve köylerinde bulunmuş, Genç Hitit devrine ait (M:Ö.800-700) oldukça önem arzeden mezar stelleri sergilenmektedir. Bu steller üzerindeki kabartma tasvirlerde genel olarak profan sahneleri ve umumiyetle ziyafet sahneleri bulunmaktadır. Steller üzerindeki tasvirlerde figürler arasında bir nisbetsizlik göze çarpmaktadır. Nisbet Şark sanatında şahsın mertebesine göre bir boy ölçüsü olarak, nitelenebilir. Durum böyle olunca, tasvirlerdeki nispetsizliği devrin modası değil de, insanların bir görüşü olarak kabullenmek daha yerinde olur.
Taş eserler salonunda sergilenen bu steller dışında, ayrıca Asur Kralı III. Adad Nirari’nin çivi yazılı sınır taşı, müzemizde önemli eserler arasında yer almaktadır.
Yine bu salonda, “Maraş Aslanı” adıyla tanınmış yazıtlı kapı aslanının kopyası sergilenmektedir.
Eserin orijinali İstanbul Eski Şark Eserleri Müzesindedir. Aslanın tek cepheden gövdesi üzerinde hiyeroglif yazıt vardır. Yazıt da GURGUM (Maraş) kralı HALPARUNDA III. Ataları ile unvanlarını sıralar. Başardığı dini ve resmi işleri anlatır.
c- Etnografik Eserler Salonu: Müzenin 3. salonunu teşkil eden bu bölümde, bölgenin mahalli etnografik eserlerinden kumaş üzerine işlemeli kadın ve erkek giysileri, çeşitli ziynet eşyaları, zengin silah koleksiyonu ve bakır işlemeli mutfak eşyaları teşhir edilmiştir. Sergilenen eserler arasında, sedef kakmalı çerçeveler, işlemeli gümüş ve sedef kakma ziynet kutuları, saat köstekleri, tespih çeşitleri ve el yazma tezhipli kitaplar önemli bir yer işgal etmektedir. Kumaş giysileri arasında kadife üzerine sim-sırma tekniği ile itinalı bir şekilde bitkisel motifler işlenmiş olan bindallı ve cepkenler vardır.
İslâmi dönemden İlhanlı ve Osmanlı devirlerine ait oldukça zengin çeşitleri ile bir sikke koleksiyonu da bu salonda teşhir edilmiştir.
d- Müzenin Revak Kısmı: Ünik taş eserlerimiz sergilenmektedir. Bunlar, Genç Hitit devrine ait bazalt taşından yapılmış iki mezar steli ve iki kral heykelidir.
e- Bahçe Kısmı: Roma devrine ait oldukça karakteristik özellik gösteren kitabeli ve kabartma resimli mermerden yapılmış mezar stelleri, girlandlı lahitler, kompozit sütun başlıkları ile Genç Hitit devrine ait bazalt taşından yapılmış degirmenler yer almaktadır. Yine bahçenin kuzey yönünde yer alan, İlimiz Elbistan İlçesi Sevdilli Köyü Kaptandağı mevkiinden getirilmiş, Hitit devrine ait 2,30x2,35 metre ebatlarındaki monumental Aslan heykeli de görülmeye değer eserler arasında önemli bir yere sahiptir.
KALELER
a- Kahramanmaraş Kalesi: Şehrin tam ortasında yığma tepenin üzerinde yer almakta, üç tarafı yüksek ve sarp biçimde olup, kaleye kuzeyden hafif eğimli bir yolla dolaşılarak çıkılmaktadır. Kaleye çıkılan yol açılırken duvar kalıntılarının görülmesi ve müzede sergilenen Geç Hititlere ait eserlerin çıkması bu tepenin Geç Hititler (M.O.9-8.yy.) zamanından kalma bir merkez olduğu hakkında fikir vermektedir.
Bugünkü kalenin, Romalılar zamanında yapıldığını tahmin ediyoruz. Bunu da büyük bloke kesme taş örgü sisteminden anlıyoruz. Güneydoğu Anadolu’yu batıya, Doğu Anadolu’yu güneye bağlayan bir noktada kurulmuş olan Kahramanmaraş, aynı zamanda Hrıstiyan-Müslüman çatışmalarının olduğu bölgelerde yakın olduğu için sık sık istilaya uğramıştır. Bunun için şehrin ortasında bulunan kalenin ele geçirilmesi, şehrin kontrol altına alınması anlamına geliyordu. Tarihi çok eskilere uzanan kale günümüze kadar pek çok tamirat geçirmiştir. Kale, güney tarafı sivri ve yüksek, kuzey tarafı hafif meyilli bir tepe üzerinde kurulmuştur. Bazı kaynaklarda rastladığımız bilgilerden, güneydeki asıl girişinden başka kuzeyinde de bir girişin olduğunu söyleyebiliriz Güneyde bulunan giriş kapısının üzerinde, l559 yılından kaldığı söylenilen ve Kanuni’nin onarımını belgeleyen kitabesi bugün yoktur. Kale, 128 m. uzunlukta 60 m. genişlikte döktörtgene yakın, 1,60 m. Kalınlığında duvarla çevrilmiştir. 1986-87 yıllarında Kültür Bakanlığı Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğünce restorasyonu yapıldı. Bu restorasyonla giriş kapısı, sur duvarları ve kale burçları kısmen de olsa kurtarılmıştır.
1-A Burcu: (Dış Kapı) Kalenin eski giriş kapısı fonksiyonundadır. Kale duvarları bu burç önünde derin bir niş şeklinde içeri çekilmiştir. Dıştan 8,50 m.x8,50 m. Ebadında kare plânlıdır. Kale dışına açılan 2.30 m. genişliğinde bir dış kapı bir de kale içine açılan 3,20 m. Genişliğinde bir iç kapı vardır. Burcun dış yüzeyleri bloke kesme taştan örülmüş, duvar içi moloz taşla doldurulmuştur.
2- İç Yapı: Dıştan 8,50x8,50 m. Ebadında kare olan bu burç içten haçvari bir plan göstermektedir.
3-B Burcu: Kalenin batı duvarında ve A burcunun karşısında yer alan B burcu kötü durumdadır. Buna rağmen dikdörtgen planlı olduğu ve içten örtü sisteminin sivri kemerli beşik tonoz olduğu görülür.
4-C Burcu: Kalenin kuzeybatısındadır. Örtü sisteminin beşik tonoz olması ve eski haliyle durması burcun Osmanlı devrinde onarım görmediğini düşündürüyor. Kalenin içinde bulunan ve daha önce müze olarak kullanılan kısım, bugün evlendirme memurluğu ve düğün salonu olarak kullanılmaktadır.
İlimizde Varlığı olan Diğer Kaleler:
1- Andırın-Anacık Köyü Anacık Kalesi-
2- Andırın Merkez Azgıt Kalesi-
3- Göksun-K.Çamurlu Köyü Meryemçil Kalesi-
4- Pazarcık-Şallıuşağı Köyü Köroğlu Kalesi-
5- Merkez-Çukurhisar Köyü Çukurhisar Kalesi-
6- Yeşilyöre Beldesi-Doluca Köyü Orçan Kalesi-
7- Andırın-Kargaçayırı Köyü Kaleboynu Kalesi-
8- Hurman (Marabuz) Kalesi
9- Andırın İlçesi Torun Köyü Haştırın Kalesi
10- Andırın İlçesi Gökgedik Köyü Hisar Kalesi
11- Andırın İlçesi Torun Köyü Akkale
Çarşı ve Bedestenler:
Kapalı Çarşı
Belediye Çarşısı
Rıdvan Hoca Yeraltı Çarşısı
Bonmarşe (Bedesten)
ÇEŞMELER
a- Şeyh Adil Çeşmesi
b- Belediye Çeşmesi
c- Sütçü İmam Çeşmesi
d- Uyuz Pınarı
e- Süleymanlı Çeşmesi
Şeyh Adil Çeşmesi: Kahramanmaraş Mutasarrıflarından İsmail Kemal Bey tarafından 1913-1915 tarihleri arasında 3x6 m. Ebadında kesme taştan yaptırılmıştır. Güney cephesinde ikiz kemerli iki niş açılmış. Bu kemerlerin ayaklarından çıkan iki sütunlarla cephe teşkilatlandırılmıştır. Doğu ve batı cephelerinde birer kemerle açılmış nişlerle de çeşme mimarisi tamamlanmıştır.
TÜRBELER
a-Taş Medrese Türbesi: Kahramanmaraş Ekmekçi Mahallesinde Ulu Camii yakınlarında bulunan Taş Medreseye bitişiktir. Kesin yaptırılış tarihi belli değildir. Fakat Medreseden birkaç sene sonra yaptırıldığı tahmin edilen türbenin, 16.yy. başlarında yaptırıldığı söyleyebiliriz.
Taş Medresenin kuzeydoğu köşesinde kareye yakın, çarpık biçimde ve tek hücreli penceresi olmayan türbenin içine, güney yönden bir çerçeve içine alınarak niş şeklinde oyuk meydana getirilmiştir. Zikzaklı kemer süsü ile göze çarpan unsurdur. Kapı kemeri düz kesme taş lentoludur. Binanın üzeri içten kubbe, dıştan piramidal çatı ile örtülüdür. İçten kalem işi benzemelerle süslenmiştir. Köşelerden kubbeye tromplarla geçirilmiştir. Türbenin içerisinde yedi adet mezar bulunmaktadır. Bu mezardan biri Alauddevle’nin oğlu Ama Mehmet Bey’e, biri kızına, diğerleri de şehitlere aittir.
DİĞER TÜRBELER
1- Malik Bin Ejder Türbesi-Merkez Aksu Mahallesi,
2- Alaüddevle Türbesi-Merkez Şehit Evliye Mahallesi,
3- Gaffar (Yum) Baba Türbesi- Merkez Saatçiler Çarşısı,
4- Hatuniye Camii (Şems Hatun) Türbesi- Merkez Kurtuluş Mahallesi,
5- İklime Hatun Mescidi Türbesi-Merkez Kurtuluş Mahallesi,
6- Dede Baba Türbesi-Afşin İlçesi,
TURİZM:
Turizm Aktiviteleri
B=KÜLTÜR TURİZMİ:
Kahramanmaraş ilinde birçok eski uygarlıklara ait kaleler, camiler, hanlar medreseler ve köprüler bulunmaktadır. Bunlardan en önemlisi İnanç Turizmi içinde değerlendirilenlerden Eshab-ı Kehf' tir.
1-Eshab-ı Kehf Külliyesi:
Afşin'in 8 km. batısında yüksek bir sırt üstündeki yapılar topluluğu xıı yy' dan kalmıştır. Cami, Kervansaray, Ribat ve planı saptanmayan birçok küçük yapıdan oluşmaktadır. Son yıllarda onarılmıştır.
2-Eshab-ı Kehf Cami:
Mağaranın önündeki yapı bir Bizans kilisesinden camiye dönüştürülmüştür.
3-Ribat:
Bir bölümü kayalara oyulmuş yapı iki katlıdır. Alt katı kesme taştan, üstü tuğladandır.
4-Kervansaray:
Kervan yolları üzerinde olmayan yapının külliyenin ziyaretçilerini barındırdığı sanılmaktadır. Kervansaray açık avlu çevresinde sıralanmış odalardan oluşmaktadır.
EKO TURİZMİ
· Yayla Turizmi
-Yavşan Yaylası:
Sır baraj gölünün güneyindeki yükseltiler üzerinde yer alan, zengin orman dokusu ve su kaynakları ve endemik bitkileri ile, öncelik alan doğal bir kaynaktır. Yükseltisi l300 metreye ulaşmaktadır. Yavşan yaylasında, tesis ve altyapı yoktur. Yolu, orman yolu niteliğindedir. Yavşan yaylası yaylacılık, kampçılık ve iklim kürleri açısından il düzeyinde önemli bir kaynaktır. Yavşan ismini yörede sıkça rastlanan hoş kokulu bir ottan almaktadır. Alanda bunun dışında nane, kekik, vb. bitkiler, tavşan, kekik, yaban domuzu, sığırcık, ardıç kuşu gibi yabani hayvanlar vardır. Türünün azalması nedeniyle keklik koruma altına alınmıştır.
-Başkonuş Yaylası
Başkonuş Yaylası, Kahramanmaraş- Andırın yolu üzerinde, Yenicekale çevresinde yer alan zengin bir orman dokusunun oluşturduğu ve yayla karakteri gösteren bir bölgedir. Yükselti l785 m dir. Başkonuş'ta l0 hektar büyüklüğünde orman içi dinlenme tesisleri ve Geyik üretme çiftliği de bulunmaktadır. Çevresi sık ve yetişmiş çam ormanı ile kaplı olan Başkonuşta, kaynak suları ve yabani hayvan varlığı da vardır. Başkonuş Orman İçi Dinlenme Tesisleri, Andırın-Kahramanmaraş yolu üzerindedir. Elektrik, telefon yol ve çevre düzenlemesi yapılmış olan alanda, orman idaresine ait sosyal tesisler (konaklama, lokal, lokanta vb.) bulunmaktadır.
-Kamplar
Döngel İzcilik Kampı Kahramanmaraş-Kayseri karayolunun 57 km.sinde, Gençlik Spor İl Müdürlüğüne ait Döngel Mağaraları mevkiindedir. l00 kişilik kapasitesi olup her yıl l Nisan' dan l Kasıma kadar açık bulunmaktadır.
-Kamp-Karavan Turizmi:
Yavşan yaylası ve Başkonuş yaylası yaylacılık iklim kürleri ve kampinge elverişli yerlerdir.
TURİZM AMAÇLI SPORTİF FAALİYETLER
· Av Turizmi
Kahramanmaraş tarihi ve doğal turizme elverişliliği yanında av turizmine de sahiptir. Kayalıklardan buz gibi fışkıran ve ormanlarımız arasında kıvrıla kıvrıla zaman zaman küçülen şelaleler yaparak akan sularımızda başta sazan olmak üzere değeri herkesçe bilinen ve yetiştirilmesi büyük özen isteyen alabalık doğal olarak yetişmektedir. Ayrıca Aksu ve Ceyhan nehirlerinde Sazan, yayın ve yılan balığı avcılığı yapılmaktadır. Kahramanmaraş'ın merkez ve ilçelerindeki tüm dağlarda keklik, Çil keklik, tavşan ve yaban domuzu avı yapılmaktadır. Kahramanmaraş ovasında mevsimi geldiği zaman bıldırcın avı da yapılmaktadır. Ayrıca Gâvur gölü bataklığı, Karacasu gibi göl ve su kaynaklarında ördek avlama imkânları vardır. İl Merkezi ve İlçelerinde avcı kulüpleri mevcut olup, kulüpler sürek avı tertip etmektedirler.
· Su Sörfü:
Sır Baraj Gölü, Menzelet Barajı Gölünde Su Bisikleti ve Su Kayağı parkurları mevcuttur. Su sporları yapılabilir.
· Bisiklet Parkurları:
Göksün-Büyükçamurlu, Büyükçamurlu-Çokak, Çokak-Andırın, Andırın-Torlar, Torlar-Ayşe-pınarı, Ayşepınarı-Karbasan, Karbasan-Kahramanmaraş
2-Güzergâh
Elbistan-Ekinözü, Ekinözü-Türkmenler, Türkmenler-Hacınınoğlu, Hacınınoğlu-Ilıca, Ilıca-Suçatı, Suçatı-Bulutoğlu, Bulutoğlu-Kahramanmaraş güzergâhları. Bisiklet parkurları olarak belirlenmiştir.
· Akarsu Turizmi
İlde geniş bir akarsu ağı vardır. Türkiye'nin önemli akarsularından Ceyhan Nehri il topraklarından doğmaktadır. Ceyhan Irmağı ve Aksu Çayı kısa mesafeli rafting yapmaya uygundur.
· Sportif Amaçlı Olta Balıkçılığı
Menzelet Baraj Gölü, Kartalkaya Barajı, Sır Barajı uygundur.
· Dağ ve Doğa Yürüyüşü
Önerilen Alanlar (Parkurlar)
1-Ayşepınarı-Karbasan, 2-Türkmenler-Hacınınoğlu 3-Ilıca-Suçatı 4-Suçatı-Bulutoğlu 5-Engi-zek zirvesi 6-Kahramanmaraş-Başkonuş Yaylası
İNANÇ TURİZMİ:
Kahramanmaraş ilinde birçok eski uygarlıklara ait kaleler, camiler, hanlar medreseler ve köprüler bulunmaktadır. Bunlardan en önemlisi İnanç Turizmi içinde değerlendirilenlerden Eshab-ı Kehf' tir.
1-Eshab-ı Kehf Külliyesi:
Afşin'in 8 km. batısında yüksek bir sırt üstündeki yapılar topluluğu Xll. yy' dan kalmıştır. Cami, Kervansaray, Ribat ve planı saptanmayan birçok küçük yapıdan oluşmaktadır. Son yıllarda onarılmıştır.
2-Eshab-ı Kehf Cami:
Mağaranın önündeki yapı bir Bizans kilisesinden camiye dönüştürülmüştür.
3-Ribat:
Bir bölümü kayalara oyulmuş yapı iki katlıdır. Alt katı kesme taştan, üstü tuğladandır.
4-Kervansaray:
Kervan yolları üzerinde olmayan yapının külliyenin ziyaretçilerini barındırdığı sanılmaktadır. Kervansaray açık avlu çevresinde sıralanmış odalardan oluşmaktadır.
SAĞLIK TURİZMİ:
· İÇMELER
Göksün Büyük Kızılcık İçmesi:
Göksün ilçesine l6 km. uzaklıkta Büyük Kızılcık köyü yakınındadır. Sindirim, idrar yolları ve böbrek hastalıkları ile yıkanmak suretiyle cilt hastalıklarına iyi geldiği tespit edilmiştir.
Ekinözü (Cela) İçmeleri:
Ekinözü yerleşmesinin yakın çevresinde yer alan üç kaynaktan oluşmuştur. İnsan sağlığı üzerinde olumlu etkileri bulunan, kapasite ve kaynak nitelikleri bakımından ülkemizin önemli ve geliştirilmesi öngörülen içme kaynaklarındandır. Yukarı içme, Ekinözü’nün 1.km, orta içme 2.km, aşağı içme 3.km güneyindedir. Bu içme suları kalsiyumlu, magnezyumlu, bikarbonatlı maden suyu sınıfına girmekte, böbrek, safra kesesi taşlarının tedavisinde faydalı olmaktadır.
· KAPLICALAR
Ilıca (Zeytun) Kaplıcası:
Ilıca (Zeytun) Kaplıcası Kahramanmaraş'ın kuzeyinde Berit dağı eteklerindeki ılıca beldesinde yer almaktadır. Ilıcada 3 adet doğal kaplıca kaynağı bulunmaktadır. Kaplıca sularının romatizmal hastalıklara, kırık-çıkık ve kadın hastalıklarında olumlu etki yarattığı bilinmektedir. Turizm mevsimi Nisan ortasından Kasım ortasına kadar 7 ay sürmektedir. Temmuz-Ağustos ve Eylül ayları en yoğun dönemdir.
Gezilecek YERLER:
KAHRAMANMARAŞ MÜZESİ
Müzelerimiz, eski eserleri toplamak, onların ne olduğunu belirtmek, muhafaza etmek ve düzenli bir şekilde ziyaretçilerin görüşüne sergilemek için faaliyetlerini sürdürmektedir.

Kahramanmaraş’ta ilk Müze, l947 yılında İl merkezi Ekmekçi Mahallesi Belediye caddesi üzerinde yer alan 16.yy’ dan kalma, bugünkü adı ile Taş Medrese binasında kurulmuştur. Müzenin kurulma fikrini ilk kez ortaya atan ve gerçekleşmesinde mühim rol ve etnografik eserlerle birlikte sikkelerin de miktarlar artmıştır.l961 yılında Kahramanmaraş Kalesi üzerinde yer alan, binanın Bakanlıkça müze olarak kullanılması uygun görüldükten sonra müze buraya taşınmış, 14 yıl bu yerde hizmette bulunmuştur.

Kahramanmaraş ve çevresinin arkeolojik alan ve eski eser yönünden zengin olması, hizmette bulunan binanın gelişen müzenin ihtiyaçlarına cevap verememesi, yeni bir müze binasının yapılması gibi bir ihtiyacı doğurmuştur. Bu amaçla il içerisinde müze için yer araştırılmış, İl belediyesinin ilgi ve yardımları ile Azerbaycan Bulvarı üzerindeki arsa, yeni müze binası için tahsis edilmiştir. 1970 yılında inşasına başlanan müze binası, l974 yılında tamamlandı.l975 yılında da yerleşimi ile eserlerin teşhir ve tanzimi bitirilerek, 29 Kasım l975 günü halkın hizmetine açıldı.

Yeni müze binamız, idare binası, depolar, fotoğraf atölyesi, 3 teşhir salonu (Arkeoloji, Etnografya ve Taş Eserler Salonu) bir dış revak ve bahçeden ibarettir. Ekseriyeti yöremize ait olan eserler, Arkeoloji salonunda kronolojik düzen için, Taş Eserler ve Etnografya salonlarında yer konularına göre teşhir edilmektedir.
a- Arkeolojik Eser Salonu: Bu salonda eserler kronolojik bir düzende sergilenmiştir. Vitrinlerde prehistorik, Eski Tunç, Hitit Demir Çağı, Helenistik, Roma ve Bizans dönemlerine ait heykelcikler, ağırşaklar, ok uçları, mızrak uçları, pişmiş toprak ve camdan çeşitli ebatlarda kaplar, cam gözyaşı şişeleri, bronz ve cam bilezikler, renkli taş, cam kolyeler silindir ve damga mühürler, mühür baskıları, lahit ve ostotekler yer almaktadır.
Salonun girişinde İlimiz Pazarcık İlçesi Kelibişler Köyü Domuztepe ören yerinde yapılan kazılarda çıkarılan eserler, İlimizin tarihine ışık tutmaktadır.
Ayrıca, İlimiz Türkoğlu İlçesi, Gâvur Gölü mevkiinde bulunan ve Müzemizde sergilenen iki antikfil (Mamut) ziyaretçilerin oldukça ilgisini çekmektedir. Yine Roma dönemine ait mermerden 1 kadın 1 erkek heykeli önemli eserler arasındadır.
b- Taş Eserler Salonu: Bu salonda Kahramanmaraş merkez, ilçeleri ve köylerinde bulunmuş, Genç Hitit devrine ait (M:Ö.800-700) oldukça önem arzeden mezar stelleri sergilenmektedir. Bu steller üzerindeki kabartma tasvirlerde genel olarak profan sahneleri ve umumiyetle ziyafet sahneleri bulunmaktadır. Steller üzerindeki tasvirlerde figürler arasında bir nisbetsizlik göze çarpmaktadır. Nisbet Şark sanatında şahsın mertebesine göre bir boy ölçüsü olarak, nitelenebilir. Durum böyle olunca, tasvirlerdeki nispetsizliği devrin modası değil de, insanların bir görüşü olarak kabullenmek daha yerinde olur.
Taş eserler salonunda sergilenen bu steller dışında, ayrıca Asur Kralı III. Adad Nirari’nin çivi yazılı sınır taşı, müzemizde önemli eserler arasında yer almaktadır.
Yine bu salonda, “Maraş Aslanı” adıyla tanınmış yazıtlı kapı aslanının kopyası sergilenmektedir.
Eserin orijinali İstanbul Eski Şark Eserleri Müzesindedir. Aslanın tek cepheden gövdesi üzerinde hiyeroglif yazıt vardır. Yazıt da GURGUM (Maraş) kralı HALPARUNDA III. Ataları ile unvanlarını sıralar. Başardığı dini ve resmi işleri anlatır.
c- Etnografik Eserler Salonu: Müzenin 3. salonunu teşkil eden bu bölümde, bölgenin mahalli etnografik eserlerinden kumaş üzerine işlemeli kadın ve erkek giysileri, çeşitli ziynet eşyaları, zengin silah koleksiyonu ve bakır işlemeli mutfak eşyaları teşhir edilmiştir. Sergilenen eserler arasında, sedef kakmalı çerçeveler, işlemeli gümüş ve sedef kakma ziynet kutuları, saat köstekleri, tespih çeşitleri ve el yazma tezhipli kitaplar önemli bir yer işgal etmektedir. Kumaş giysileri arasında kadife üzerine sim-sırma tekniği ile itinalı bir şekilde bitkisel motifler işlenmiş olan bindallı ve cepkenler vardır.
İslâmi dönemden İlhanlı ve Osmanlı devirlerine ait oldukça zengin çeşitleri ile bir sikke koleksiyonu da bu salonda teşhir edilmiştir.
d- Müzenin Revak Kısmı: Ünik taş eserlerimiz sergilenmektedir. Bunlar, Genç Hitit devrine ait bazalt taşından yapılmış iki mezar steli ve iki kral heykelidir.
e- Bahçe Kısmı: Roma devrine ait oldukça karakteristik özellik gösteren kitabeli ve kabartma resimli mermerden yapılmış mezar stelleri, girlandlı lahitler, kompozit sütun başlıkları ile Genç Hitit devrine ait bazalt taşından yapılmış degirmenler yer almaktadır. Yine bahçenin kuzey yönünde yer alan, İlimiz Elbistan İlçesi Sevdilli Köyü Kaptandağı mevkiinden getirilmiş, Hitit devrine ait 2,30x2,35 metre ebatlarındaki monumental Aslan heykeli de görülmeye değer eserler arasında önemli bir yere sahiptir.
KALELER
a- Kahramanmaraş Kalesi: Şehrin tam ortasında yığma tepenin üzerinde yer almakta, üç tarafı yüksek ve sarp biçimde olup, kaleye kuzeyden hafif eğimli bir yolla dolaşılarak çıkılmaktadır. Kaleye çıkılan yol açılırken duvar kalıntılarının görülmesi ve müzede sergilenen Geç Hititlere ait eserlerin çıkması bu tepenin Geç Hititler (M.O.9-8.yy.) zamanından kalma bir merkez olduğu hakkında fikir vermektedir.

Bugünkü kalenin, Romalılar zamanında yapıldığını tahmin ediyoruz. Bunu da büyük bloke kesme taş örgü sisteminden anlıyoruz. Güneydoğu Anadolu’yu batıya, Doğu Anadolu’yu güneye bağlayan bir noktada kurulmuş olan Kahramanmaraş, aynı zamanda Hrıstiyan-Müslüman çatışmalarının olduğu bölgelerde yakın olduğu için sık sık istilaya uğramıştır. Bunun için şehrin ortasında bulunan kalenin ele geçirilmesi, şehrin kontrol altına alınması anlamına geliyordu. Tarihi çok eskilere uzanan kale günümüze kadar pek çok tamirat geçirmiştir. Kale, güney tarafı sivri ve yüksek, kuzey tarafı hafif meyilli bir tepe üzerinde kurulmuştur. Bazı kaynaklarda rastladığımız bilgilerden, güneydeki asıl girişinden başka kuzeyinde de bir girişin olduğunu söyleyebiliriz Güneyde bulunan giriş kapısının üzerinde, l559 yılından kaldığı söylenilen ve Kanuni’nin onarımını belgeleyen kitabesi bugün yoktur. Kale, 128 m. uzunlukta 60 m. genişlikte döktörtgene yakın, 1,60 m. Kalınlığında duvarla çevrilmiştir. 1986-87 yıllarında Kültür Bakanlığı Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğünce restorasyonu yapıldı. Bu restorasyonla giriş kapısı, sur duvarları ve kale burçları kısmen de olsa kurtarılmıştır.
1-A Burcu: (Dış Kapı) Kalenin eski giriş kapısı fonksiyonundadır. Kale duvarları bu burç önünde derin bir niş şeklinde içeri çekilmiştir. Dıştan 8,50 m.x8,50 m. Ebadında kare plânlıdır. Kale dışına açılan 2.30 m. genişliğinde bir dış kapı bir de kale içine açılan 3,20 m. Genişliğinde bir iç kapı vardır. Burcun dış yüzeyleri bloke kesme taştan örülmüş, duvar içi moloz taşla doldurulmuştur.
2- İç Yapı: Dıştan 8,50x8,50 m. Ebadında kare olan bu burç içten haçvari bir plan göstermektedir.
3-B Burcu: Kalenin batı duvarında ve A burcunun karşısında yer alan B burcu kötü durumdadır. Buna rağmen dikdörtgen planlı olduğu ve içten örtü sisteminin sivri kemerli beşik tonoz olduğu görülür.
4-C Burcu: Kalenin kuzeybatısındadır. Örtü sisteminin beşik tonoz olması ve eski haliyle durması burcun Osmanlı devrinde onarım görmediğini düşündürüyor. Kalenin içinde bulunan ve daha önce müze olarak kullanılan kısım, bugün evlendirme memurluğu ve düğün salonu olarak kullanılmaktadır.
İlimizde Varlığı olan Diğer Kaleler:
1- Andırın-Anacık Köyü Anacık Kalesi-

2- Andırın Merkez Azgıt Kalesi-

3- Göksun-K.Çamurlu Köyü Meryemçil Kalesi-

4- Pazarcık-Şallıuşağı Köyü Köroğlu Kalesi-
5- Merkez-Çukurhisar Köyü Çukurhisar Kalesi-

6- Yeşilyöre Beldesi-Doluca Köyü Orçan Kalesi-
7- Andırın-Kargaçayırı Köyü Kaleboynu Kalesi-
8- Hurman (Marabuz) Kalesi
9- Andırın İlçesi Torun Köyü Haştırın Kalesi
10- Andırın İlçesi Gökgedik Köyü Hisar Kalesi
11- Andırın İlçesi Torun Köyü Akkale
Çarşı ve Bedestenler:
Kapalı Çarşı
Belediye Çarşısı
Rıdvan Hoca Yeraltı Çarşısı
Bonmarşe (Bedesten)
ÇEŞMELER
a- Şeyh Adil Çeşmesi
b- Belediye Çeşmesi
c- Sütçü İmam Çeşmesi
d- Uyuz Pınarı
e- Süleymanlı Çeşmesi
Şeyh Adil Çeşmesi: Kahramanmaraş Mutasarrıflarından İsmail Kemal Bey tarafından 1913-1915 tarihleri arasında 3x6 m. Ebadında kesme taştan yaptırılmıştır. Güney cephesinde ikiz kemerli iki niş açılmış. Bu kemerlerin ayaklarından çıkan iki sütunlarla cephe teşkilatlandırılmıştır. Doğu ve batı cephelerinde birer kemerle açılmış nişlerle de çeşme mimarisi tamamlanmıştır.
TÜRBELER
a-Taş Medrese Türbesi: Kahramanmaraş Ekmekçi Mahallesinde Ulu Camii yakınlarında bulunan Taş Medreseye bitişiktir. Kesin yaptırılış tarihi belli değildir. Fakat Medreseden birkaç sene sonra yaptırıldığı tahmin edilen türbenin, 16.yy. başlarında yaptırıldığı söyleyebiliriz.
Taş Medresenin kuzeydoğu köşesinde kareye yakın, çarpık biçimde ve tek hücreli penceresi olmayan türbenin içine, güney yönden bir çerçeve içine alınarak niş şeklinde oyuk meydana getirilmiştir. Zikzaklı kemer süsü ile göze çarpan unsurdur. Kapı kemeri düz kesme taş lentoludur. Binanın üzeri içten kubbe, dıştan piramidal çatı ile örtülüdür. İçten kalem işi benzemelerle süslenmiştir. Köşelerden kubbeye tromplarla geçirilmiştir. Türbenin içerisinde yedi adet mezar bulunmaktadır. Bu mezardan biri Alauddevle’nin oğlu Ama Mehmet Bey’e, biri kızına, diğerleri de şehitlere aittir.
DİĞER TÜRBELER
1- Malik Bin Ejder Türbesi-Merkez Aksu Mahallesi,
2- Alaüddevle Türbesi-Merkez Şehit Evliye Mahallesi,
3- Gaffar (Yum) Baba Türbesi- Merkez Saatçiler Çarşısı,
4- Hatuniye Camii (Şems Hatun) Türbesi- Merkez Kurtuluş Mahallesi,
5- İklime Hatun Mescidi Türbesi-Merkez Kurtuluş Mahallesi,
6- Dede Baba Türbesi-Afşin İlçesi,
TURİZM:
Turizm Aktiviteleri
B=KÜLTÜR TURİZMİ:
Kahramanmaraş ilinde birçok eski uygarlıklara ait kaleler, camiler, hanlar medreseler ve köprüler bulunmaktadır. Bunlardan en önemlisi İnanç Turizmi içinde değerlendirilenlerden Eshab-ı Kehf' tir.
1-Eshab-ı Kehf Külliyesi:
Afşin'in 8 km. batısında yüksek bir sırt üstündeki yapılar topluluğu xıı yy' dan kalmıştır. Cami, Kervansaray, Ribat ve planı saptanmayan birçok küçük yapıdan oluşmaktadır. Son yıllarda onarılmıştır.
2-Eshab-ı Kehf Cami:
Mağaranın önündeki yapı bir Bizans kilisesinden camiye dönüştürülmüştür.
3-Ribat:
Bir bölümü kayalara oyulmuş yapı iki katlıdır. Alt katı kesme taştan, üstü tuğladandır.
4-Kervansaray:
Kervan yolları üzerinde olmayan yapının külliyenin ziyaretçilerini barındırdığı sanılmaktadır. Kervansaray açık avlu çevresinde sıralanmış odalardan oluşmaktadır.
EKO TURİZMİ
· Yayla Turizmi
-Yavşan Yaylası:
Sır baraj gölünün güneyindeki yükseltiler üzerinde yer alan, zengin orman dokusu ve su kaynakları ve endemik bitkileri ile, öncelik alan doğal bir kaynaktır. Yükseltisi l300 metreye ulaşmaktadır. Yavşan yaylasında, tesis ve altyapı yoktur. Yolu, orman yolu niteliğindedir. Yavşan yaylası yaylacılık, kampçılık ve iklim kürleri açısından il düzeyinde önemli bir kaynaktır. Yavşan ismini yörede sıkça rastlanan hoş kokulu bir ottan almaktadır. Alanda bunun dışında nane, kekik, vb. bitkiler, tavşan, kekik, yaban domuzu, sığırcık, ardıç kuşu gibi yabani hayvanlar vardır. Türünün azalması nedeniyle keklik koruma altına alınmıştır.
-Başkonuş Yaylası
Başkonuş Yaylası, Kahramanmaraş- Andırın yolu üzerinde, Yenicekale çevresinde yer alan zengin bir orman dokusunun oluşturduğu ve yayla karakteri gösteren bir bölgedir. Yükselti l785 m dir. Başkonuş'ta l0 hektar büyüklüğünde orman içi dinlenme tesisleri ve Geyik üretme çiftliği de bulunmaktadır. Çevresi sık ve yetişmiş çam ormanı ile kaplı olan Başkonuşta, kaynak suları ve yabani hayvan varlığı da vardır. Başkonuş Orman İçi Dinlenme Tesisleri, Andırın-Kahramanmaraş yolu üzerindedir. Elektrik, telefon yol ve çevre düzenlemesi yapılmış olan alanda, orman idaresine ait sosyal tesisler (konaklama, lokal, lokanta vb.) bulunmaktadır.
-Kamplar
Döngel İzcilik Kampı Kahramanmaraş-Kayseri karayolunun 57 km.sinde, Gençlik Spor İl Müdürlüğüne ait Döngel Mağaraları mevkiindedir. l00 kişilik kapasitesi olup her yıl l Nisan' dan l Kasıma kadar açık bulunmaktadır.
-Kamp-Karavan Turizmi:
Yavşan yaylası ve Başkonuş yaylası yaylacılık iklim kürleri ve kampinge elverişli yerlerdir.
TURİZM AMAÇLI SPORTİF FAALİYETLER
· Av Turizmi
Kahramanmaraş tarihi ve doğal turizme elverişliliği yanında av turizmine de sahiptir. Kayalıklardan buz gibi fışkıran ve ormanlarımız arasında kıvrıla kıvrıla zaman zaman küçülen şelaleler yaparak akan sularımızda başta sazan olmak üzere değeri herkesçe bilinen ve yetiştirilmesi büyük özen isteyen alabalık doğal olarak yetişmektedir. Ayrıca Aksu ve Ceyhan nehirlerinde Sazan, yayın ve yılan balığı avcılığı yapılmaktadır. Kahramanmaraş'ın merkez ve ilçelerindeki tüm dağlarda keklik, Çil keklik, tavşan ve yaban domuzu avı yapılmaktadır. Kahramanmaraş ovasında mevsimi geldiği zaman bıldırcın avı da yapılmaktadır. Ayrıca Gâvur gölü bataklığı, Karacasu gibi göl ve su kaynaklarında ördek avlama imkânları vardır. İl Merkezi ve İlçelerinde avcı kulüpleri mevcut olup, kulüpler sürek avı tertip etmektedirler.
· Su Sörfü:
Sır Baraj Gölü, Menzelet Barajı Gölünde Su Bisikleti ve Su Kayağı parkurları mevcuttur. Su sporları yapılabilir.
· Bisiklet Parkurları:
Göksün-Büyükçamurlu, Büyükçamurlu-Çokak, Çokak-Andırın, Andırın-Torlar, Torlar-Ayşe-pınarı, Ayşepınarı-Karbasan, Karbasan-Kahramanmaraş
2-Güzergâh
Elbistan-Ekinözü, Ekinözü-Türkmenler, Türkmenler-Hacınınoğlu, Hacınınoğlu-Ilıca, Ilıca-Suçatı, Suçatı-Bulutoğlu, Bulutoğlu-Kahramanmaraş güzergâhları. Bisiklet parkurları olarak belirlenmiştir.
· Akarsu Turizmi
İlde geniş bir akarsu ağı vardır. Türkiye'nin önemli akarsularından Ceyhan Nehri il topraklarından doğmaktadır. Ceyhan Irmağı ve Aksu Çayı kısa mesafeli rafting yapmaya uygundur.
· Sportif Amaçlı Olta Balıkçılığı
Menzelet Baraj Gölü, Kartalkaya Barajı, Sır Barajı uygundur.
· Dağ ve Doğa Yürüyüşü
Önerilen Alanlar (Parkurlar)
1-Ayşepınarı-Karbasan, 2-Türkmenler-Hacınınoğlu 3-Ilıca-Suçatı 4-Suçatı-Bulutoğlu 5-Engi-zek zirvesi 6-Kahramanmaraş-Başkonuş Yaylası
İNANÇ TURİZMİ:
Kahramanmaraş ilinde birçok eski uygarlıklara ait kaleler, camiler, hanlar medreseler ve köprüler bulunmaktadır. Bunlardan en önemlisi İnanç Turizmi içinde değerlendirilenlerden Eshab-ı Kehf' tir.
1-Eshab-ı Kehf Külliyesi:
Afşin'in 8 km. batısında yüksek bir sırt üstündeki yapılar topluluğu Xll. yy' dan kalmıştır. Cami, Kervansaray, Ribat ve planı saptanmayan birçok küçük yapıdan oluşmaktadır. Son yıllarda onarılmıştır.
2-Eshab-ı Kehf Cami:
Mağaranın önündeki yapı bir Bizans kilisesinden camiye dönüştürülmüştür.
3-Ribat:
Bir bölümü kayalara oyulmuş yapı iki katlıdır. Alt katı kesme taştan, üstü tuğladandır.
4-Kervansaray:
Kervan yolları üzerinde olmayan yapının külliyenin ziyaretçilerini barındırdığı sanılmaktadır. Kervansaray açık avlu çevresinde sıralanmış odalardan oluşmaktadır.
SAĞLIK TURİZMİ:
· İÇMELER
Göksün Büyük Kızılcık İçmesi:
Göksün ilçesine l6 km. uzaklıkta Büyük Kızılcık köyü yakınındadır. Sindirim, idrar yolları ve böbrek hastalıkları ile yıkanmak suretiyle cilt hastalıklarına iyi geldiği tespit edilmiştir.
Ekinözü (Cela) İçmeleri:
Ekinözü yerleşmesinin yakın çevresinde yer alan üç kaynaktan oluşmuştur. İnsan sağlığı üzerinde olumlu etkileri bulunan, kapasite ve kaynak nitelikleri bakımından ülkemizin önemli ve geliştirilmesi öngörülen içme kaynaklarındandır. Yukarı içme, Ekinözü’nün 1.km, orta içme 2.km, aşağı içme 3.km güneyindedir. Bu içme suları kalsiyumlu, magnezyumlu, bikarbonatlı maden suyu sınıfına girmekte, böbrek, safra kesesi taşlarının tedavisinde faydalı olmaktadır.
· KAPLICALAR
Ilıca (Zeytun) Kaplıcası:
Ilıca (Zeytun) Kaplıcası Kahramanmaraş'ın kuzeyinde Berit dağı eteklerindeki ılıca beldesinde yer almaktadır. Ilıcada 3 adet doğal kaplıca kaynağı bulunmaktadır. Kaplıca sularının romatizmal hastalıklara, kırık-çıkık ve kadın hastalıklarında olumlu etki yarattığı bilinmektedir. Turizm mevsimi Nisan ortasından Kasım ortasına kadar 7 ay sürmektedir. Temmuz-Ağustos ve Eylül ayları en yoğun dönemdir.