Pi (1998)

agartan

Onursal Üye
28 Haz 2019
1,225
11,297
Pi (1998)

Yönetmen: Darren Aronofsky
Senaryo: Darren Aronofsky, Sean Gullette, Eric Watson
Müzik: Clint Mansell
Ülke: ABD
Dil: İngilizce, İbranice
Tür: Gizem / Dram / Bilim-Kurgu / Gerilim
Süre: 84 dk
Vizyon Tarihi: 28 Nisan 2000 (Türkiye)
Bütçe: $60,000 / Hasılat: $3,221,152
Çekim Yeri: New York City, New York, ABD
İlgi: Matematik, doğa, baş ağrısı, paranoya
Nam-ı Diğer: π / 3.14159265358
IMDb: 7.3
RoT: 87
MetaC: 72
8 Ödül

Sunum: 555 MB, Siyah - Beyaz 720p, orijinal dil, Türkçe altyazı, çeşitli görseller


π:



"Ben küçükken, annem güneşe bakmamamı tembihlemişti. Altı yaşıma geldiğimde baktım..."
Max'in günlüğünden.






Max bir matematik dehasıdır.
Küçük yaşta çıplak gözle güneşe uzun süre odaklanmasından dolayı beyninde lezyon oluşmuştur.
Sorunlu bir kişiliğe sahiptir ve yaşamının son on yılında doğa olaylarını sayılarla açıklamaya çalışmıştır.
Kanser olduğunu kabullenip tedavi olmak yerine karşıt tepki geliştirerek,
savunma mekanizması ile hayatın anlamını bulmaya yönelmiştir ve bunu sayıların gizeminde aramaya çalışmaktadır.
Bir kod zinciri bulmuş ancak çözememiştir. Her şey tek bir sonuca götürmektedir.
Bu sonuç ile insanlar belki de birbirlerini öldüreceklerdir. Max bu zincirin ilk halkasını kırmayı denemektedir.







'π' Sayısı sonsuzluğun sayıya dönüşmüş halidir. Bu da onu gizemli ve mistik bir sayıya dönüştürüyor.

Pi sayısının bu gizemi bütün matematikçileri etkilemiştir.
Pi ile ilgilenenlerin hemen hepsi, bu sayının vereceği bir kuram ile hayatın şifresini (anlamı... ya da ölümsüzlük?) bulmayı amaçlamışlardır.

1998 yapımı Darren Aronofsky filmi olan π, bu felsefe benimsenerek çekilmiştir.
İzleyecek olursanız, filmin pi sayısıyla bir ilgisinin olmadığını iddia edebilirsiniz.
Film π'yi değil, π'nin temsil ettiği düzeni anlatır.

Yönetmene göre:
1) Matematik doğanın konuştuğu dildir.
2) Etrafımızdaki her şey sayılarla ifade edilebilir ve anlaşılabilir.
3) Eğer herhangi bir sistemin sayılarından bir grafik oluşturursak ortaya paternler (kurallı şekil) çıkar.







Max Yahudidir, Kabala'dan (sayı gizemciliğinden yararlanarak Tevrat'ın gizli anlamını öğrenme yolunu arayan felsefe) haberdardır.
Bu bilgisi ona kafasında kendisine musallat bir tarikat dünyası oluşturur. Bu tarikat üyelerinden Sol ile tartışır:

-Zihnin bir şeyi takıntı haline getirdiğinde diğer her şeyi elersin ve her yerde o şeyi görürsün; 320,450,22,...
Her neyse, sen 216 sayısını seçtin ve her yerde onu görüyorsun.
Ama bilimselliği bir kenara attığın zaman artık bir matematikçi değil bir nümerolojistsindir.


Max borsa ile ilgilenen ya da borsada çalışan bir kişidir. (tam belli edilmiyor)
Hastalığı ağırlaşınca Wall Street'in çöken borsayı kurtarmak için kendisiyle iletişime geçtiğine inanır.

Evli ve bir çocuğu vardır. Hastalığı yüzünden onların var olmadığını kurgular.






Hollywood'un diğer yaptığı filmlerden bambaşka bir film ve sadece 60.000 dolar bütçeyle yapılmasına rağmen birçoğundan daha çok başarılı.
Filmde paranoyak olan zeki bir adam, ezoterik Yahudi öğretileri olan Kabala, Go oyunu, bilgisayar bilimi, sayı teorisi ve π sayısı var.
Sinematografi ve editleme herkesin hoşuna gideceği bir türden değil, ama bu film de ancak böyle çekilebilirdi.

Filmin farklı bir boyutu ise, bu şifreyi bulanın dünya nimetlerini tamamen ele geçirecek olması.
Bunun peşinde kapitalizmi simgeleyen Wall Street (borsa) adamları ve dünyayı kendilerinin kurtaracağına inanan ve dünyaya hakim olmak isteyen Yahudiler;
gerçek dünyadaki sonu gelmeyen bir güç savaşını anlatır.


Şuradaki yazısını okuyunca,
arşivimde bu filmin olduğunu anımsadım.


Sinir bozukluğu içinde -hatta morali bozuk- olanlar, sürekli baş ağrısı çekenler, migreni olanlar izlemesin.
Filmin içine girebilmek için gündüz izlenmesi tavsiye ediliyor.


1969 doğumlu yönetmen Darren Aronofsky'nin diğer başyapıt filmleri:
Requiem for a Dream (2000), The Fountain (2006), The Wrestler (2008), Black Swan (2010)


Saygılarımla.

*
 
Üst