Çizgiromanda Bitmeyen Öyküler

rehaulku

Yeni Üye
6 May 2012
27
35
Istanbul
‘Bitmeyen Öykü’ Michael Ende’nin bir romanıdır. Kitabın sonunda öykünün ucu açık kalır.



Benzer biçimde fantastik yaratıların tamamına yakınında, kahramanların sonu belirsiz kalır veya hiç olmaz.

Örneğin bilimkurgu roman ‘Uzay Macerası 2001’in sonunda öykü tümüyle belirsiz kalmıştı. Sonradan devamı ek ve yama yapıldı.

Örneğin Conan, 1.000’in üzerindeki macerasının yalnızca birisinin sonunda, yaşlanmış biri olarak, batıya doğru yola çıkar ve bir daha ondan haber alınamaz ki bu da bitmeyen bir öyküdür.

Bu türden bir sonu bitmeme, çizgiromanların hem ticari gereksinimidir, hem de bir tiplemeyi 10’un üzerinde kişi yazıp çizebildiği için, zaten bu yaratıcılık açısından kaçınılmaz bir sonuçtur.

Son zamanlarda bunun istisnaları görüldü. 2 ayrı şirketin çıkardığı diziden birindeki Örümcek Adam öldü (2011).



Aynı kahramanın hem ölüp, hem de sağ kalması çizgiromanları bile aşan bir çoğul okuma ve hiper-tekst durumu yarattı.

Bunların dışında öykünün sonunun bitimsizliği durumunu yaratan başka etkenler de var:

Conan 2 x 900 sayfalık maraton soluklu ve bitimsiz öyküsündeki, ana 2 öykünün birbirine geçişimi, her öykünün bazı öykücüklerinin (farklı yazarlar ve çizerler ile) epeyi çeşitlemeleri, bir türden bitimsizlik örneği.

Çizgiromanların yeniden ve yeniden olağan ve aşırı yorumlanması başka bir bitimsizlik örneği.

Çizgiromanların öykülerinin (aşırı) uzaması ve akışın / sonun belirsizleşmesi (bu post-modern bir durum veya yazınsal özel bir çaba değil) diğer bir bitimsizlik örneği.

Tüm bunların temel nedeni, 1960’lardan ve 1990’lardan sonra, 2010’larda da çizgiromanlarını okur profilinin değişmesi nedeniyle, onları yeniden çeşitlendirme gereği.

Ancak, bu yalnızca ticari bir format içinde kalmıyor. Bir de olağan yaratıcıların öyküleri tükendiği için, eskiden kendine pazarda yer bulamayan uçuk kaçık öykülü çizerler ve yazarlar da kendine ve eserlerine yer ve yayınsal olanak buluyor duruma geldi. Örneğin, Wolverine’in klasik serisindeki zaman yolculuğu ile ilgili maceranın bir bölümünde, konu hiper-teksti aşıyor, meta-teksti aşıyor, tekst-öteye ve/ya tekst-değile ulaşıyor ki bunun nedeni yazılı metindeki limit sonsuz bölü imleri (slash): Böylelikle o kadar çok ve / veya üstüste oluyor ki hepsi hesaba katıldığında metin sonsuz çeşitlemede okunabilir olabiliyor ve bu yalnızca 1 sayfa gibi sınırlı-sonlu bir alanda yaratılabiliyor ki bu daha önce hiç yapılmamıştı, edebiyatta bile.

İşte bu sözünü ettiğimiz limit sonuz çeşitlemeli öykü bitimsizliği, tam da tarihi momentle çakışıyor: Birçok gelecek, hepsi mümkün, hangisinin gerçekleşeceğinin pek önemi yok. Yani, çizgiromanlarda da öykünün nasıl biteceğinin aslında hiç önemi yok. Bilgisayar oyunlarında buna, kahramanların sonlarını tek tek hiper-oyun metinler ve görüntülerle anlatmak yolu da denenmiş durumda.

Tabii burada sorunsal şu: Kaybolan öykü değil önemli olan, o kaybolan öykünün içinden belirginleşen yeni öykü önemli olan. (Onu da yeniden yazılacak çizgiroman çeşitlemeleriyle izleyeceğiz yakın gelecekte.)
 

yeryüzü

Yönetici
3 Eki 2011
17,047
75,612
hiçbiryerde :)
süreli çizgi romanlarda öykünün bitmesi
biraz zor...
Abdülcanbaz Akbulut Kaan
Bahadır Batman Bay Fırtına (Nick Raider) Bella & Bronco
Billy Bis
Blueberry Bob Kroket Bonanza Buffalo Bill
Büyülü Rüzgar Conan
Corto Maltese Dampyr Deli Balta Demir Adam (Iron Man)
Diabolik Dylan Dog Geronimo (Flash) Gordon Gringo (Tim / Rodeo / BillKid / Jikop) Hızır Bey Honda Jeriko Jil (Gil)
Judas Julia Jungla Kaptan Swing Kaptan Venüs Kara Maske Kara Murat Karaoğlan Ken Parker Kızılmaske Killing Kinowa
Kit Taylor Küçük Prens (Johan et Pirlouit) Lorel ile Hardi Mandrake Martin Mystére Mini Ringo.....

ve bizim okuduğumuz ortalama elli kadar çizgi romandan bir kısmının
yayını durmuş ama kahramanları yine ölmemiştir :)
macera devam etmek zorunda çünkü :D
 

vakanuvis

Süper Üye
5 Mar 2011
604
975
Hoş bir tespit olmuş rehaulku aklına sağlık.

Öykülerin bitmemesi ve hiper-teks olayının bir dönem çok karmaşıklaştığı ve bir yayınevinin düzenlemeye gidişine neden olduğu biliniyor sözgelimi: DC Comics

"Sandman"li başlığımda da değindiğim gibi 80'li yıllara doğru DC Comics'in üç farklı ATOM kahramanı dizisi eşzamanlı olarak okurlarla buluşurken dalgınlıkla farklı Atom'a farklı Atom kapağı basılmış ve tabii o dergi tekrar toplatılana kadar akla karayı seçmişler.

Oysa bu sadece ortaya çıkabilecek onlarca sorunun başlangıcı niteliğindeydi ve yayınevi bunu öngörerek hemen toparlama kararı aldı.

Bu arada her satın aldığı küçük yayınevinin kahramanlarını da yayınlamayı sürdüren DC Comics bunları farklı boyutların yaşayanları gibi gösterirken ana karakterlerinin farklı uyarlamalarını da yine farklı boyutlar üzerinden okura sunuyordu. Örneğin Justice Society of America ve Earth 3'ün kötü despot Superman, Batman, v.s. dünyaları gibi. Bir boyutta Baman ölürken diğer boyuttaki hayatta kalıyor, ölenin kızı Huntress diğer boyuta her geçtiğinde baba özlemi çekiyor ve Hawkman-Hawkgirl'ler ikiye katlanırken sonunda olayı çözmek için öncelikle ciddi bir öykü, ölümler ve reenkarnasyon çözümüne başvuruluyordu:

Crisis of İnfinity Earths

Yayınevi bıyutları mümkün olan en az sayıya indiriyor. Kahramanları ana evrende bir araya getiriyor, onlarca boyutu yok ediyor, bazı kahramanları öldürüyor, ortalığı temizliyor, evi topluyordu...

Tabii bu gibi örnekler tek yayınevi üzerinden verilebileceği gibi farklı yayınevleri üzerinden de verilebilir söylediklerini desteklemek için. Nitekim; tesadüf etti, bugün eklediğim haber bu defa da farklı yayınevlerinin oluşturdukları karmaşaya bir örnek... Kimin hikayesi nerede başlıyor, bu hangisiydi:
"Sandman Geri Dönüyor" Ama Hangisi
http://www.cizgidiyari.com/forum/ka...r/60363-sandman-geri-donuyor-ama-hangisi.html
 

kral911

Süper Üye
12 Ocak 2010
3,050
1,505
bazı kahramanlar öldürülsün..sonra intikamları alınsın acımasızca..güzel olur..:D
 
Üst