KARABALA 2. Kitap "Takip" hakkında...

hggurak

Onursal Üye
Çeviri & Balonlama
8 May 2015
1,132
8,147
İstanbul
Karabala-baslik.jpg

2. Kitap: "TAKİP"

Karabala-2fragm.jpg


Dal rüzgarı affeder ama, kırılmıştır bir kere...
(İkinci kitap "Takip"ten bir alıntı)



Merhabalar Sevgili "Diyar"daşlarım...

Karabala'nın ilk kitabı "BASKIN"ın daha mürekkebi kurumamışken, ben ikincisinin "TAKİP"ine düştüm. :)
Türk çizgi romanında yeni bir soluk olan Karabala, çizgi roman dünyamıza sıkı bir giriş yaptı ve şimdilik 2. baskısını gerçekleştirdi...
Neydi Karabala'nın sırrı diye sormayacağım, çünkü bu ilk kitabı edinen çizgi-romansever dostlar bunun nedenini bizzat gördüler ve yaşadılar...

Karabala, 60'lar-70'ler'deki çizgi roman ruhunu yakaladığı gibi, genç kuşak okuyucuyu kucaklayacak sihirli bir formülü de aynı potada eritmeyi başardı: Mükemmel, akıcı ve sürükleyici bir anlatım...

Hikmet Yamansavaşçılar ustanın çizgilerini tartışmayacağım elbette. Bu bana değil, konunun üstatlarına düşer ki, onlar da zaten kitabın arka kapağında değerli görüşlerini paylaşmışlar... Ben sadece son okuyucu olarak, üstadın bu muhteşem çizgilerini bizden 37 yıl boyunca esirgemesine hayıflanabilirim... Ama hikayeyi aktarım biçimi, anlatım dili ve senaryoyla ilgili birkaç kelam edebilirim sanırım.

Bana göre, Karabala alışageldiğimiz öyküleme tarzının dışına çıkarak son derece akıcı bir kurgu ve adeta sinemasal bir dille karşımıza çıkıyor... Kitabı elinize aldığınızda bir solukta okuyup bitiriveriyorsunuz... Sonra, "Çok çabuk bitti yahu!" deyip ayrıntılı ikinci bir okumaya geçiyorsunuz...ki, böyle olunca, bu tarza alışık olmayan okuyucuya senaryo veya hikaye hafifmiş, yavanmış gibi gelebiliyor... Ancak bana göre çok sağlam bir hikayemiz var... İkinci kitabın senaryosuna göz atmış biri olarak söyleyebilirim ki, asıl can alıcı kısımlar ikinci kitapla birlikte başlıyor.

İkinci kitap "TAKİP" ile ilgili bir şeyler söylemeden önce, yeri gelmişken aklıma gelen bir fıkrayı aktarayım:
Hapishaneye yeni düşmüş bir adam, eski mahkumların her akşam toplanıp birbirlerine çeşitli rakamlar söyleyerek gülüşmelerine bir anlam verememiş. Kendine yakın bulduğu bir mahkuma sormuş: "Nedir bu? Her akşam toplanıp birbirinize 34, 41, 23, 64 gibi sayılar söyleyip gülüşüp duruyorsunuz?" Öbürü cevap vermiş: "Yıllardır bu çatı altındayız, birbirimize anlattığımız fıkraları artık ezberledik. Bu yüzden de onlara birer numara verdik. Bir rakam söylendiğinde ilgili fıkra aklımıza geliyor ve gülüyoruz... Yeni mahkum yememiş-içmemiş bütün fıkraların aslını ve numaralarını ezberlemiş... Yine bir akşam böyle bir toplaşma sırasında "Ben de bir tane anlatmak istiyorum" diye ortaya çıkmış... "Buyur anlat" demişler. Bizimki "54" demiş, kimsede ses yok. "47" demiş yine aynı... 65, 73, 96... Çıt yok...
Dayanamayarak "Eee niye gülmüyorsunuz ki?" diye sorunca, arkalardan bir mahkum cevap vermiş: "E birader, sen de hiç güzel anlatamıyorsun ki..."

İşte Hikmet Yamansavaşçılar'ın sırrı bu: Güzel anlatıyor...

İkinci kitap bize 37 yıldır çizmemiş bir ustanın, elinin pası gitmiş daha da muhteşem çizgileriyle "Merhaba" diyor...
Yeni bir kahramanı, öykünün diğer karakterlerini ve olayların geçtiği dünyayı anlatmayla ilgili zor kısımlar ilk kitapta aşılmıştır artık... Şimdi artık olaylara bodoslama dalabiliyoruz...
Şundan emin olabilirsiniz ki, ilkinden çok daha vurucu bir senaryo ve anlatım var bu kitapta... Üstat artık eteğindeki taşları bir bir dökmeye başlamış... Bir sayfayı okurken, sonrakini merak ettiğiniz, giderek ve ustaca gerilimin arttırıldığı bir öykü...
Karakterleri daha ayrıntılı olarak tanıyoruz ama didaktik bir anlatımla değil; Öykünün gidişatı içine serpiştirilmiş küçük ipuçlarıyla... Bu da anlatımın monotonlaşmasını ve temposunun düşmesini engelliyor... İlk sayfadan başlayarak balon şişiriliyor, şişiriliyor ve sonlara doğru görkemli bir şekilde patlatılıyor... Ve bu, ilk kitaptakinden bile daha başarılı bir atmosfer eşliğinde gerçekleşiyor... Kafamızdaki birçok soru yanıtını bulurken, 3. kitap öncesi yepyeni sorularla başbaşa kalıyoruz...
Kitabın konusuyla ilgili ipuçları vermeden ancak bu kadarını söyleyebiliyorum...
Kendi adıma 2. kitabı büyük bir sabırsızlıkla bekliyorum.

Son olarak, kayiprihtim.org sitesinde Ümit Kireççi imzasıyla yayınlanmış bir yazıdan alıntı yapmak ve tamamen beni bağlayan karşı görüşlerimi aktarmak istiyorum...
(Yazının tamamına ulaşabilirsiniz.)

(Alıntı - Ümit Kireççi)
"İkinci cilt fragmanına takıldı gözüm. Yeşilçam filmlerinden görmeye alıştığımız bir sahne gördüm. Ki bu benim çok zamandır düşündüğüm ve sevmediğim bir şeydir: Annenin çıplak çizilmesi. Yeşilçam filmlerinden bir ailenin, bir erkek karakterin namusudur annesi, bacısı, eşi, çocuğu. Sonra bunların başına taciz tecavüz gelir ve bir anda o namuslar çırılçıplak izleyiciye sunulur. Karakterle özdeşlik yakalamak ve onun acısını içte hissetmek yerine çıplak bedene odaklanan gözler bambaşka hayallere dalmaya itilir. Bu aynı zamanda çoğu erkek olan hedef kitlenin filmi izlemesi için de kullanıldığına inandığım bir ucuzluktur. Karabala’nın fragmanında aniden annesinin çıplak memelerini görmek bana bunu hatırlattı. Oysa “imlemek” çok daha etkili olabilecektir. İşkence göstermek, zarar görmüş uzuvlar, yüz v.s. Çıplaklık olayı bambaşka bir yere taşıyor. Benim görüşüm…"

Evet, ilk kitabın son bölümündeki, ikinci kitap fragmanıyla ilgili bu sözler...
Bu eleştiriye konu olan çizim de yazımın başında alıntıladığım resimdir.
Sayın Kireççi'nin yazısının tamamını okudum. Çoğunluğuna katıldığım doğru tespitlerde bulunmuş. Ancak yukarıda alıntıladığım bölüme pek katılabildiğimi söyleyemeyeceğim.
Doğrudur, çoğu eski Türk filminde bu konu istismar edilmiştir. Ancak şöyle de düşünmek lazım: Eğer bir duyguyu okuyucuya geçirmek istiyorsanız ilgili planı açıklıkla vermelisiniz... Görece olarak itici gelebilir ama orada bulunan topluluk içinde (köylüler veya askerler) Karabala'nın annesine (düştüğü çok acı verici duruma rağmen) bir 'kadın' olarak bakan kimse yok mudur? Anne, işkence gördükten sonra soyulup, teşhir edilerek cezalandırılmaktadır (!) Oradaki kitle de onu gerek bir anne, gerekse bir kadın olarak izlemektedirler... Peki o kitlenin duygularını nasıl paylaşacağız? Biz acaba bu çıplak kadına bakarken üzülecek mi, tiksinecek mi, hırslanacak mı, yoksa şehvet mi duyacağız?.. Bırakınız şehvet duymak isteyen duysun; o kişinin kendi sorunudur bu... Buradaki durum çıplaklık ve erotizm arasındaki fark gibi düşünülemez... Kaldı ki çizerimiz burada çok detaylı bir imgelemeye de girişmemiştir. Durum, dozunda ve olması gerektiği kadar aktarılmıştır. Bana göre de doğru olanıdır.
Bu da benim görüşümdür...

İkinci kitabı merak ve heyecanla beklerken üstada sevgilerimi yolluyor, ellerin dert görmesin diyorum...
Saygılarımla...
 
Son düzenleme:

sarkomer

Yönetici
18 Ağu 2009
13,336
302,186
Sayın "hggurak",
yorumlarınızı da kattığınız detaylı bilgilendirme için teşekkür ediyor,
değerli üstadımıza saygılarımı sunuyorum.

52308R.gif
 

uzung

Yönetici
Yönetici
14 Ağu 2009
3,396
26,112
İstanbul
Üstada 2. kitabı sorduğumuzda sana yönlendirmiş, Gürdal'a sorun demişti.
Övgü dolu bu tanıtımdan sonra daha bir heyecanla bekleyeceğiz artık.
 

muratusta

Süper Üye
14 Ağu 2012
570
2,148
İSTANBUL
Sevgili hggurak düşüncelerinize katılıyorum.Okuyucu kitabı okurken her zaman orada gibi düşünerek kitap okur.
Kitabın içindeki o sahneyi yaşar olay mahallinde yaşayan bir okur kahramanın ve ordaki halkın hislerini bire bir yaşar.
Asılmış kan revan içindeki bir anneye yada bir kadına hiç kimse off ne seksi kadınmış gözüyle bir okuyucu bakmaz.Hatta insan bakmaz
Birde Yeşilçam'ı yerden yere vurmanın hiç bir anlamı yok.ÇAM ağacını ortaya dikip bunun dalları neden YEŞİL demenin bir anlamı yok işte YEŞİLÇAM .
Tarihte buna benzer olaylar ve sahneler hep olmuştur.Yok diyemeyiz.
Şimdi öyle değerli filmler ve ustalar da kalmadı.
Elimizdeki ustaların kıymetini bilelim ve Hikmet usta gibi değerli ustalarımıza da her zaman destek olalım.
Saygılar sevgiler.
 

odenat

Onursal Üye
Çeviri & Balonlama
4 Eki 2012
1,278
16,829
Valla, yakında çevirip paylaştığımda Ejderkanı'nda okuyacaksınız inşallah, Fransa'nın en büyük kralı 14. Louis, kara büyü yapıp, kendi bebeğini öldürüp kanını içiyor. Hiçbir Fransız gazetesinde, hiçbir eleştirmen, tarihimize hakaret ediyorlar, yedi düvele meydan okuyan kralımız kan içer mi diye yazmadı.

Eleştirilecekse senaryonun mantıksızlığı, çizimlerin kötülüğü eleştirilir. Vay, çıplak kadın çizmişler diye eleştiri yaparsanız, ben de bu nasıl eleştirmen, kendisini geliştirsin diye eleştirmeni eleştiririm :)
 

kandraks53

Onursal Üye
29 Ağu 2010
2,778
7,983
Sevgili hggurak..Bize diyecek laf bırakmamışsın..İyikide bırakmamışsın..Zaten senin kadar güzel diyemezdik..Sen çok yaşa emi..
 

hüseyin aksakal

Onursal Üye
Çeviri & Balonlama
7 Eyl 2010
773
5,728
Kdz. Ereğli
Valla, yakında çevirip paylaştığımda Ejderkanı'nda okuyacaksınız inşallah, Fransa'nın en büyük kralı 14. Louis, kara büyü yapıp, kendi bebeğini öldürüp kanını içiyor. Hiçbir Fransız gazetesinde, hiçbir eleştirmen, tarihimize hakaret ediyorlar, yedi düvele meydan okuyan kralımız kan içer mi diye yazmadı.

Eleştirilecekse senaryonun mantıksızlığı, çizimlerin kötülüğü eleştirilir. Vay, çıplak kadın çizmişler diye eleştiri yaparsanız, ben de bu nasıl eleştirmen, kendisini geliştirsin diye eleştirmeni eleştiririm :)

Odenat söylenecek her şeyi söylenebilecek en veciz şekilde söylemiş. Aynen katılıyorum. Beğenen beğenir, beğenmeyen beğenmez ama sanatçı genelgeçer olanla bağlanır,--yeri geldiğinde--kışkırtıcı olanı dışlarsa sanat sığlaşır.
 

kadirnip

Onursal Üye
Çeviri & Balonlama
21 Kas 2014
4,654
22,314
Adana
İnsan neyi görmek istiyorsa onu görür... Sanat eseri, sunduğu imgelerle kişilerde, farklı hisler uyandırabilmeli ... Herkeste aynı duyguyu, düşünceyi yaratacak bir resim, heykel, şiir düşünemiyorum zaten... Eleştiri elbette olacak ama, sanatçının üslubuna müdahale edecek şekilde olmamalı bence...
Sevgili Hggurak, açıklamalarınız çok güzel... Eleştiride katılmadığınız nokta konusunda tamamıyla doğru düşünüyorsunuz...
Ve Karabala'yı ''Takip''teyiz...
 
Üst