Yeni Baskı Plaklar, Türküola Plaklar, Dönem Baskısı Plaklar

Lami Tiryaki

Onursal Üye
21 Nis 2009
513
3,729
Piyasada yeni ve eski baskı plaklar gittikçe daha bir popüler hale geliyor. Türküola Almanya firması da yeni baskılarla varlığını sürdürüyor hala

Türküola ürünlerinin hakikaten bariz bir farklılığı var. Gerçi Türkiye ve Almanya baskılarını aynı kefeye koyabilir miyiz bilmiyorum ama plak, kaset (ve dahi CD olarak) derli toplu ürünler vermiştir ve halen de vermektedir. Plak malzemesi, baskı kalitesi vs dışında farklı orkestrasyon ve yeniden yorumlama şeklinde farklı uygulamaları olumlu/olumsuz özellikle dikkat çekiyor bence. Ferdi Tayfur "Akşam Güneşi" albümü için yapılan orkestrasyon, önceki versiyonlara alışmış bizler için hayal kırıklığı oldu biraz. Ancak Kurtuldum veya Canına Okuyacağım örneklerinde olduğu gibi yerli versiyonlara göre daha dolu ve güzel bir düzenlemeye sahip. Özellikle Kurtuldum parçasının girişindeki o çok güzel detayın Ferdifon versiyonunda kullanılmaması çok kötü olmuştur. Türkiye'de plağa okunmayan pek çok eser Türküola Almanya'da plaklarda yer alıyor. Mesela, İbrahim Taslıses'in Mutlu Ol Yeter/Bir Kulunu Çok Sevdim 45'liği 33'lük olarak ta sadece Türküola Almanya versiyonunda yer alıyor. Tabiri caizse Türkiye'deki dinleyicilere üvey evlat muamelesi yapmışlar.

Kapaklara gelince... Bu konudada şahsi düşüncem yerli baskıların Türküola Almanya plaklarına göre bariz üstünlüğü var. Bana mı denk gelmedi bilmiyorum daha açılır kapaklı Türküola Almanya plağı görmedim(bazı istisnaları var tabii). Kapakların bazılarında önlü arkalı aynı fotoğrafı kullanıp ikinci fotoğrafa gerek bile duymamışlar (Ferdi Tayfur-Canına Okuyacağım, İbrahim Tatlıse-Mutlu Ol Yeter gibi...) Kapak kompozisyonu özensiz ve kağıt kalitesi de her zaman iyi değil maalesef. Tabii bu değerlendirmem dönem baskıları için geçerli. Şimdi yeni yaılan baskıları ayrıca değerlendirmek gerekir.

Selamlar
Lami
 

Lami Tiryaki

Onursal Üye
21 Nis 2009
513
3,729
Yeni basım Türküola plaklarının eski masterlar vb kaynaklardan basıldığını ilk elden yapanlardan bir şekilde öğrenmiştim(kendilerinden izinsiz burada daha fazla anlatmam doğru olmaz). Çok detaylı bilgim yok ama yerli yeni baskı plaklara göre daha güvenilir diye düşünüyorum. Bildiğim kadarıyla Türküola firması kurulduğundan bu yana Türkiye ve Almanya olarak iki ayrı yapıda hizmet vermiş. İki ayrı şirket yapısı sözkonusu yani. Bu durum günümüzde nasıl devam ediyor bilmiyorum ama Türkiye'deki Türküola'nın Almanya'yla hala ayrı yapılar olduğunu düşünüyorum. Dediğim gibi kesin bilgim yok, sadece tahmin. Elimde olan yeni baskı Türküola'lardan Barış Manço 20.Yıl, güzel keyifle dinleniyor. Ancak İlhan İrem'in "Yazık Oldu Yarınlara" 45'lik toplaması tam bir felaket. Bana öylesi mi denk geldi bilmiyorum kayıt çok boğuk olmuş. Sesi duyabilmek için volümü epey arttırmak gerekiyor. O kadar fotoğraf bolluğunda o çok kötü kapak resmini çok mu aramışlar bilinmez. Oysa arka kaoak fotoğrafı çok daha güzel, onu kullansalarmış keşke. Barış Manço'nun Mega Manço, Darısı Başınıza, Hal Hal(çift LP) fena değil. Dinlemesi keyifli. Ancak kapak konusunda yine felaket örnekler var. Barış Manço 20. Yıl kapağı, innerıyla filan şahane. Ancak Hal Hal toplama albümünün zarf kapağının içine iki plağı "sıkıştırmak" hangi akıla göre yapılmıştır ki?.. Aynı örnek Pharaway'den çıkan Erkin Koray "Arap Saçı" için de geçerli. Çift LP, kabın içine "doldurulup" verilmiş piyasaya. Zarf kapak içine "istiflenmiş" yeni baskı felaketler sadece yerli plaklarda yok. Mesela Universal baskısı Metallica'nın "...And Justice For All" çift plakları da aynı zarf kapak içinde "konulup" verilmiş piyasaya. Kapak çalışması ayrı bir ciddiyet istiyor hakikaten.

Dönem baskıları hakkında arkadaşlar arasında konuşulan bir dedikodu vardır. 74 Kıbrıs Barış Harekatı'ndan sonra ABD ve diğer devletlerin Türkiye'ye uyguladığı ambargo sonucu ülkeye girişi yapılamayan ürünlerden biri de petrol türevi monomer maddeleridir. Bunların arasında plak yapımında kullanılan vinil monomeri de vardır. Bu nedenle uzun süre ülkemizde plak malzemesi üretilemediği için ambargonun kaldırıldığı 80'lere kadar eldeki plakların sıcakta eritilerek yeniden plak yapıldığı söylenir. Ne kadar doğrudur bilmiyorum ama kulağa mantıklı geliyor. O dönemin plak kalitelerinin kötü olduğu da söylenir. Gerçi 80'lerde yapılan pek çok plak, 70'lerdeki örneklerine göre çok ince ve kırılgan bir yapıya sahip. Az zorlasan çıt diye kırılıp gidiyor. Bu biraz kalitesiz üretim gibi geliyor bana. Neyse bu başka bir konu...

Selamlar
Lami
 

scanfan

Yönetici
25 Eyl 2013
7,211
75,324
Yeni basım Türküola plaklarının eski masterlar vb kaynaklardan basıldığını ilk elden yapanlardan bir şekilde öğrenmiştim(kendilerinden izinsiz burada daha fazla anlatmam doğru olmaz). Çok detaylı bilgim yok ama yerli yeni baskı plaklara göre daha güvenilir diye düşünüyorum. ..... Ancak İlhan İrem'in "Yazık Oldu Yarınlara" 45'lik toplaması tam bir felaket. Bana öylesi mi denk geldi bilmiyorum kayıt çok boğuk olmuş. Sesi duyabilmek için volümü epey arttırmak gerekiyor.....


Çok doğru bir tespit yapmışsınız, sayın Lami Tiryaki, yeni baskı vinil LP'ler, eskisinin tıpatıp aynısı gibi gözükse de ondan daha aşağı kalitede oluyormuş. Bu sadece bizde değil dünyanın her yerinde böyleymiş. Yazınızdan sonra göz attığım, vinil LP ve CD'nin kıyaslandığı sitede buna da değinmişler. Konunun experlerinin dediğine göre eski vinil LP'ler analog manyetik makara bantlara kaydedilen master kayıtlardan basılıyormuş, o nedenle çok yüksek kalitedelermiş. Günümüzde çıkan yeni baskı vinil LP'lerin ezici çoğunluğu dijital master kayıtlardan, daha da kötüsü dijital CD'lerden basılıyormuş! Bu nedenle ortaya çıkan LP, CD'den bile düşük kalitede oluyormuş.

vinilvscd.jpg


 

jeriko67

Süper Üye
28 Kas 2015
126
384
Piyasada yeni ve eski baskı plaklar gittikçe daha bir popüler hale geliyor. Türküola Almanya firması da yeni baskılarla varlığını sürdürüyor hala

Türküola ürünlerinin hakikaten bariz bir farklılığı var. Gerçi Türkiye ve Almanya baskılarını aynı kefeye koyabilir miyiz bilmiyorum ama plak, kaset (ve dahi CD olarak) derli toplu ürünler vermiştir ve halen de vermektedir. Plak malzemesi, baskı kalitesi vs dışında farklı orkestrasyon ve yeniden yorumlama şeklinde farklı uygulamaları olumlu/olumsuz özellikle dikkat çekiyor bence. Ferdi Tayfur "Akşam Güneşi" albümü için yapılan orkestrasyon, önceki versiyonlara alışmış bizler için hayal kırıklığı oldu biraz. Ancak Kurtuldum veya Canına Okuyacağım örneklerinde olduğu gibi yerli versiyonlara göre daha dolu ve güzel bir düzenlemeye sahip. Özellikle Kurtuldum parçasının girişindeki o çok güzel detayın Ferdifon versiyonunda kullanılmaması çok kötü olmuştur. Türkiye'de plağa okunmayan pek çok eser Türküola Almanya'da plaklarda yer alıyor. Mesela, İbrahim Taslıses'in Mutlu Ol Yeter/Bir Kulunu Çok Sevdim 45'liği 33'lük olarak ta sadece Türküola Almanya versiyonunda yer alıyor. Tabiri caizse Türkiye'deki dinleyicilere üvey evlat muamelesi yapmışlar.

Kapaklara gelince... Bu konudada şahsi düşüncem yerli baskıların Türküola Almanya plaklarına göre bariz üstünlüğü var. Bana mı denk gelmedi bilmiyorum daha açılır kapaklı Türküola Almanya plağı görmedim(bazı istisnaları var tabii). Kapakların bazılarında önlü arkalı aynı fotoğrafı kullanıp ikinci fotoğrafa gerek bile duymamışlar (Ferdi Tayfur-Canına Okuyacağım, İbrahim Tatlıse-Mutlu Ol Yeter gibi...) Kapak kompozisyonu özensiz ve kağıt kalitesi de her zaman iyi değil maalesef. Tabii bu değerlendirmem dönem baskıları için geçerli. Şimdi yeni yaılan baskıları ayrıca değerlendirmek gerekir.

Selamlar
Lami

Üstad, Ferdi tayfur'un 1985 tarihinde Ferdifon'dan çıkan orjinal albümün kaset baskısında Kurtuldum şarkısının o mükemmel girişi yer alıyordu..Fakat daha sonraları ne hikmetse sonraki baskılarda o giriş kısmını yonttular şarkıdan..Tıpkı aynı kasetin B yüzündeki Ne Çıkar adlı şarkının giriş müziğini yonttukları gibi..Zira ilk çıkan orjinal baskıda bu giriş müziği mevcuttu..
 
Üst