Universal Çizgifilm Stüdyoları (Walter Lantz Stüdyosu)

bakunin

Admin
12 Mar 2009
6,310
49,916
NeverLand
UNIVERSAL ÇİZGİFİLM STÜDYOLARI
(Walter Lantz Stüdyosu)



Çizgifilmlerin birbiri peşi sıra ve giderek artan bir popülarite grafiğiyle hayranlarına sunulması animasyonculuğun daha ilk günlerinden itibaren büyük yapımcılık şirketlerinin bağımsız animasyon stüdyolarına çizgifilm siparişlerini beraberinde getirmiştir. 1940'ların ortasında bu durum bambaşka bir hâl almış ve büyük sinema stüdyoları bünyelerinde kendi animasyon bölümlerini devreye sokmaya başlamışlardır. Bunlara en iyi ve başarılı örnek de Universal Stüdyoları olmuştur.

universal_studios.jpg

Diğer film prodüktörleri gibi Universal da ulusal dağıtımını yaptığı çizgifilmleri yıllarca bu iş için kurulmuş stüdyolara yaptırmıştır. Bunlardan bir tanesinin sahipleri M. J.(Margaret) Winkler ve kocası Charles Mintz'e ait bir dağıtım şirketidir. 1927'de Mintz'in desteğiyle 'Oswald the Lucky Rabbit' adlı bir seriye başlanmıştı. Serinin prodüktörü bu sektöre yeni girmiş genç bir isim olan Walt Disney'dir. Disney, Oswald'ı yaratmış, Universal ise iyi bir öngörüyle onun telifini almayı başarmıştır. Oswald çizgifilmleri (Mintz'in eniştesi George Winkler 'in sayesinde) yeni stüdyosunda hazırlanmış ve neredeyse Disney'in kendisi için yaptıkları kadar iyi sonuç vermiştir. Bu nedenle Winkler, Hugh Harman ve Rudolph Ising gibi isimler bir süre Disney'le çalışmıştır. Bir yıl sonra Harman ve Ising, Laemmle'ye kendi adlarına Harman-Ising isimli bir stüdyo kurma fikrini açmıştır. Piyasada iyi giden Oswald çizgifilmlerini üretecek ve direkt olarak Universal'e satacaklardır. Tabii bu arada Mintz ve Winkler safdışı kalacaktır. Zamanla bu durum Laemmle'in ilgisini çekmiş ve kendi şartlarını sunabileceği bir stüdyo açma fikri ona da cazip gelmiştir.

Bu arada genç başka iki isim- Walter Lantz ve Bill Nolan- bu dönemde birlikte çalışmaktadır. Gelen teklif üzerine Universal için bütün animasyon departmanlarını, bir ay sonra da Oswald çizgifilmlerini toparladılar. 1932'de stüdyo, 'Pooch the Pup' adlı yeni bir karakterle çeşitlilik oluşturmayı denemiş ama çuvallamıştır. Ardından da bitmek bilmez Oswald serilerine mecburen bir yenisi daha eklenmiştir: 'Jolly Little Elves'. Bu ise, 1 Ekim 1934'de yayımlanma şansı bulur bulmaz da törenle çizgifilm klasikleri arasına katılmayı başarmıştır. Bu Lantz'ın ilk renkli filmidir ve bu sayede ilk kez Akademi Ödülü'ne- Oscar'a aday gösterilmiştir.

BookLantz.jpg

1935'de Universal'in siyasi amaçlarında büyük bir değişiklik yaşamış ve Lantz, Universal'in eğilimlerine tamamen karşı bir atakla, yönetim koltuğuna rahatça yerleşmiştir. Lantz'ın stüdyosu Universal kapsamında kalacak ve Lantz kendi animasyon yapım şirketini kurabilecektir. Bu sayede beş yıl sonra bir başka stüdyoda karakterlerin markalarını çoğaltma hakkını güvence altına almıştır. İlk klasiklerin yanı sıra Lantz'ın stüdyosundakiler daima Oscar'a adaydır: 'The Boogie-Woogie Bugle Boy of Company B' (1941, Lantz), 'Juke Box Jamboree' (1942, Alex Lovy), 'The Dizzy Acrobat' (1943, lovy), 'Fish Fry' (1944, Shamus Culhane), 'The Poet and the Peasant' (1946, Dick Lundy), 'Musical Moments from Chopin Crazy' (1947, Lundy), 'Mixed-up Pup' (1955, Tex Avery) ve 'The Legend of Rockabye Point' (1955, Avery) gibi karakter ve çalışmalar birbiri peşi sıra yayınlanmıştır. Ancak ne hikmetse Walter Lantz çizgifilmlerinin hiçbiri Oscar'ı kazanamamış, sadece ünlü sanatçı 1979 yılında bireysel olarak Özel Başarı Ödülü'nü almıştır.

Universal Stüdyoları'nın yıldızı olan Oswald'ın dizaynı 1920 ve 1930'ların başlarında çok popülerdir, ancak bu tarihten sonra popülaritesini yitirmiştir. Onu modernize etme çabaları da sonuçsuz kalınca başlık, adı iyice unutulana dek ortadan yavaş yavaş kaybolup gitmiştir. Lantz, İkinci Dünya Savaşı öncesinin çizgifilm yıldızı olan Andy Panda'nın yerine geçebilecek farklı tipte karakterlerde şansını denemiştir. Bunlar arasında sadece Woody Woodpecker (ülkemizde ilk kez 1960'lann ortasında Andy Panda kendi adıyla ve Woody Woodpecker da İbibik başlığıyla Çocuk Yuvası adlı dergide yayınlanmıştır). Bu ikisi şöhretini aşarak kendini XXI. yüzyıla dek taşımayı başaracak ve Universal Stüdyosu'nun en önemli para makinası olacaklardır. Lantz'ın üçüncü çok değerli yıldız çizgifilm karakteri olan Chilly Willy ise ilk kez 1953'de tanıtılmıştır.

Lantz'ın karakterleri 1930'larda çizgiroman dergisi formatında lisanslı olarak yayımlanmaya başlamış ve ilk olarak Dell Comics tarafından New Comics başlığı altında çıkmışlardı. Woody, Andy ve Chilly bunlar arasında yine en popüler başlıklardır. Sonrasında Gold Key Comics, Lantz'ın kahramanlarını 1984 yılına kadar aralıklı da olsa çizgiroman formatında yayımlamayı sürdürmüş; 1990'dan itibaren ise Harvey Comics bu başlıkların telifini oradan satın alarak kendi logosuyla hayranlarına sunmuştur.

Lantz/Universal Stüdyoları klasik anlamdaki el yapımı çizgifilm üretiminin bitimindeki son halkadır ve 1972 yılıyla birlikte kaçınılmaz olan veda sonunda gerçekleşmiştir. Walter Lantz, aktif çizimi bırakmış ve çizgifilm sektöründe sadece yönetici olarak kalmıştır. Bu konumunu 1994'teki ölümüne değin sürdürmüştür. Onun yarattığı karakterler hâlâ değerini lisanslı olarak korumakta; bu sayede XXI. yüzyılının hemen başında bile Fox TV'de Woody, Chilly ve diğer Lantz etiketli çizgifilmleri izlemek mümkün olmaktadır.
 
Üst