Farklı Ses Sistemleri, Verimlilik İncelemesi

Lami Tiryaki

Onursal Üye
21 Nis 2009
513
3,727
Merhaba,
2010'larda-tam hatırlayamadım şimdi-Sony SS-FCR6000 5+1 kule hoparlör seti, donanımlı bir sinema amfisi ve Sony PS LX-300 usb'li pikabını almıştım. Fiyat uygun gelince marka da Sony olunca voliyi vurdum sanmıştım. Ancak Yu-Ma-Tu maceramdan sonra ikinci kez hedefi ıskalamışım! Sony pikabın, bir zamanlar ürettiği efsane Sony pikaplarla ilgisi yok. Bildiğiniz metal yığını. Ne ağırlık kontrolü var, ne pitch ayarı var, hiç bir şeyi yok. Hiç bir çiziği atlamayı kaçırmıyor. Berbat bir şey. Ancak üstün yanları da var. Otomatik bir kere. Plağı koyuyorsunuz unutuyorsunuz. Kendisi başlatıyor kendisi bitiriyor. Sinema amfilerinde phono giriş yok. Bu amaçla pikaba phono/line-in girişleri koymuşlar sorun olmuyor. Böylece sinema amfilerine bağlanabiliyor. Seside ortalama plak dinleyicisi için fena sayılmaz.

Bir daha hayal kırıklığı yaşamayayım diye epey bir süre para biriktirdim. Sonra gidip Pioneer'in PLX-1000 modeli pikabını, Ortofon Blue 2M iğne, Pioneer PL-70 K phono amfisini ve PD-50 K CD çalarını teker teker aldım. Yıllar aldı ama sonunda benim için en güzel sistemi oluşturdum. Sony hoparlör setimi de paralel bağladım iş görüyor şimdilik. Onu sonra düşüneceğim.

Şimdi iki sistemi birden kullanıyorum. Sony sistemim kalite kontrol işlerine yarıyor. Aldığım dönem plaklarındaki en küçük bir hasarı çiziği atlamayı takılmayı bana ihbar ediyor, hiç kaçırmıyor(DR'da satılan bazı uyduruk pikaplar benim Sony'nin yakaladığı atlamaları görmeyip çalabiliyor, denenmiştir!) Pioneer pikabım ise tersine hiç bir arızayı görmüyor aslanlar gibi çalıyor her şeyi. Bir de Sony misafir için çok ideal. Millete DJ'lik yaparken plak başlatma bitirme için pikabın başında nöbet tutturmuyor(Pioneer otomatik değil). Sony pikabım bir yerden bir yere rahat taşınıyor (Sony:4-5kg, Pioneer:17-18kg! Amfisi de 10kg'ın üstünde ağırlığa sahip). İkili sistem sayesinde sesleri de karşılaştırabiliyorum. Bence iş asıl iğnede amfide ve hoparlör setinde bitiyor. Pikabınız ne kadar uyduruk ta olsa gerisi iyiyse bir şekilde tatmin olmanız mümkün. Ancak hoparlör+amfi birleşimi size istediğiniz bass vs tınıları hissettiriyor. Yoksa iyi pikap+kötü hoparlör veya amfi, berbat sonuçlar getirebiliyor.

Dağıttım biraz konuyu ama değişik tipte sitemler arasındaki farkı ben günlük yaşıyorum evimde. Sonuçta Bir süre sonra alışıyorsunuz yeni bir ses sistemi duymazsanız her şey size güzel geliyor.

Selamlar
 

boga

Onursal Üye
27 Kas 2010
184
2,315
Lami bey merhaba,

Son iki senedir plak ve pikap konusunu incelemeye başladım. Plak kayıt standartları, MM iğneler, MC iğneler, RIAA eğrileri, Transistörlü (BJT ve FET) girişli preamplar, lambalı premplar vs.

Kusura bakmazsanız iğneler konusunda edindiğim bir tecrübeyi sizinle paylaşmak istedim. Ortofon kafaların diğer kafalara nazaran yüksek olmasından dolayı iğnenin olması gereken 20 derecelik izleme açısı
için tonearm ın yükseklik ayarının yeniden yapılması gerekmektedir.
Aksi takdirde dinlediğiniz müzikte kayıplar oluşur.

Saygılarımla,
 

scanfan

Yönetici
25 Eyl 2013
7,211
75,231

Youtube'da bir süredir "techmoan" diye bir teknoloji kanalını takip ediyorum, bu kanal en çok da hi-fi olayına ağırlık veriyor. Kanalda yayın yapan İngiliz'in ara sıra kullandığı bir pikap kolu ağırlık terazisi var, aşağıdakine çok benziyor. "Tone arm"ın ağırlığının hep 5 gm civarında olmasına özen gösteriyordu (resimde standart 5 gramlık kontrol ağırlığı da görülüyor). Mutlaka biliyorsunuzdur ama ben böyle bir elektronik terazinin olduğunu ancak bu sene öğrendim, bu ağırlık ayarının kaliteli pikaplarda kendiliğinden olduğunu sanıyordum. Uzun yıllardır turntable kullanmıyorum da.


Pikap_armtone_terazisi.jpg

 
Son düzenleme:

boga

Onursal Üye
27 Kas 2010
184
2,315
Sn. Scanfan
İğnenin plak yüzeyine belli bir basınç uygulaması gerekir. Bunun için tonearm 'ın arkasında ayarlı bir karşı ağırlık sistemi vardır. Bununla iğnenin plak yüzeyine uygulamış oldugu ağırlığı ayarlayabilirsiniz. Bu ağırlık genelde 2 gr olarak kabul edilse de her iğne için ayrı ayar yapmanız gerekir. Yapmanız gereken ağırlık ayarını iğne üreticilerin sitelerinde yayınladıkları datasheetlerde bulabilirsiniz. Eğer iğne olması gerekenden fazla basınç yaparsa tiz sesler kaybolur. Eğer iğne olması gerekenden az basınç uygularsa bu seferde bas seslerde kayıplar oluşur. Ornegin ortofon için bu ayar 1.50 gr iken audiotechnica için 2 gr dır. Resimde görünen digital teraziler daha hassas ayar yapmak içindir. Fakat çoğu audiophil kişiler süre firmasının ürettiği mekanik teraziyi tercih ediyor.

Saygılarımla
 

Lami Tiryaki

Onursal Üye
21 Nis 2009
513
3,727
Lami bey merhaba,

Son iki senedir plak ve pikap konusunu incelemeye başladım. Plak kayıt standartları, MM iğneler, MC iğneler, RIAA eğrileri, Transistörlü (BJT ve FET) girişli preamplar, lambalı premplar vs.

Kusura bakmazsanız iğneler konusunda edindiğim bir tecrübeyi sizinle paylaşmak istedim. Ortofon kafaların diğer kafalara nazaran yüksek olmasından dolayı iğnenin olması gereken 20 derecelik izleme açısı
için tonearm ın yükseklik ayarının yeniden yapılması gerekmektedir.
Aksi takdirde dinlediğiniz müzikte kayıplar oluşur.

Saygılarımla,

Bilgi için teşekkürler. Pikap kurulumu, tonearm ayarını normal şartlarda yaptıktan sonra dönem plakları bazan bu ayarları değiştirtebiliyor. Şöyleki, siz hassasiyeti en iyi ayarı bulduktan sonra çizikli veya atlamalı bir plağa denk geliyorsunuz ve atlamayı yaşamamak için bu ayarı değiştirmeniz gerekiyor. Bir süre uğraştım ettim ama en son pes ettim. En hasarlı plağıma göre uygun ayarı yapıp bıraktım. Uğraştırıyor ama zevkli işler...

Selamlar
Lami
 

boga

Onursal Üye
27 Kas 2010
184
2,315
Lamı bey
Atlayan plaklar için anti scating ayarını yapmanızı tavsiye ederim.
 
Üst