bakunin

Admin
12 Mar 2009
6,307
49,877
NeverLand
İTALYA


İtalya başlangıçtan beri çizgiroman sanatına yakınlığı ve yatkınlığı olan belli başlı ülkelerden biri konumundadır. Yellow Kid'in ilk çıkışından dokuz sene sonra, 11 Şubat 1904'de II Novellino adlı dergide yayınlanmasının ardından; 27 Aralık 1908 tarihinde Corriere della Serra adıyla çıkmaya başlayan haftalık çocuk dergisi, bir süre sonra Corriere dei Piccoli adını alacak ve yer verdiği bol miktarda çizgiromanla İtalyan çocuklarının ilgisini çekecektir.

izgiromanAnsiklopedisi291a.jpg


Corriere dei Piccoli sayılarından birinin kapağı.

Corriere dei Piccoli'deki ilk önemli başlık Attilio Mussino'nun hazırladığı Bilbolbul idi ve yalın anlatımı, yerli yerindeki çizgi stiliyle beklenen başlangıcı yapmayı başarmıştı. Bunu takip eden süreçte Buster Brown adlı Amerikan çizgiromanı Mimmo Mammolo ismi altında, Happy Hooligan ise Fortunello başlığıyla İtalyan okura ulaşıyordu. 1910 yılında Antonio Rubino'nun Quadratino başlığı İtalya'da yayınlandıktan yaklaşık yirmi yıl sonra Carlo Bisi'nin Sor Pampurio'su 1929'da devreye girmiştir. Ancak arada Sergio Tofano tarafindan çizilen Signor Bonaventura da oldukça ses getimeyi başarmıştır. Ve takvimler 1937'yi gösterdiğinde, sonradan İtalyan çizgiroman okurunun üzerinde en fazla beğeni göstereceği tür olan westerne ait ilk başlık Rino Albertarelli tarafından çizilen Kit Carson yayınlanmaya başlamıştır. Aynı yıl Cesar Zavattini ile olarak çalışma yapan Giovanni Scolari, Alex Raymond'un Flash Gordon'undan da bolca esinlenerek Saturno Contro la Terra başlığını çizmektedir. Hemen ertesi sene Mussolini iktidarı tüm Amerikan ürünlerini veto etmişti, bundan etkilenen pek çok ABD patentli çizgiroman artık İtalya'da yayınlanamamıştır. Bu yasağı sadece Walt Disney'in Mickey Mouse/Miki Fare'si kırabilmiş ve yayınını sürdürebilmiştir. Ancak bu sayede genç İtalyan ressam adayları çizgiroman piyasasına girme şansı yakalamış ve başta Virüs başlığıyla Federico Pedruchhi ve Walter Molino, aralanan kapıdan derhal girmiş. Onun ardından da Dick Fulmine adlı kahramanıyla Carlo Cossio onlara eklenmiştir.

1930'larla birkkte İtalya'da yayınlanan çocuk dergilerine Giornaletto, L'Illustrazione dei Piccoli, Giornale dei Balilla ve Giornalino eklenmiştir. Ayrıca 1932'den beri çıkmakta olan ve Walt Disney koleksiyonunu okurlara sunan Topolino'da giderek artan satışlarıyla dikkat çekmeye başlamıştır. 1934'de L'Avventuroso, sayfalarında çizgiromana daha çok yer ayırınca öne çıkmış ve sonuçta Vittorioso ile Intrepido adlı dergiler de onu izlemiştir. II Cow Boy dergisinde yayını başlayan Yorga'ya, Broncho Bili, L'Asso di Picche eklenmiş ve Hugo Pratt ve Dino Battaglia gibi çizerler İtalya'da iyice boy göstermeye başlamışlardır. 1948 yılı Gianluigi Bonelli ve Aurelio Galeppini ortak imzalı Tex/Teks westernlerin sökün etmesi için yeterli tüm donelere sahiptir ve onun ardından Pecos Bill/Pekos Bili, Capitan Miki/Tommiks, II Grande Blek/Teksas hızla gelmiştir. Ayrıca Tarzan benzeri Akim de başka bir serüven temasının boşluğunu doldurmuştur.

1960'larla birlikte İtalya, Zagor, Diabolik, Mister No gibi kahramanlarla tanışmış, Hugo Pratt ise Corto Maltese ve Sergeant Kirk ile uygun adım yürümeye başlamıştır. Yine bu dönemde Alan Ford, Alan Misterio/Tom Braks, II Commandante Mark/Kaptan Swing, Ken Parker, Sturtruppen kervana katılmışlardır. 1970'lerle birlikte İtalya'da yayınlanan karma çizgiroman dergilerine önce Alterlinus, ardından da onu izleyen Frigidaire, Orient Express, Corto Maltese, Comic Art ve Nova Express birbiri peşi sıra İtalyan okuruna hem doyumsuz çizgiromanlar hem de dokuzuncu sanatın kültürel boyutunu sunmaya başlamıştır.

img004.jpg
img004b.jpg

img004a.jpg
img004c.jpg


Bünyesinde değişik sanatçıların çizgiromanlarına sayfa veren L'Eternauta, Comic Art, Corto Maltese ve Lanciostory adlı İtalyan dergileri.

1980'lerle beraber Martin Mystére, Druuna, Dylan Dog popülaritede ve estetikte öncüllerine fark atarak ön plana yerleşmişlerdir. Bu dönemin isim yapmış çizgiromancıları ise Magnus, Alfredo Castelli, Tiziano Sclavi, P.Eleuteri Serpieri ve Giancarlo Akessandrini'dir. XXI. yüzyılın hemen eşiğindeyken bilhassa İtalyan çizgiroman yayıncılığının güçlü lokomotifi olan Sergio Bonelli Editore patentli Nathan Never, Legs Weaver, Magico Vento, Napoleone, Jonathan Steele, Dampyr ve Gea varolan kreasyonu daha da zengimeştirmiştir. Yine bu dönemde Martin Mystere, Dylan Dog ve Nathan Never gibi üç İtalyan başlığının ABD'de Dark Horse logosuyla yayın şansı bulması da gündemde olan gelişmelerdir.
 
Üst