bakunin

Admin
12 Mar 2009
6,307
49,877
NeverLand
Jean GIRAUD, (1938- )
(Moebius)



18 Mart 1938 tarihinde Paris yakınlarındaki Fontenay-sous-Bois semtinde doğan Jean Giraud ya da dünyaca bilinen takma adıyla Moebius, henüz ilkokula başlamadan gördüğü tüm çizgiroman karakterlerini kopyalayacak kadar yoğun bir ilgiye sahipti. Ancak gittiği okul, mobilya ve dekorasyon zanaatlarıyla ilgili eğitim veren bir uygulamalı sanatlar teknik okulu olmuştur.

Jean Giraud, 1954 yılında, okuluna devam ederken ilk çizgiromanı olan ve bir western öyküsünün anlatıldığı Les Aventures de Franck et Jéremie'yi Marijac adlı editörü için hazırlamıştır. Aynı yıl tanıştığı ve kendisi gibi bir çizgiroman hayranı olan Jean-Claude Mezieres onu Katoliklere yönelik yayınlar çıkaran bir yayıncıyla tanıştırmıştır. Burada realistik ve didaktik metinlere sayısız illüstrasyon çizen Jean Giraud, iki yıl sonra askere gitmiş ve Fransız ordusunun yayınları arasında çıkan 5/5 için çalışmalarına devam etmiştir.

izgiromanAnsiklopedisi243A.jpg


ABD'de Caliber Co. tarafından yayınlanan Moebius Comics'in bir sayısının kapağı.

1960 yılından itibaren dönemin ünlü başlığı Jerry Spring'i çizen Jijé'nin asistanlığına ulaşmayı başaran Jean Giraud, burada çizgiroman sanatının profesyonel inceliklerini öğrenmiştir. Ertesi yıl eski arkadaşı Mezieres ile birlikte Studio Hachette'in çizer kadrosuna dahil olmuştur. 1963 yılında Jean-Michel Charlier'ın müthiş senaryo kabiliyetini sergilediği Fort Novajo adlı yaratımıyla kendisine ait ilk çizgiromanını hazırlamıştır. Fort Novajo başlığı daha sonradan haftalık Pilote dergisinde Lieutenant Blueberry adını alacak ve Jean Giraud'un adını Fransa dışına taşıyacaktır.

bberry1qy9.jpg

Jean Giraud, Lieutenant Blueberry başlığı dışında da çizgiromanlar hazırlamış ve bunları Moebius takma adıyla değerlendirmiştir. Felsefik ve satirik içeriğe sahip bu çizgiromanları Hara-Kiri, Charlie, L'Echo des Savanes ve Métal Hurlant'da yayınlanmış ve yaptığı bilimkurgu illüstrasyonları da Editions Opta tarafından kullanılmıştır. Bu çalışmalarından sonra 'Çizgiromanın Prensi' olarak anılmaya başlayan Jean Giraud, dokuzuncu sanatın hemen tüm otoriteleri tarafından en iyi Avrupalı çizgiromancı kabul edilmektedir. 1964'den sonra kendisine kesin bir başarı sağlayan Lieutenant Blueberry başlığını bir süre sonra ardıllarına bırakmasını takiben 1975' de Arzach adlı, çizgiromanda artistik çizim açısından devrim yaratan muhteşem çalışmalara yönelmiştir. 1980'lerde önce Jodorovvsky ile birlikte John Difoofu, ardından da yine Jean-Michel Charlier ile beraber Missisippi River'ı çizmiştir.

arzac.jpg

ABD'deki en girişimci yayıncılardan biri ve Moebius hayranı olan Stan Lee'nin Silver Surfer için bir macera çizme teklifini kabul ederek ses getiren bir çizgiromana daha imza atmıştır.

Jean Giraud'un Türkiye'de yayınlanan ilk çalışması bir Lieutenant Blueberry macerasıdır ve Hey Amigo adlı derginin 1971 tarihli ilk sayısında çıkmıştır. Bu tarihten sonra görülen maceraları ise Kara Murat, Milliyet Çocuk, Hürriyet Çocuk dergilerinde basılmıştır. 2002 yılında Incal adlı çalışması da İthaki Yayınları'ndan çıkmıştır.
 

scanfan

Yönetici
25 Eyl 2013
7,211
75,311

Moebius (1938-2012)'la ilgili bir belgesel. Televizyon için çekilen bu belgeselin adı "Moebius Redux, A Life in Pictures" ("Moebius'u yeniden canlandırmak: Resimlerle bir hayat"). "Heavy Metal"deki (ve Metal Hurlant'daki) çalışmalarından çok iyi tanıdığımız Fransız dahi çizer "Jean Giraud"nun yani "Moebius"un hayatını ve sanatını kendisinden, Marvel Comics'in efsanevi adamı Stan Lee'den, Amerikalı çizgi roman çizerleri Jim Lee ve Mike Mignola'dan ve diğer sanatçı dostlarından dinliyoruz.

Moebius Belgeseli

 
Son düzenleme:

scanfan

Yönetici
25 Eyl 2013
7,211
75,311

Moebius'un onuruna bastırtılmış "posta pulları". Yukarıdaki 4 pul çizerin öldüğü yıl olan 2012'de "Gine Cumhuriyeti" tarafından bastırtılmış saygı pulları. Aşağıdaki ise Fransa'da çıkan "İletişim" temalı bir pul serisinin içinde Moebius'a ayrılmış olan pul.

file


 
Moderatör tarafında düzenlendi:

kemalettin

Onursal Üye
13 Eyl 2011
506
2,540
Mœbius ABD II. Dünya Savaşı’nda Nazi Almanyası ve Japonya’ya karşı savaşırken kötülerle aynı şekilde mücadele eden bu süper kahramanlar, -savaş sonrası daha da belirgin olacak- ABD hegemonyasının örtük düşünsel taşıyıcılarıdır aynı zamanda. Bu haftaki sanatçı- mız, genellikle resim sanatı içinde kabul edilmeyen illüstras- yon, ya da Türkçesiyle “re-simleme” sanatında çok kalıcı etki bırakmış bir çizer, Jean Giraud, ya da daha bilinen takma adıyla Mœbius 1 .

Jean Giraud, Fransa-Belçika’nın köklü bande dessinée geleneğinde yetişmiş bir çizer; Amerikalıların comics olarak adlandırdıkları, Türkçede “çizgi roman/resimli roman” olarak geçen bu türün kökleri çok eskilerde aslında. İsa’dan çok önce Çin ve Japonya’da elyazmalarında kenar süsü ya da açıklayıcı resim olarak ken- dine yer bulan resimlemeler, Batı’da ilk önce Hristiyanlıkla ilgili metinlerde yer alırken zamanla dinsel ya da dünyevi her türlü elyazmasının vazge- çilmez unsurları olagelirler.

Matbaanın icadından sonra, kitaplara ahşap ve gravür kalıp baskılarıyla aktarılan resimlemelerin önü 18. yüz- yılda Avrupa’da ilk gazetelerin yayınlanmaya başlamasıyla iyice açılır. Zaten bundan önce Avrupa’da sergi, konser du- yurularında ve reklam amaçlı el ilanlarında resimlemeler vazgeçilmez hale gelmiştir çoktan. 1700’lerin başında Fransız Francois Boucher ve Jean-Honore Fragonard ile İn- giliz William Hogarth’ın kısa resimli öyküleriyle ilk örnekleri yaratmasından sonra, he- men her gazetede kendine yer bulur çizgi öyküler. 19. Yüzyıl ortalarında haftalık ve aylık dergilerin de sahneye çıkma- sıyla birlikte resimlemenin altın çağı başlar. Bu dönemde ilkörnek (prototip) fotoğraf makinaları ortaya çıkmış olsa da henüz bunların kullanımı kolay değildir; doyurucu kali- tede bir fotoğraf elde etmekse daha da zordur; tüm dergiler resimlemelerle dolup taşar.

[Resimleme bir sanat dalı mıdır sorusu sıklıkla tartışılır ve genellikle verilen yanıt, olmadığı yönündedir. Bir re- sim eseri, sonradan ressamı tarafından kopyaları yaratılsa da, tek örnektir; sahipliğini elinde bulunduran kişi, müze ya da vakfın oluruyla, müze ya da sergilerde görülebilir halk tarafından.

Resimlemelerse çok sayıda ve genel tüketim için üretilir; poster ya da el ilanları için olsun, dergi ya da gazeteler için olsun, resimlemeler belli ve basit bir mesajı çok sayıda kişiye en doğrudan şekilde iletmek üzere tasarla- nırlar ve bu yüzden çoğunluk- la resimdeki derinlikten, çok katmanlılıktan yoksundur. Tüm bunlar doğru olsa da bir yaratının sanat eseri olup olmadığının onun nasıl “tüketildiğiyle” açıklanması pek ye- rinde gelmiyor bana. Bu ölçüte göre Gustave Doré ya da Alfons Mucha’nın çoğu çalışmasının sanat eseri olarak kabul edil- memesi gerekir ki bu ikisinin kimi çalışmalarına kısa bir göz atmak bile bunun tersine ikna olmak için yeterlidir.] . . . .

QGX2SW.jpeg


Gazete Pencere s14 16 Temmuz 2023

 

mersan00

Onursal Üye
23 Haz 2011
253
458
Ankara
Ahh, Ahhhh sevgili Blubery,ne şanssız bir seri.baskısı hep yarım kaldı,diyarda çevirisi yapılmıyor.ahhhh ahhhh
 

kemalettin

Onursal Üye
13 Eyl 2011
506
2,540
Geçen Hafta Gazete Pencere de yayınlanan Moebius serisinin bugünkü sayısında yayınlanan devamı
---------------------------------------------------------------------

Mœbius-II

Gazete Pencere
23 Temmuz 2023


QG3I6j.jpeg




-----------------------------------------------------------------
. . . devamı haftaya yayınlanacakmış

Jean Giraud’un Mœbius adını almasını haftaya bırakarak çizgi-romanların ülkemizdeki yerinden kısaca söz edelim.

1960’lar ve 70’lerde doğmuş her erkek çocuğunun tutkusu olmuş bu çizgi romanların neredeyse tamamı İtalyan EsseGesse 2 çizerleri tarafından yaratılmıştır.

1950’lerin başlarında Ceylan Yayınları tarafından basılmaya başlanan ilk çizgi-romanlarla, yani Tom Miks ve Teksas’la ad bulan bu türün ülkemizde en sevilenleri arasında, Tom Braks, Zagor, Kaptan Swing, Mister No, Teks, Alaska, Judas ve Zembla’yı sayabiliriz;

Gordon, Kızıl Maske ve Sihirbaz Mandrake ise ABD kökenli çizgi-romanlardır.

Haftaya sürdürelim…
 
Üst