Zagor 60. Yılı Özel Sayısı

teks55

Çeviri & Balonlama
5 Ara 2016
2,454
7,985
261998581_7048983881793402_1949324691844581722_n.png

darkwood_uydu.jpg



Her şeyin başladığı yer, (işaretli yer olan) Darkwood. Yiğidin Harman olduğu yer. Pennsylvania eyaletinin hemen kuzeybatısında gerçekte var olmayan bir bölgedir Darkwood. Zagor’a “hemşerim esas memleket nere” diye sorarsanız alacağınız cevaptır. Zagor Darkwood'da doğmuş, çocukluğunu Darkwood'da geçirmiş ve halen de Darkwood'da yaşamaktadır. Her ne kadar kızılderililere yerli dense de Darkwood'un en yerli adamı Zagor'dur.

darkwood.jpg


Darkwood gerek isminden, gerek siyah beyaz basılan maceraların yarattığı etkiden gerekse de maceralarda oynadığı ürkütücü arkaplan rolünden ötürü daima karanlık, kasvetli, bataklık bir yer olarak hatırlanır. Oysa sıkı Zagor okuyucuları bilirler ki Darkwood yemyeşil ağaçların arasında, balığı bol deresi, tertemiz havası, çeşit çeşit mahlukatıyla cennetten bir köşe gibidir.

tembellik.jpg


Zagor, uzaydan tutun, Kanada’nın buzlu adalarına, İrlanda’nın yeşil bozkırlarından Afrika’nın çöllerine, oradan San francisco’nun modern caddelerine kadar envayi çeşit memleket gezdi ve her seferinde Darkwood’u, yemyeşil ağaçlarını, kulübesini ne kadar özlediğini alengirli maceraların bir yerine sıkıştırarak dile getirdi. Gurbette iken Çiko ile akşamları “Darkwood” dolaylarından türkülerle hasretini bastırdı. Görüyoruz ki, kahraman da olsan, cümle kötüye diz de çöktürsen, toprak bir yerde çekiyor. Zagor gibi sosyal bir adamda bile aidiyet duygusu, daha doğrusu ana rahmine dönme isteği, eve/memlekete olan özlem duygusu olarak tezahür ediyor.


Her şey nasıl başladı?

Zagor Darkwood adlı gerçekte olmayan Pennyslvania eyaletinin kuzeyindeki bir ormanda yaşar. Asıl adı Patrick Wilding'tir. Ailesi ile birlikte yaşarken bir gün onların trajik ölümüne tanık olur. Solomon Kinsky adlı birinin önderlik ettiği Abenaki kızılderilileri ailesini yok etmiştir. İntikam duyguları ile dolup taşan Patrick Wilding ormanda Wandering Fitzy adlı bir avcı tarafından bulunur. Fitzy ona ilerde kullanacağı meşhur baltasını kullanmayı ve daha birçok şeyi öğretir. Ormanın zor koşullarına uyum sağlamayı öğrenen ve bedensel açıdan güçlenen Patrick ölen ailesini unutmamış ve onların öcünü almayı hep kafasında saklı tutmuştur. Bir gün Saleman Kinsky'nin yaşadığı köyü bulur ve birçok yerliyi öldürür.

Solomon'u bulup onunla hesaplaşırken Solomon ona babası Mike Wilding'in günahsız birçok kızılderiliyi öldürdüğünü ve bunun öcünü aldığını söyler. Kafası karışan Patrick teredütteyken Solomon ona saldırır fakat yetişen Fitzy buna engel olur, çıkan çatışmada hem Kinsky hem de Fitzy ölmüştür. Patrick artık yanlız kalmış ve birçok insanı öldürmüştür. Sonraları bir tiyatro grubuna rastlar, Sullivan ailesi ona bir çok şey öğretir. Fiziken zaten güçlü olan Zagor öğrendiği akrobosi hareketleriyle yenilmez bir savaşçı olma yolundadır. Ünlü kostümünü ona Sullivan'lar vermiştir. Kırmızı bir gömleğin üzerine stilize edilmiş bir kuş resmidir bu, altta mavi bir pantolon kostümünü tamamlar. Öldürdüğü birçok masum insanın acı veren hatırasından kurtulmak isteyen Patrick tek kurtuluş yolunun ancak adalete hizmetle olacağını kafasına koymuştur. Asla ırk ayrımı gütmeyeceğini ve sadece adalet yolunda hizmet edeceğine dair yemin eden Patrick, Darkwood ormanına yerleşmeye ve burada otorite sahibi olmaya karar vermiştir. Bunun için Sullivan'lar ona yardım edecektir. Kızılderili şeflerinin yıllık toplantısında görkemli bir hile ve etkileyici bir kostümle ortaya çıkar. Adı Baltalı Ruh anlamına gelen Zagor Tenay'dır artık. Kendisine yer olarak Darkwood ormanındaki bataklıkta bir adacık üzerinde bulunan bir kulubeyi seçer. Yabancıların asla ulaşamayacağı ve tehlikeli bir coğrafyaya sahip bir mekandır burası. Burada sadık dostu Çiko ile birlikte yaşar. Fakat maceraların tümü Darkwood ormanında geçmez.

darkwood%27a+d%C3%B6n%C3%BCyoruz.jpg


Birçok kez arkadaşı Çiko ile birlikte uzun yolculuklara çıkarlar, sadece Pennyslvania eyaleti değil tüm Amerika kıtasında maceralar yaşarlar. Hatta gemi yolculuklarına çıkıp denizlere açılırlar. Bu diğer western kahramanları içinde görülmemiş bir olaydır.

artistik.jpg


Zagor fizik gücünün yanında aklıyla da savaşır. Birçok macerada bilek gücü ve cesaretinin yanında olayları tahlili ve çözümleriyle sonuca gitmeye ulaşır. Üstelik iki ırk beyazlar ve kızılderililer arasında asla ayrım yapmaz. Bu özelliği ile Teks'e çok benzer, kızılderililer ona hep adaletin gözeticisi gözüyle bakar. İki ırk arasındaki çatışmada öncelikle aklın yolunu ve zor olanı seçer. Onun için önemli olan Darkwood ormanındaki barıştır. Birçok macerasında haksız olan askerlerin karşısında kızılderililerle beraber yer almıştır. Dışardan bakıldığında imkansızı gerçekleştiren bir süper kahraman gibi gözükse de, o bizden biridir. Zaten Zagor ve benzerlerini yakın bulmamızın sebebi, onların insani özellikleri değil midir? Yerine göre duygulu ve yerine göre korktuğunu gördüğümüz bu kahraman bu insani özellikleriyle çekici değil midir.

k%C3%BCf%C3%BCr5.jpg


Zagor'un en yakın dostu Çiko'dur her macerada onunla birlikte yer alır. Çiko Meksika'lıdır ve kimi zaman Zagor'un bile tam olarak telaffuz edemediği uzun bir isme sahiptir. Doymak bilmeyen midesi onun en büyük özelliğidir. İlk başta korkak gibi görünsede yeri geldiğinde Zagor için hayatını tehlikeye atmaktan çekinmez. Bazı maceralar Çiko ile başlar. Bu asıl maceraya okuyucuyu hazırlayan bir unsurdur. Çiko'nun beceriksizlikleri, doymak bilmeyen midesini doyurmak için harcadığı çabalar, kimi maceralarda ortaya çıkan ortak dostları Trampy ile birlikte kurduğu entrikalar hep bizi asıl olay örgüsüne hazırlayan hazırlık aşaması içinde yer alırlar. Macera içinde de Çiko'nun yaptıkları saymakla bitmez. Her yere yürüyerek giden kahramanlarımızdan sürekli Çiko'nun sızlanmalarını işitiriz. Yorulan karnı acıkan Çiko bazı maceralarında sırf bu yüzden olayların içinde bulur kendini. Örneğin Zagor'un Görünmez Adam'la olan macerasında terk edilmiş bir kiliseye sığınan kahramanlarımız harap kilise içinde üstelik görünmez bir adamla mücadele etmeye kendilerini hazırlarken Çiko sırf açlığını bastırmak için ona korkusuna rağmen gecenin ortasında çevreyi dolaşmaya çıkar. Bir başka macerada Zagor'un dostu Satko ile ilk karşılaştıkları macerada Çiko bir kasabada, sırf karnını doyurmak ve yiyecek bulmak için kasabanın kurucusunun kılığına girer. Ve tabii olay ortaya çıktığında kahramanımız temiz bir dayak yer. Hellingen ile ikinci karşılaşmalarını içeren maceranın hazırlık aşamasında ise Trampy ile birlikte kasabadaki evlerden çamaşır çalmayı bile dener. Zagor'un Ninja'larla olan macerasının başında ise ucuz yemek yiyebilmek için iki lokanta sahibini birbirine düşürür.Yaptığı yüm komikliklerle birlikte Zagor maceralarının ayrılmaz parçasıdır.



AVVENTURA MAGAZINE (Macera Dergisi)- ZAGOR 60 MAGAZINE (Zagor 60 Dergisi)

(1961-2021) Bu macera dergisinin tamamen ona adanmış özel bir sayısıyla Zagor'un 60. yılını kutluyoruz.


Basım Tarihi: 25/11/2021
Sayfa: 224
Konu: Burattini Moreno, Rauch Jacopo, Nolitta Guido
Senaryo: Burattini Moreno, Rauch Jacopo, Nolitta Guido
Çizen: Lozzi Arturo, Venturi Walter, Ferri Gallieno
Renk: GFB Comics
Kapak: Piccinelli Alessandro


1961 yılının Haziran ayında gazete bayilerine alışılmadık bir kahraman gelmişti. Guido Nolitta (namı diğer Sergio Bonelli) tarafından oluşturulan ve Gallieno Ferri tarafından çizilen bir kahramandı. Bu kahramanın adı Zagor'du. Gizem, korku ve çeşitli maceralara ev sahipliği yapan Darkwood' da yaşıyordu bu kahraman. Şimdi 60. yılını kutlamak için, Zagor'un daha önce hiç yayınlanmamış iki hikayesi ve ekstra olarak (bir Nolitta klasiği olan) hikayesi karşınızda !!


Mo-Hi-La Bataklığı (1. Hikaye)

Konu ve senaryo: Moreno Burattini
Yapıt: Arturo Lozzi


Konu: Zagor, Çiko ile henüz tanışmamışken neden kalacağı yer olarak Darkwood'daki o bataklığı seçti ve kulübesini inşa etti? Ardından Reislere ilk kez görünüp ve (meşhur) kostümünü giyip kendini Baltalı Ruh olarak tanıtmıştı. Fakat o sırada Mo-hi-la'nın sularını istila eden adı (Parlangua) olan bir su canavarı ortaya çıkar. Zagor kendisini bu su canavarının gizemiyle karşı karşıya bulur.


Deri bileklik (2.Hikaye)
Konu ve senaryo: Jacopo Rauch
Yapıt: Walter Venturi


Bilindiği gibi Zagor, 1961'de Çizgi Roman olarak yayın hayatına başlamıştır. Darkwood ormanında yaşayan bu kahramanımızın ilk hali şu anki gördüğümüz hali gibi değildir. Hatta ilk halinde yüzünün hatları henüz tam olarak netleşmemiş, üzerinde kartallı bir tunik ve deri bir bileklikle görmüştük. Peki bu bileklik neden sonraki maceralarda kayboluyor? Cevabı Regan ve Kanoxen'dedir.


Akbaba (Ekstra olarak Nolitta Hikayesi)
Konu ve senaryo: Guido Nolitta
Yapıt: Gallieno Ferri
Renkler: GFB Comics"


1a25bd4774.jpg

1636633841167.jpg--.jpg

FEFRbqrXIAEazOv.jpg

1636633842114.jpg--.jpg

1636633842625.jpg--.jpg

1636633843126.jpg--.jpg

1636633843591.jpg--.jpg

1636633843994.jpg--.jpg

1636633844500.jpg--.jpg







İktibas:


1-
2-
3-
4-
5-





 
Son düzenleme:

Lobador

Çeviri & Balonlama
21 Tem 2015
1,263
9,898
Harika bir derleme olmuş, elinize sağlık.
Umarım bu özel sayıyı da Türkçe olarak okuma fırsatı elde ederiz.
 

teks55

Çeviri & Balonlama
5 Ara 2016
2,454
7,985
1- Zagor kimdir?
Zagor Tenay, yani Baltalı Ruh hayatını Darkwood Ormanı'ndaki barış ve düzenin sürmesine adamıştır. Zagor, bölgedeki kızılderili kabileleri üzerinde mutlak otorite sahibidir.

laure002.jpg


2- Zagor'u kim oluşturmuştur?
Zagor karakteri, 1960 yılında, Guido Nolitta takma adını kullanan Sergio Bonelli tarafından oluşturulmuş, Gallieno Ferri tarafından çizilmiştir. "Tuzaklar Ormanı" adlı ilk macera 1961'de yayımlanmıştır. Sergio Bonelli daha sonra zamanını editörlükle ilgili çalışmalara ayırmak zorunda kalmış ve yazarlık görevini bırakmıştır. Gallieno Ferri ise ilk sayıdan beri kapak ressamlığını sürdürmüş, ara sıra bazı maceraların çizimlerini de üstlenmiştir. İkili, 1975 yılında bir başka kahramana daha, Mister No adıyla tanınan pilot Jerry Drake'e can vermiştir. Sergio Bonelli 2011'de, Gallieno Ferri ise 2016'da hayata gözlerini yummuştur.

3.jpg



3- "Zagor"un anlamı nedir?
Algonkin dilinde "Baltali Ruh''anlamına gelen Zagor Tenay'in kısaltılmış biçimidir. Çizgi romanda kahramanın ve çizgi romanın adı olan Zagor'un bu sözcükten geldiği iddia edilmektedir. Oysa gerçekte bu ad, Nolitta tarafindan bulunmuştur ve Algonkin diliyle hiçbir baglantısı yoktur. "ZA" hecesinde, sessiz sinema döneminde Italyan sinemasının başlıca kahramanlarından "Za-La-Mort"tan, "GOR" ise büyük olasılıkla "Gordon"dan (Flash Gordon?) alınmıştır. Baslangıçta kahramanın adının ünlü Yunan kahramanı Aias'tan esinlenilerek "Ajax" olması planlanmışsa da, Nolitta'nın, Ajax marka bir deterjan oldugunu ögrenmesiyle bu fikirden vazgeçilmiştir! Ama bu sözcük, Zagor'un savaş çığlığı "AHHYAAKK!"ta bir biçimde korunmuştur.

%C3%A7avu%C5%9F.jpg


4- Zagor'un maceralari hangi dönemde geçer?
İlk dönem Yazarları, maceraların, 19. yüzyılın ilk yarısında, 1820'yle 1840 yılları arasında geçtiğini öne sürer. Ancak sonraki dönem yazarları Zagor'un maceralarını 1840'dan da ileriye taşıyarak 1860'lı yıllara kadar uzatmıştır. Ayrıca maceralarda sayısız anakronizme ve "sanatsal atıf"lara rastlanır. Örneğin Zagor maceralarinda sıkça karşılaşılan Winchester tüfeklerin yapımına, Amerikalı silah yapımcısı B. Tyler Henry tarafından 1860 yılından sonra başlanmıştır.

darkwood.jpg


5- Darkwood nerededir?
Darkwood Ormanı, Birleşik Devletler'in Büyük Göller Bölgesi'nin güneyinde, yeri kesin olarak belirtilmemiş bir bölgededir. Profesör Martin Jacques Mystère, "Kral Arthur'un Kilici" adli macerasının (no. 15) 70. sayfasinda Darkwood'un, "Ütopya ve Avalon gibi efsanevi bir yer" oldugundan söz eder.

s%C4%B1y%C4%B1rma+2.jpg


6- Zagor'un maceralarına western denebilir mi?
Temelde, evet. Ancak Zagor'un maceralarında fantastik öğelere de sıkça yer verilir. Korkunun ("Zagor Vampire Karşı"), bilim kurgunun ("6. Gezegenden Gelen Dehşet") sınırlarında gezen ya da -bir defasında olduğu gibi- doğrudan doğruya fantastik olarak kabul edilebilecek ("Kara Efendi") gibi maceraları da yayımlanmıştır.

Drunky+Duck+2.JPG


7- Çiko kimdir?
Don Cico Felipe Cayetano Lopez y Martinez y Gonzales kendi iddialarına bakılırsa Ispanyol Conquistadorlar'in soyundan gelen bir "hidalgo", bir şövalyedir. Zagor'un ayrılmaz arkadaşı Çiko, ilk maceradan beri vardır ve tembel bir Meksikalı olarak maceralarda komik "kanka" tipini oluşturur. Çiko'nun adlarının ve soyadının kesin bir sıralaması yok gibidir (Ama genelde yukarıda sıralandığı biçimde geçer). "Çiko'nun Öyküsü"nün devamı niteliğindeki "Amerikalı Çiko"da, adının "Felipe Cayetano Gonzales y Rodriguez y Martinez y Consalvo y Morales y Rosales y Ramirez y Hernandez y Espinosa..." olduğunu söyler.

Drunky+Duck+4.JPG


8- "Çiko'nun Öyküsü" nedir?
Nolitta'nın senaryosu ve Ferri'nin çizimleriyle tamamı Çiko'nun maceralarına ayrılmış özel dizinin 1979 Haziranında yayımlanan ilk sayısının adıdır. Takip eden yıllarda dört özel albüm daha yayımlanır. ("Amerikali Çiko", "Çiko Adli Bir Kizilderili", "Şerif Çiko" ve "Fantaçiko"). 1990'da senaryosunu Sclavi'nin yazdığı, çizimlerini Gamba'nin üstlendiği "Korku Çiko"yla diziye tekrar başlanır. Moreno Burattini'nin senaryoları, Francesco Gamba'nin çizimleriyle altı ayda bir yeni bir sayı yayimlanarak devam eder.

ahyak_1.jpg


9- Zagor'la kizilderililer arasinda nasıl bir ilişki vardır?
Zagor, Darkwood bölgesinde yaşayan kabileler üzerinde yetki sahibi olabilmek için onlara Büyük Ruh'un elçisi olduğunu söylemiş, bütün bunları bölgedeki bariş ve düzeni korumak adına yapmıştır. Çoğu kez Mohawklar'ın büyücüsü Dört Göz'ün de yardımıyla hazırlanan çesitli illüzyon gösterileriyle kizilderilileri etkilemeyi başarir. Darkwood'daki bütün kabileler Zagor'a gücü ve bilgeliğinden ötürü saygı duyar ve koyduğu kurallara uyar. Zagor'un amacı, kizilderilileri beyazların saldırılarına karşı korumaktır.

Drunky+Duck+5.JPG


10- Zagor'la beyazlar arasında nasıl bir ilişki vardır?
Zagor, Darkwood'da yaşayan bütün beyazlar yani avcılar, çiftçiler, askerler ve küçük yerleşim birimleri sakinleri tarafından tanınır ve sevilir. Düşmanlarıysa, bölgedeki kizilderililerin haklarını koruduğu gerekçesiyle onu "dönek" olmakla suçlar.

u%C3%A7arak+geli%C5%9F2.jpg


11- "Baltalı Ruh" adı nereden gelmektedir?
Zagor, giriştiği kavgalarda tahta saplı taş bir balta (bir tomahawk) kullanır. Kemerinde tabanca da olmasına karşın genelde çıplak elle dövüşmeyi tercih eder.

%C3%BCstten%20a%C5%9F%C4%B1rtma.jpg


12- Zagor'un gerçek adı nedir?
Patrick Wilding. (Bkz. Zagor Özel Albümü, no. 7, "Wandering Fitzy Efsanesi" adli macera).

Drunky+Duck+6.JPG


13- Zagor'un geçmişi hakkında neler bilinir?
Zagor'un geçmişinden, düzenli dizinin 55. ("Zagor Anlatiyor...") ve 56. (Darkwood'un Efendisi") sayılarıyla özel albümlerin yedincisi olan "Wandering Fitzy Efsanesi"nde söz edilir. Zagor, kizilderililere karşı sayısız katliam gerçekleştirmekle suçlanan eski bir subayın oğludur. Hayatını, babasının yaptığı hataları ve işledigi suçları telafi etmeye ve katledilen ailesinin intikamını almaya adamıştır.

balta+%C3%A7%C3%B6z%C3%BClmesi.jpg


14- Wandering Fitzy kimdir?
İntikam peşindeki bir grup kizilderilinin, anne ve babasını katlettiği saldırıdan sağ kurtulan Zagor, asıl adı Nathaniel Fitzgeraldson olan Wandering (Gezgin) Fitzy'yle tanışır. Kendini şair-filozof olarak tanımlayan Fitzy, Zagor'a ormandaki hayatı ve özgürlüğün değerini ögretir.

puma.jpg


15- Zagor'un giysisini kim hazırlamıştır?
Zagor'un (hâlâ Patrick Wilding adını kullandığı dönemde) karşılaştığı ve hayatlarını kurtardığı gezginci gösteri grubu Sullivanlar. Ayrıca "Baltali Ruh" adını da onlar bulur.

ay%C4%B12.jpg


14- Orijinal sayılarla yeniden basımlar arasındaki sayılar neden farkılıdır?
Zagor'un ilk maceraları 1961-1970 yılları arasinda strip formatında yayımlanmıştı. 1965 yılının Temmuz ayından itibaren bu maceralar "Zenith Gigante" dizisinin 52. sayısından başlayarak yeniden yayımlanır. Zenith dizisinde yeniden basılan maceralar tamamlandıktan sonra sıra yeni maceralara gelir. Bu yüzden Zenith'in 52. sayısı, Zagor'un ve TuttoZagor'un 1. sayısına denk düşmektedir.

g%C3%B6z%C3%BCn%C3%BC%20seveyim.jpg


15- Zagor'un öykülerini kim yazar?
Guido Nolitta imzalı ilk sayının ardından maceraların senaryoları Gianluigi Bonelli ve Gallieno Ferri tarafından yazıldı. 1963 yılında Nolitta tekrar senaryo yazımına geri döndü ve bu görevi 1980 yılına kadar sürdürdü. Yaşanan birtakım zorlukların ardından dümenin başına ("Fumo di china"nin eski yöneticilerinden) Marcello Toninelli, ondan sonra da editörlük görevini halen sürdürmekte olan Mauro Boselli geçti. Geçmişte pek çok macera, Alfredo Castelli ve Tiziano Sclavi gibi, günümüzün çok ünlü yazarları tarafından yazıldı ama bu kişilerin adlarına yer verilmedi. Diğer yazarlar arasında Moreno Burattini, Maurizio Colombo, Decio Canzio, Ade Capone ("Lazarus Ledd"in yaraticisi) ve Bepi Vigna (yalnızca bir macera) sayılabilir. Giorgio Casanova ve Pierpaolo Pelò'nun adları da senarist olarak geçmektedir.

dirsek+b%C3%BCkme.jpg


16- Zagor'un maceralarını kim çizer?
Çizdiği albümlerin sayısından yola çıkarak doğal olarak en başta grafik tasarımcı ve dizinin kapak ressamı olan Gallieno Ferri'den ve artık hayatta olmayan Franco Donatelli'den söz etmek gerekir. Sonra Francesco Gamba, Franco Bignotti ve Pini Segna gelir. Yeni çizerler arasında Carlo Raffaele Marcello, Mauro Laurenti, Raffaele Della Monica, Alessandro Chiarolla, Marco Torricelli, Gaetano Cassaro, Stefano Andreucci, Massimo Pesce, Maurizio Dotti yer alır.

kartal.jpg


17- Zagor'un baş sayfasında yer alan karakterler kimlerdir?
En tepede Zagor ve Çiko yer alır. Onlarin altında, solda, inatçı ve fakat şanssız define avcısı, çoğunlukla meteliksiz dolaşan Kazmakürek Bill, sağda da kılık değiştirmekle ve beceriksizliğiyle ünlü, Sherlock Holmes benzeri (ama daha çok Müfettiş Closeau'yu andıran) sakar, özel detektif Bat Batterton vardır.

geyik.jpg


18- Zagor'un mektuplarını getiren karakterin adı nedir?
Drunky Duck. Darkwood'un posta dağıtıcısı. Sürekli sarhoş dolaştığı için Drunky adıyla anılır ve Çiko'dan sonra Zagor'daki en komik karakterdir.

hellingen_sap%C4%B1tt%C4%B1.jpg


19- Zagor'un şimdiye kadar yayımlanmış en uzun macerası hangisidir?
En uzun macera, "Kâbuslar"la başlar (Haziran 1988) ve "Şeytani Çılgınlık", "Titan'in Yeniden Doguşu", "Hellingen'in Dönüşü", "Gerçeğin Sınırlarında" adlı bölümlerle devam eder ve "Dünyanın Sonu"yla (Kasim 1988) biter. Tiziano Sclavi'nin yazdığı, Gallieno Ferri'nin çizdiği ve korku, bilim kurgu öğelerinin yer aldığı, paralel evrenler temasının da işlendiği bu 513 sayfalık macerada Baltalı Ruh, baş düşmanı Hellingen'le karşı karşıyadır.

figur1.jpg


20- Zagor'un boyu kaçtır?
96. sayıdaki "Mısırlı Hammad" adlı maceranın 82. sayfasında Zagor, boyunun bir metre seksen yedi santim (1,87) olduğunu söyler.

zagor+tex.JPG

zagor+tom.JPG

zagor+vs+mister+no.jpg


21- Zagor, diğer Bonelli kahramanlarıyla hiç karşılaştı mı?
Zagor'un, "Bilgisayarda Bir Hayalet"adını taşıyan Serra-Piani-Bastianoni imzalı 61. sayıda ve "Yeni Bir Gelecek" adını taşıyan Serra-Simeoni-Olivares imzalı üçüncü dev albümde Nathan Never'la kısa süreli karşılaşmaları bir kenara bırakılacak olursa diğer hiçbir Bonelli kahramanıyla birlikte görülmemiştir. Her iki karşılaşma da yukarıda söz edilen "Kâbuslar" adlı macerayla bağlantılıdır. Bir başka karşılaşma, Berardi-Milazzo ikilisinin Ken Parker'ının "Erkekler, hayvanlar ve kahramanlar" adını taşıyan 15. sayısında gerçekleşir. Okurların, Teks'le Zagor'un ortak bir macerasının yayımlanması yolundaki yoğun isteğine karşın Teks ve Zagor'un ayrı dönemlerde, birinin 1800lerin ilk yarısında, diğerinin ikinci yarısında yaşadığını söyleyen Sergio Bonelli, bu fikre sıcak bakmamıştır. Ancak yeni dönem yazarları, Zagor ve Tex'i buluşturacak maceralar yazmaya başlamıştır.

y%C4%B1lan.jpg


22- Kuzey Amerika'da lianalar (özel bir tür sarmaşık) var mıdır?
Aslında, yoktur. Bunlar tropik ormanlarda rastlanan bitkilerdir ama Darkwood'da (ve baika ormanlarda) Zagor için başlıca ulaşım aracı görevi görürler. Lianalar, Edgar Rice Burroughs'un Tarzan'ına esinlenmesi sonucunda başvurdukları "sanatsal atıf"lardan biridir.



 
Son düzenleme:
Üst