Ascenseur Pour L'échafaud 1958 (Film-Noir)

agartan

Onursal Üye
28 Haz 2019
1,225
11,298
Ascenseur Pour L'échafaud 1958 (Film-Noir)

Yönetmen: Louis Malle
Senaryo: Roger Nimier, Louis Malle, Noël Calef
Müzik: Miles Davis
Tür: Suç, Dram, Gerilim
Dil: Fransızca, Almanca
Çekim Yeri: Paris 8, Paris, Fransa
Süre: 91 Dk.
Vizyon Tarihi: 29 Ocak 1958 (Fransa)
Nam-ı Diğer: Elevator to the Gallows | Frantic | İdam Sehpası
IMDb Rating: 8.0


***

l-ascenseur-pour-lechafaud-e5015804.jpg


***
ekşi sözlükten:

Bulgar asıllı Fransız yazar Noël Calef'in aynı adlı romanından senaryosunu Roger Nimier'le birlikte yazan Louis Malle,
aynı zamanda filmin yönetmenliğini de üstlenmiştir.

Başlıca rollerde Jeanne Moreau, Maurice Ronet, Lino Ventura, Georges Poujouly ve Yori Bertin oynamışlardır.
Filmin özgün müziklerini ise ünlü Afro Amerikan caz sanatçısı ve trompet virtüözü Miles Davis yapmıştır.
Filmi unutulmaz kılan en önemli unsuru Miles Davis imzalı bu müziklerdir.

Görüntü yönetmeni Henri Decaë'nın bolca başvurduğu Paris'in bol kontrastlı siyah-beyaz gece çekimleri ve buna baştan sona eşlik eden
Miles Davis'in hüzünlü trompet soloları, filmin klasik kara filmlere özgü klostrofobik atmosferini yaratmayı başarmıştır.

Robert Bresson ve Alfred Hitchcock'un tarzlarından izler taşıyan bu film, aynı zamanda ufukta gözüken Fransız yeni dalga sinema akımının da ilk habercisi sayılabilir.
Bu film, Louis Malle'in 26 yaşındayken çektiği ilk uzun metrajlı filmidir. Bundan önce Malle, Robert Bresson'un asistanı idi.

Ayrıca Jacques-Yves Cousteau'ya kameramanlık yapmış ve onun Le Monde du Silence 1956 (Sessiz Dünya) adlı sualtı filminde yardımcı yönetmenlik yapmıştı.

İdam Sehpası'nda patronunun karısıyla aşk yaşayan bir iş adamının patronunu öldürüp olaya intihar süsü vermesi sırasında
yaptığı küçük bir hatanın büyüyerek olayları içinden çıkılmaz bir hale dönüştürmesi anlatılmaktadır.

Bu modern Film-Noir, Louis Malle'e Louis Delluc Ödülü'nü kazandırmıştır.

Miles Davis, filmin müziğini dört kişiden oluşan bir Fransız grupla birlikte birkaç saat içerisinde doğaçlama olarak yapıp tamamlamıştır.
Bir gece saat 11'den sabahın 5'ine kadar çalışan grup, bir yandan filmi seyrederek emprovizasyon yaparken,
bir yandan da yönetmen Louis Malle ve aktris Jeanne Moreau ile birlikte şampanyalarını yudumluyorlardı.
Trompeti Miles Davis çalarken, tenor saksafonda Barney Wilen, piyanoda Rene Urtreger, kontrabasta Pierre Michelot ve davulda Kenny Clarke yer almışlardır.

Son olarak, o meşhur araba '52 model Chevrolet Styleline.

*
Boris Vian, filmin müziği ile ilgili bir yazısında,
Miles Davis'in bir solosunda, dudağından küçük bir parçanın koparak trompete kaçtiğı yeri tarif etmiştir.
Ben anlayamamıştım; doğru olmasa bile pek hoştur.

Ek olarak, Miles Davis bu filmin soundtrack'ini atmosfere uyacak bir şekilde emprovize etmiş,
filmi izlemeden soundtrack yapmayı kabul etmiş ve sırf bu iş için Paris'e gitmiştir.
Soundtrack tarihinde daha önce görülmemiş bir vakadır bu da.

*
Başarılı kurgusunu ve insanı içine çeken atmosferini geçtim, sadece Miles Davis'in eşsiz melodilerinin eşliğinde
-ki bence gelmiş geçmiş en iyi soundtrack albümlerinden biri-
geceleyin ve yağmur altında umutsuzca Paris sokaklarını arşınlayan Jeanne Moreau seyretmek için bile izlenebilir.

O zaman henüz 26 yaşında olan Louis Malle'den harikulade bir ilk film.

*
Yeni Dalga öncesi Kara Film tadında çekilmiş film, Louis Malle'in ilk uzun metraj filmi özelliğini taşıyor.

Siyah beyaz filmde Miles Davis'in sololarının devreye girdiği Jeanne Moreau'lu bölümler -özellikle Paris caddelerinde tek başınayken- dikkat çekiciydi.

Filmin hemen başında olay örgüsünün içine düştüğünüz için sıkılmadan keyifle seyredilir bir hal alıyor,
kısa sayılabilecek süresi de tadımlık bir izlenim bırakıyor.

*
Fransız Neo-Noir sinemasının tartışmasız en iyi örneklerindendir.
Üstüne bir de büyük üstad Miles'ın müzikleri eklenince über olmuştur.
O trumpet balladı en vurucu yerlerde girer; Paris zaten bir filme arka plan olmak için harikadır.
Evrimini tamamlamış kedilerin müstehzi tebessümü;
sinir bozucu güzellikte kapkara ve ipeksi bir doku;
"budur ulan" filmidir.


*
Louis Malle tarafından Amerikalı meslektaşlarına verilmiş bir film-noir dersi.
Ya da oradaki ustalara saygısızlık etmemek adına "frankofon kara film nedir, nasıl çekilir?" konulu bir ders vermiş diyelim.
Yine de sonrasına tuttuğu ışık ve dalga etkisi nedeniyle, bu filmi sadece film-noir olarak değerlendirmek filme haksızlık olur.

Böylesine her açıdan olmuş, olgunlaşmış bir filmin -başka örnekleri olsa da- bir yönetmenin ilk filmi olması inanılır gibi değil.
Son olarak; film müzikleri üzerine laf etmemem,
müziklerinin zaten -haklı olarak- filmin kendisinden daha çok konuşulmuş olmasındandır.

*
Kadınla (Jeanne Moreau) erkeğin (Maurice Ronet) fotoğraflar haricinde birlikte hiç görünmediği bu benzersiz film,
altmetinlerde Fransa’nın Cezayir işgaline de göz kırpar.

*
tanıtım videosu:



***

agartan:



adresinden indirebileceğiniz film, Siyah-Beyaz 720p, 850 MB hacminde, orijinal dilde ve Türkçe altyazısı yanındadır.

"rar" dosyası şifre: agartan

Keyifli izlemeler dilerim.
 
Son düzenleme:
Üst