Dünya Mirası Gezginleri(Önemli...)

ilhanx

Süper Üye
15 Ağu 2009
5,401
178
Dunya Mirasi Gezginleri
Su siralar Istanbul'un UNESCO Dunya Mirasi listesinden cikarilmasi icin bir cok calisma yapiliyor. Bu calismalardan biri de Dunya Mirasi Gezginleri adinda bir dernek, kurucusu sayin Atila Ege, kendisi dunya uzerindeki UNESCO dunya mirasi listesine giren 911 yerin 551 adedini goren/gezen bir kisi.Toplanti 1 Eylul Carsamba gunu 14:00-16:00 saatleri arasinda Caddebostan'da yapilacaktir. Ne kadar cok katilim olursa bu konuda daha fazla fikir bildirilebilir ve bilgi alinabilir.

UNESCO’nun Haliç Metro inşaatını gerekçe göstererek İstanbul’u Dünya Kültür Mirası Listesi’nden çıkarma girişimi projenin sahibi Hakan Kıran’ı harekete geçirdi. Kıran, projeyi kentin tarihsel yapısına uygun olarak değiştirdi ve köprü ayağını 17 metre düşürüldü.Brezilya’da 3 Ağustos’ta toplanan UNESCO Dünya Miras Komitesine, İstanbul’u Dünya Mirası Listesi’nden çıkarmayı düşündüren projelerden biri Haliç Metro Geçiş Köprüsü idi. Fakat projenin mimarı Hakan Kıran, projeyi, kentin tarihsel yapısına uygun olarak değiştirdi. Köprünün, Süleymaniye Camii ve Haliç’in siluetini bozmakla suçlanan ayakları 82 metreden 65 metreye, taşıyıcı kabloların birleştiği yükseklik ise 60 metreden 55 metreye düşürüldü. Şehzadebaşı ve Şişhane çıkışındaki tünel ağızlarının çıkış yüksekliği ise 14 metre. İstanbul’u Dünya Miras Listesi’ne alırken, UNESCO’nun “İnsan dehasının emsalsiz bir başyapıtı ve Osmanlı yapılarının en üst rütbesi” olarak nitelediği Süleymaniye Camisi’nin denizden yüksekliği ise 58 metre. Kıran, 9 gün boyunca bütün oturumlarına katıldığı Brezilya toplantılarında yaptıkları çalışmaları şöyle aktardı:
“Brezilya toplantılarında, Haliç Köprüsü’yle ilgili kriter, sadece üstün evrensel değeri olan Süleymaniye Camisi’nin silüetinin etkilenmesi konusuydu. UNESCO, son oturumda 14 metre yüksekten geçen köprünün yapılmasını destekledi.
Da Vinci’nin hayali
Üyelere, Haliç’teki mevcut köprülerin ayaklı yüzer köprü veya krişli olmasından dolayı eko sistemin öldüğü, yeni yapılacak ayaklı veya dubalı köprülerin bu süreci hızlandırıp, çözümü imkansızlaştıracağı anlatıldı. Leonardo da Vinci, 500 yıl önce yazdığı mektupta, mücit olarak en büyük iddiasının, Haliç’te tek bir kemerle geçecek ayaksız köprü yapmak olduğunu söylemişti. Biz şimdi, Vinci’nin hayalini bugünkü teknolojiyle birleştiriyoruz.”
Kaynak: Hürriyet


dunyamiras.jpg
 
Üst