bakunin

Admin
12 Mar 2009
6,310
49,915
NeverLand
WARNER BROS. ÇİZGİROMANLARI


Walt Disney ve klasik Warner Bros. çizgifilmleri, gerçek hayatta yapılması imkansız olan sayısız espriyi ekranlara yansıtmayı başarmasının dışında, olaylara alaycı tavırlarla da yaklaşmış ve hayatın çizgi ve sanal bir kopyasını sunmuştur. 1929 yılında eskiden Disney'e bağlı olan animator Hugh Harman ve Rudolph Ising'in, kendilerini bir anda işsiz bulmalanyla başlayan yeni bir süreç, çizgifilm sektörüne başka kalıcı damgaların vurulmasında tarihi bir fırsata dönüşmüştür. Bu sayede kendi olanaklarını birleştirerek ortaya ne çıkacağını denemek için üç dakikalık bir çizgifilm hazırlamış, ardından da bunu diğer film şirketlerine pazarlamaya çalışmışlardır. Böylece şöhret basamaklarını hızla tırmanacak olan Steamboat Willie huzurlara çıkmış ve ilk olarak 'The Talk-ink Kid' başlığıyla başarı kazanmıştır. Bu arada üretildiği stüdyonun adının da Harman & Ising olması da hoş bir rastlantıdır.

Bu başarılı tablonun oluşumunda stüdyonun finansörü Leon Schlessinger'ın animasyon dünyasına girmesi de ayrı bir tetikleyici faktör olmuştur. Henüz çizgi film olayında yetersiz olan ve yeni yeni bir başlangıç yapmaya hazırlanan Hollywood'daki en büyük birkaç stüdyodan biri olan Warner Bros. bu dönemde sesli çizgifilme geçiş aşamasındadır. Bu konudaki çalışmalarına destek olması amacıyla şirketin geniş müzik arşivinden yararlanmak istemiş ve bunu o yılların birkaç güzel şarkısının tüm yasal haklarına sahiplenerek desteklemişlerdir. Bu hazırlıklardan sonra Schlcssinger, filmlerin yapımcılığını üstlenmiş, diğer teknik işlerde de Harman ve Ising'e görev vermiştir.

Başlangıçta ortaya çıkanlar basbayağı Disney taklidi türünden çalışmalardır. İlk düşündükleri yıldız karakter olan Bosko, bizzat Warner tarafından dizayn edilmiştir. Ancak Mickey Mouse/Miki Fare'den tek farkı kafasının yanında kocaman kulaklarının olmayışıdır. Bosko'nun stili Mickey'nin o dönemdeki çok sevilen ve konusu bir çiftlikte geçen macerasının bir benzeridir. Tüm senaryo boyunca kullanılan espriler Disney'de çalışmış olan Harman ve Ising'in burada hazırladığı ünlü Oswald'ın eski filmlerinden alıntıdır. Aslında Looney Tunes serisi, Disney'in Silly Symphonies'sine oldukça güçlü bir darbe olmuştur. İlk Looney Tunes serisinden 'Sinking in the Bathtub' (1930) salonlarda sadece bir ay kalacak şekilde sunulmuş ve Warner Bros. sonuçtan çok hoşnut kalmıştır. 1931 yılında ikinci bir aylık seri için çalışmalar başlatılmış, ancak bu kez başarılı kadro tarafından ortaya konulan yeni serinin ismi Merrie Melodies olmuştur. The Looney Tunes, Harman tarafından yönetilmiş, çizgi karakteri Bosko ile devam etmiş, bu arada Ising de tek Merrie Melodies karakteri olan ve Mickey Mouse'a Bosko'dan daha çok benzeyen Foxy adlı yeni bir karakterin çizgi-filmlerini hazırlamıştır.

1933 yılında Harman ve Ising maddi yönden anlaşmazlığa düşerek şirketten ayrılmış ve Happy Harmonies başlıklı çizgifilmler yapan MGM'ye geçmişlerdir. Bu sırada Warner Bros., 'Disney taklidi' pozisyonundan kurtulmak için yeni girişimler peşindedir ve Friz Freleng de dahil olmak üzere birkaç genç animatörle şansını denemiştir. Verilen firsatı çok iyi değerlendiren Freleng, şirket içinde 1960'lı yıllara kadar konumunu korumuştur. Freleng'e beklenen başarıyı getiren karakterler ise, Sylvester Pussycat (ülkemizde ilk kez Çocuk Yuvası dergisinde 1960'lann ortasında Mırnav Kardeş ve Cikcik başlığıyla yayınlanmıştır) ve Speedy Gonzales adlı hayvan karakterlerdir. Harman ve Ising, kendi yarattıkları Bosko'yu sahiplendiklerinden dolayı Schlessinger'in ekibi yeni bir tip yaratmak zorunda kalmıştır. Böylece ilk olarak iki yıllık bir çaba sonucu yaşadıkları tüm olumsuzluklara rağmen Buddy'yi sunmuşlardır.

izgiromanAnsiklopedisi633.jpg


Friz Freleng.

1935'de kekeleyen domuz Pork halkın beğenisini kazanacak ve zaman içerisinde Porky Pig adını alarak Looney Star'ın gözdesi haline gelecektir. 1935 yılı Tex Avery'nin Schlessinger'a çalışmaya başlamasıyla birlikte oldukça parlak geçmiş ve bu durum Disney tarzının tamamen bırakılmasından sonra olmuştur. Avery, iki yetenekli animatörü ekibine dahil ederek onları bir süre sonra Warner'da yönetmenliğe kadar yükseltmiştir. Bu iki animator, yani Chuck Jones ve Bob Clampett Warner Bros. logosuna yepyeni ve çok başarılı tipler kazandırmıştır. Bugs Bunny, Daffy Duck, Tweety Bird, Road Runner, Wile E.Coyote, Yosemite Sam, Pepe LePew, Elmer Fudd gibi karakterler birbiri ardına beyazperdeye yansımıştır.

Warner Bros. çizgifilm bölümünün sonradan klasikleşecek ekibi, eski bir Disney çalışanı olan müzik yönetmeni Carl Stalling ve çok yönlü bir seslendirme sanatçısı olan Mel Blanc'ın katılımlarıyla 1936 yılında tamamlanacaktır. Her ikisi de onar yıl boyunca Warner Bros. Cartoon'da çalışmış, ancak 1944'de Leon Schlessinger, sahibi olduğu stüdyoyu bağlı olarak çalıştıkları Warner Bros.'a satmış ve emekliye ayrılmıştır. Tüm gelişmelere rağmen zamanla The Looney Tunes başlığı da siyah-beyaz renklerde beklemeyi bırakıp, Merrie Melodies gibi renkli versiyonlara kavuşmuştur. Aslında karakterler yaptıkları hareket ve davranışlara göre artık kategorilendirilmiş müzik temasındaki farklılıklar dışında birbirine epey benziyordur. Warner Bros. Cartoons'ın yaptığı binlerce metrajlık çizgililmlerden dört tanesi Akademi Ödülü kazanmıştır: 'Tweetie Pie' (1947), 'For Scent-Imental Reasons' (1949), 'Speedy Gonzales' (1955) ve 'Knight Bugs' (1958). Ayrıca tam 17 kez de bu ödüle aday olarak gösterilme onuruna ulaşmışlardır: 'A Wild Hare' (1940), 'Hiawatha's Rabbit Hunt' (1941), 'Rhapsody in Rivers' (1941), 'Pigs in a Polka' (1942), 'Greetings, Bait' (1943), 'Life With Feathers' (1945), 'Walky Talky Hawky' (1946), 'Mouse Wreckers' (1948), 'A to Z-z-z-z' (1953), 'Sandy Claws' (1954), 'Mexicali Schmoes' (1959), 'High Note' (I960), 'Beep Prepared' (1961), 'Nelly's Folly' (1961), The Pied Piper of Guadalupe' (1961) ve 'Now Hear This' (1962).

Bütün bu başarıların altında yatan sebepse karakterlerin izleyicileri tarafından gerçekten özveriyle benimsenmiş olmasıdır. Diğer stüdyoların aksine Warner, lisans konusunda çok hassas
davranmış, ve sahibi olduğu karakterlerin başka şirketlerce kullanılmasına iki kere dışında izin vermemiştir. Bu istisnaların ilki 1940'da Jimmy Swinnerton'un 'Canyon Kids'i, diğeriyse 'Dr.Seuss'un Horton the Elephant'ıdır. Her ikisinde de karakterler gerçek aktörlerin oynadığı bir filmde kullanılmıştır. I960'ların başında abartılı hareket içeren sahneleri olan çizgirilmler popülaritesini kaybetmeye başlamıştı. Böylece 1963'de Warner Bros. Stüdyosu'nun kapılarını çizgifilme kapatma durumunda kalarak uzun yıllardır beraber çalıştığı ekibiyle yollarını ayıracaktır. Bunun üzerine Freleng, Warner ve yönetici David DePatie kendi aralarında yeni bir stüdyo oluşturmaya karar vermişlerdir. Bu maksatla aralarından bu işle görevlendirdikleri DePatie'nin bulduğu yer 1930'larda 'Termite Terrace'in gösterildiği eski bir çizgifilm stüdyosudur. Bir yıl sonra pişmanlık duyan Warner Bros. çizgifilme dönüş yaparak yeniden DePatie ve Freleng'e yeniden teklif götürmüştür. Ancak Warner Bros.'da çizgifilm üretimi 1967'de yaşanılan bir duraksamadan sonra 1969'da tamamen sona erdirilmiştir.

Warner karakterleri 1941 yılından itibaren çizgiroman dergileri olarak da hayranlarına ulaşmaya başlamış ve 1962'ye kadar düzenli olarak Dell Comics ismi altında yayımlanmış, ardından, 1984'e dek Gold Key Comics logosuyla sunulan başlıklar, zamanla Warner'la birlikte ortak olarak çalışan DC Comics'e geçmiş ve XXI. yüzyıla girilirken varlığını The Looney Toones başlığıyla korumuşlardır. 1950'lerde çizgifîlmler televizyonlarda gösterilmeye başlanmış, ama önceleri yerel istasyonlara paket şansları yapılmıştır. 1960'ların başında Bugs Bunny Show adıyla yarım saatlik 'primetime' serilerine geçilmiş, ancak sadece biı sezon yayında kalmayı başarmıştır. Yine de eski Looney Toones serisi kendine cumartesi sabahlarında kalıcı bir yer edinmiştir. İlerleyen on yılda farklı zamanlarda aynı kuşaklarda Bugs, Daffy, Porky, The Road Runner ve Speedy Gonzales dönemin en bilinen kahramanları olmuşlardır.

1990 yılında Steven Spielberg'in sahibi olduğu Amblin Entertainment, Warner Bros. ile birleşmiş ve böylece Tiny Toon Adventures başlığı gündeme gelmiştir. Yarım saatlik bu televizyon dizilerinde The Looney Tunes karakterleri emekliye ayrılmış; artık Acme Looniversity'nin öğrencileri olan Plucky Duck, Hampton Pig, Babs and Buster Bunny ve diğerleri, şovun yıldızları olarak sahne almıştır. Warner ve Amblin 1993'de Animaniacs'ı oluşturmak üzere yeniden biraraya gelmiştir. Karakterlerin isimleri The Warner Brothers'dır. (Yakko ve Wakko) ve bunların yanında The Warner Sister (Dot) da vardır. 2000'li yıllarla birlikte Warner Bros., televizyonda geniş bir program potansiyeli oluşturmuş durumdadır. Bu yeni şovlardan biri olan Sylvester and Tweety Mysteries klasikleşen karakterlerdir. Aslında karakter olarak One Froggy Evening'in yıldızı, Michigan J.Frog'a benzemekle birlikte birçoğu 1996'da Michael Jordan'ın da başrolünde oynadığı 'Space Jam' adlı filmde oynadıklarından beri imajlarını yenilemiştir. Artık hepsi birer klasiktir ve televizyon kanallarından beğeniyle izlenen çocuk programlarının vazgeçilmez karakterleridir.

Ülkemizde yayınlanan Warner Bros. çizgiromanları ise şöyledir: 1960'da Zıp Zıp Tavşan adıyla Bugs Bunny, 1961'de Şapşal'la Cavcav başlığı altında Sylvester the Pussycat ve Tweety, 1962'de ise Domuz Porki adıyla Porky Pig Çocuk Haftasında ve 1960'ların ortasında Akıllı Pompoş adıyla Çocuk Yuvası dergilerinde sayfaları olmuştur.
 
Üst