serifengin
Onursal Üye
Evet bizden biri kadim dostum Murat Turan Diksöz yazmış . (Mudi)
Ben keyif aldım sizlerle paylaşmak istedim..
Orjinal hali aşağıdaki linkte
Yeter ki görmesini bil!
Murat T. Diksöz
murat@kitapcafe.com
Yaz, güneş, sıcak...
Oysa ölümler sonbahara yakıştırılır ''yaprak dökümü ile''...
İlhan Mimaroğlu (1926-2012), Ayten Alpman (1929-2012) birbiri ardına ayrıldılar aramızdan. İkisi de saygım duruşlu, yolları cazda kesişmiş sanatçılarımız... Onları düşünürken defalarca önünden geçtiğim bir bina ve o bina ile sürekli cebimizde taşıdığımız parada resmi bulunan ünlü mimarımız arasında da keşişim olduğu fark ettim. Ve hem onları rahmetle anmak hem de farkındalığın önemini vurgulamak için sarıldım klavyeye...
1342862557_ilhan20mimaroglu20foto.jpgİlklerle anılan popüler olmak varken, düzeyi yeğleyen, kolay yerine zoru seçenlerin (hoş, zor; algıda seçiciliği gerektiren, kolay tüketilmeyen, iyiyi amaçlayan, kalıcı olabilecek her şey için dillendirir oldu ya, neyse!) giderek yokmuşcasına, birikimlerinin yaptıklarının yapabileceklerinin farkına varamayanlar tarafından ardından ''vay ilk kez oymuş yapan, hımmm demek kitap da yazmış hiç farkına varmamışım, aaaaaa! Öyle mi?" nidaları havalarda uçuşur.
İlhan Mimaroğlu ve Ayten Alpman ortak noktaları var. Neredeyse aynı yılda doğup aynı yıllarda yurtdışına giderek çalışmalarına yön vermeleri mesela.
Mimaroğlu'nun kalması, Alpman'ın dönmesi, sonrasında Memleketim parçasıyla yaşamının değişeceği yıllar...
1342863469_mimaroglu-kitap-kapagi.jpgMimaroğlu ''öncü müzik'' olarak tanımlanacak kolay tüketilemeyen ''modern klasik müzik'' ürünlerinin besteci kimliğinin yanı sıra yazar ki bu konuda ilk çalışmadır 1958 yılında ''Caz Sanatı'' kitabını yayınlamıştır.
İstanbul ve Ankara radyolarında "Çağımızın Bestecileri" adlı program ile Caz programları uzun süre sürmüş , "Voice of America" radyosunda sanat eleştirmenliği yapmış, Columbia Üniversitesi'nde önceleri eğitim görmüş sonra elektronsal müzik dersleri vermiş Mimaroğlu; 1971-1972'de Guggenheim Fellowship Ödülü'nü kazanmıştır.
Cumhuriyet ve Yeni Yüzyıl gazetelerinde yayınlanan yazılarıyla eleştirmen yönüyle de müziğe katkıda bulunmuştur. Atlantic Records'da 26 yıl caz prodüktörü olarak çalışan bu süreçte kurup başında bulunduğu Finnader Records da klasik ve modern müzik çalışmalarıyla ürün vermiştir. Herbie Mann, John Cage, Milton Babbitt Charles Mingus, Modern Jazz Quartet, John Coltrane and Freddie Hubbard birlikte çalıştığı sanatçılardan birkaçıdır. 2010 Uluslararası Istanbul Caz Festival'nin Ömürboyu Başarı Ödülü ve 2006 İ.T.Ü. MIAM Yılın Bestecisi ödülleri dağarcığındadır.
Federico Fellini 1969 tarihli filmi Satyricon'un müziklerini Nino Rota ile birlikte yapmıştır ve 31. dakika sonrasında İlhan Mimaroğlu'nun müziğide yer almaktadır
Kesişme; bir şekilde bir yerlerde bir şeyler de farkına varamamış olsak da...
1342863539_teyyare-apartmani.jpgİlhan Mimaroğlu, Mimar Kemaleddin ve cebimdeki para... Yıllarca çocuk gözüyle önünden geçerken git git bitmeyen, şimdiyse otel olarak kullanılan ''Türkiye'deki ilk çok katlı sosyal konut uygulaması olan Lâleli Harikzedegan (Tayyare) apartmanları'' meğer İlhan Mimaroğlu'na soyadını veren ancak bir yaşındayken vefat eden babası 'Mimar Kemaleddin Bey'in eseriymiş... Dahası yıllarca Mimar Kemaleddin mahallesiyle de içli dışlı olmuşum.
Mimar Kemaleddin Bey; (1870-1927) 20 liramızın arkasında resmi bulunan 1908'de ilk meslek odası olan Osmanlı Mimar ve Mühendis Cemiyeti'ni kuran mimar.
Meşrutiyetin ilanından sonra, 1909 yılında Evkaf-ı Hümayûn Nezareti'nde (bugünkü Vakıflar Genel Müdürlüğü) inşaat ve tamirat müdürü olarak çalışmaya başlar ve Kamer Hatun Camii (Beyoğlu, 1911); Birinci (Eminönü, 1911), Üçüncü (Beyoğlu, 1911), Dördüncü (Eminönü, 1912-1926) Vakıf Hanları; Vani Efendi Medresesi (Eminönü, 1911); Kuloğlu Camii (Bostancı, 1913), Mahmud Şevket Paşa Türbesi; Medreset-ül Kuzat, Sultan III. Mustafa Mekteb-i İptidaisi (Üsküdar, 1917); Dar-ül Ülum (Medine, 1915) birkaçıdır eserlerinin.
İlhan Tekeli 1997 yılında "Mimar Kemalettin'in yazdıkları" adıyla notlarını kitaplaştırmıştır .
1342863592_para.jpg
Ayten Alpman; belleklerde yer etmiş ''Memleketim'' parçası ile özdeşleşmiş oysa İsveç'te kaldığı yıllarda Caz orkestrası solistiliği yapmış...
Ve yine kesişme; Arif Mardin'in yönlendirmesiyle (Atlantic Record) Caz parçaları söyleyerek müziğe başlamış, İstanbul Radyosunda solistliği sonrasında sahne alması yurtdışı ardından Burçak Tarlası (Tülay German )''Aranjman'' dönemlerinin başladığı İstanbul.
'Bir Başkadır benim Memleketim ''
Yıl 1972... Fikret Şenes'in Bir Başkadır benim Memleketim plağını, kimse umursamaz. Türkçe söz yazılmış şarkılara bir yenisi katılmıştır. Hem o kendine özgü duruşu yorumu ve sıradanlaşmayan sesi ile Ayten Alpman'dan farklıdır. Satışı olmaz bile plağın. Ama 1974 Kıbrıs ''Barış Harekatı'' sırasında Hasan Mutlucan (1926-2011) her darbede her harekat döneminde TRT klasiği olan ''Davudi sesinin'' yanına ''Memleketim'' parçasıyla eşlik eder Alpman ...
1342863722_ayten-alpman.jpgGörülmemiş satışa ulaşır yeniden piyasaya sürülür plak, bu kez Memleketim adıyla. Ve Ayten Alpman "keşfedilir" oysa hep varken... Rabe Elimelekh adlı geleneksel bir Yahudi halk şarkısının aranjmanıdır. Mireille Mathieu'nun da Fransızca seslendirdiği parça ki yaşları yetenler o dönemde Fransız şarkıların şarkıcıların gözde olduğunu hatta Türkçe yazılmış sözleri seslendiren Fransız şarkıcıların seslendirdiği parçaları o bozuk aksanla onlara benzeterek söyleyen şarkıcılarımızı tebessümle anar...
Bunlara karşın duruşunu hep korur Alpman, Caz'dan vazgeçmez, sıradanlaşmaz, yaşamının sonuna dek ilk göz ağrısı olan Caz'ı seslendirir.
Kesişir her şey yeter ki görmesini bil sen! Belki birkaç adım geri atıp yeniden bakarak bir binaya, belki bellekte kalan bir şarkıyı mırıldanırken tekrar düşünüp nerede ne zamandı diye elimizden hergün geçen bir paranın arkasında... Ki resim acaba kimindir merakıyla belki de hep orada olanın hep orada olduğunu , aslında bilmesi gerekenin biz olduğunu kavrayana dek ...
Sıradışı olabilenlere...
MURAT T. DİKSÖZ - Kitapcafe
Ben keyif aldım sizlerle paylaşmak istedim..
Orjinal hali aşağıdaki linkte
Ziyaretçiler için gizlenmiş link,görmek için
Giriş yap veya üye ol.
Yeter ki görmesini bil!
Murat T. Diksöz
murat@kitapcafe.com
Yaz, güneş, sıcak...
Oysa ölümler sonbahara yakıştırılır ''yaprak dökümü ile''...
İlhan Mimaroğlu (1926-2012), Ayten Alpman (1929-2012) birbiri ardına ayrıldılar aramızdan. İkisi de saygım duruşlu, yolları cazda kesişmiş sanatçılarımız... Onları düşünürken defalarca önünden geçtiğim bir bina ve o bina ile sürekli cebimizde taşıdığımız parada resmi bulunan ünlü mimarımız arasında da keşişim olduğu fark ettim. Ve hem onları rahmetle anmak hem de farkındalığın önemini vurgulamak için sarıldım klavyeye...
1342862557_ilhan20mimaroglu20foto.jpgİlklerle anılan popüler olmak varken, düzeyi yeğleyen, kolay yerine zoru seçenlerin (hoş, zor; algıda seçiciliği gerektiren, kolay tüketilmeyen, iyiyi amaçlayan, kalıcı olabilecek her şey için dillendirir oldu ya, neyse!) giderek yokmuşcasına, birikimlerinin yaptıklarının yapabileceklerinin farkına varamayanlar tarafından ardından ''vay ilk kez oymuş yapan, hımmm demek kitap da yazmış hiç farkına varmamışım, aaaaaa! Öyle mi?" nidaları havalarda uçuşur.
İlhan Mimaroğlu ve Ayten Alpman ortak noktaları var. Neredeyse aynı yılda doğup aynı yıllarda yurtdışına giderek çalışmalarına yön vermeleri mesela.
Mimaroğlu'nun kalması, Alpman'ın dönmesi, sonrasında Memleketim parçasıyla yaşamının değişeceği yıllar...
1342863469_mimaroglu-kitap-kapagi.jpgMimaroğlu ''öncü müzik'' olarak tanımlanacak kolay tüketilemeyen ''modern klasik müzik'' ürünlerinin besteci kimliğinin yanı sıra yazar ki bu konuda ilk çalışmadır 1958 yılında ''Caz Sanatı'' kitabını yayınlamıştır.
İstanbul ve Ankara radyolarında "Çağımızın Bestecileri" adlı program ile Caz programları uzun süre sürmüş , "Voice of America" radyosunda sanat eleştirmenliği yapmış, Columbia Üniversitesi'nde önceleri eğitim görmüş sonra elektronsal müzik dersleri vermiş Mimaroğlu; 1971-1972'de Guggenheim Fellowship Ödülü'nü kazanmıştır.
Cumhuriyet ve Yeni Yüzyıl gazetelerinde yayınlanan yazılarıyla eleştirmen yönüyle de müziğe katkıda bulunmuştur. Atlantic Records'da 26 yıl caz prodüktörü olarak çalışan bu süreçte kurup başında bulunduğu Finnader Records da klasik ve modern müzik çalışmalarıyla ürün vermiştir. Herbie Mann, John Cage, Milton Babbitt Charles Mingus, Modern Jazz Quartet, John Coltrane and Freddie Hubbard birlikte çalıştığı sanatçılardan birkaçıdır. 2010 Uluslararası Istanbul Caz Festival'nin Ömürboyu Başarı Ödülü ve 2006 İ.T.Ü. MIAM Yılın Bestecisi ödülleri dağarcığındadır.
Federico Fellini 1969 tarihli filmi Satyricon'un müziklerini Nino Rota ile birlikte yapmıştır ve 31. dakika sonrasında İlhan Mimaroğlu'nun müziğide yer almaktadır
Kesişme; bir şekilde bir yerlerde bir şeyler de farkına varamamış olsak da...
1342863539_teyyare-apartmani.jpgİlhan Mimaroğlu, Mimar Kemaleddin ve cebimdeki para... Yıllarca çocuk gözüyle önünden geçerken git git bitmeyen, şimdiyse otel olarak kullanılan ''Türkiye'deki ilk çok katlı sosyal konut uygulaması olan Lâleli Harikzedegan (Tayyare) apartmanları'' meğer İlhan Mimaroğlu'na soyadını veren ancak bir yaşındayken vefat eden babası 'Mimar Kemaleddin Bey'in eseriymiş... Dahası yıllarca Mimar Kemaleddin mahallesiyle de içli dışlı olmuşum.
Mimar Kemaleddin Bey; (1870-1927) 20 liramızın arkasında resmi bulunan 1908'de ilk meslek odası olan Osmanlı Mimar ve Mühendis Cemiyeti'ni kuran mimar.
Meşrutiyetin ilanından sonra, 1909 yılında Evkaf-ı Hümayûn Nezareti'nde (bugünkü Vakıflar Genel Müdürlüğü) inşaat ve tamirat müdürü olarak çalışmaya başlar ve Kamer Hatun Camii (Beyoğlu, 1911); Birinci (Eminönü, 1911), Üçüncü (Beyoğlu, 1911), Dördüncü (Eminönü, 1912-1926) Vakıf Hanları; Vani Efendi Medresesi (Eminönü, 1911); Kuloğlu Camii (Bostancı, 1913), Mahmud Şevket Paşa Türbesi; Medreset-ül Kuzat, Sultan III. Mustafa Mekteb-i İptidaisi (Üsküdar, 1917); Dar-ül Ülum (Medine, 1915) birkaçıdır eserlerinin.
İlhan Tekeli 1997 yılında "Mimar Kemalettin'in yazdıkları" adıyla notlarını kitaplaştırmıştır .
1342863592_para.jpg
Ayten Alpman; belleklerde yer etmiş ''Memleketim'' parçası ile özdeşleşmiş oysa İsveç'te kaldığı yıllarda Caz orkestrası solistiliği yapmış...
Ve yine kesişme; Arif Mardin'in yönlendirmesiyle (Atlantic Record) Caz parçaları söyleyerek müziğe başlamış, İstanbul Radyosunda solistliği sonrasında sahne alması yurtdışı ardından Burçak Tarlası (Tülay German )''Aranjman'' dönemlerinin başladığı İstanbul.
'Bir Başkadır benim Memleketim ''
Yıl 1972... Fikret Şenes'in Bir Başkadır benim Memleketim plağını, kimse umursamaz. Türkçe söz yazılmış şarkılara bir yenisi katılmıştır. Hem o kendine özgü duruşu yorumu ve sıradanlaşmayan sesi ile Ayten Alpman'dan farklıdır. Satışı olmaz bile plağın. Ama 1974 Kıbrıs ''Barış Harekatı'' sırasında Hasan Mutlucan (1926-2011) her darbede her harekat döneminde TRT klasiği olan ''Davudi sesinin'' yanına ''Memleketim'' parçasıyla eşlik eder Alpman ...
1342863722_ayten-alpman.jpgGörülmemiş satışa ulaşır yeniden piyasaya sürülür plak, bu kez Memleketim adıyla. Ve Ayten Alpman "keşfedilir" oysa hep varken... Rabe Elimelekh adlı geleneksel bir Yahudi halk şarkısının aranjmanıdır. Mireille Mathieu'nun da Fransızca seslendirdiği parça ki yaşları yetenler o dönemde Fransız şarkıların şarkıcıların gözde olduğunu hatta Türkçe yazılmış sözleri seslendiren Fransız şarkıcıların seslendirdiği parçaları o bozuk aksanla onlara benzeterek söyleyen şarkıcılarımızı tebessümle anar...
Bunlara karşın duruşunu hep korur Alpman, Caz'dan vazgeçmez, sıradanlaşmaz, yaşamının sonuna dek ilk göz ağrısı olan Caz'ı seslendirir.
Kesişir her şey yeter ki görmesini bil sen! Belki birkaç adım geri atıp yeniden bakarak bir binaya, belki bellekte kalan bir şarkıyı mırıldanırken tekrar düşünüp nerede ne zamandı diye elimizden hergün geçen bir paranın arkasında... Ki resim acaba kimindir merakıyla belki de hep orada olanın hep orada olduğunu , aslında bilmesi gerekenin biz olduğunu kavrayana dek ...
Sıradışı olabilenlere...
MURAT T. DİKSÖZ - Kitapcafe