bakunin

Admin
12 Mar 2009
6,304
49,801
NeverLand
BELÇİKA


James Gillray'ın çizim yeteneğini kullanarak yeni yarattığı akım, XVIII. yüzyılda modern Avrupa'da pek çok ülkeyi olduğu gibi Belçika'yı da etkisi altına almıştır. Böylece Napolyonik dönemin Fransa'sı ile birlikte Belçika da çizgiromanın atası sayıbilecek yazılı çizgilerle tanışmıştır. Çizgiroman tarihinin ilk kilometre taşlarını döşeyen İngiltere, İsviçre, Almanya, Fransa, İtalya gibi Avrupalılar'dan hemen sonra, bilhassa Petits Belges ve onu takip eden Le Petit Vingtiéme, Le Boy, Scout Belge dergileri Belçikalı çocukların ilgisine ve beğenisine ulaşmıştır. Ancak 1924 yılında ilk kahramanıyla ortaya çıkan bir genç çizer eski kıtanın çizgiroman boyutunu değiştirecek, ona yepyeni bir kimlik kazandıracaktır. Gerçek ismi Georges Rémi olan, ancak Hergé takma adıyla çalışmalarına imza atan bu genç çizer, önce Totor'u, ondan beş sene sonra da Tintin/Tenten'i okurlarıyla tanıştırmıştır.


izgiromanAnsiklopedisi063.jpg


Belçika'da yayınlanan 'Tenten Batman'e Karşı' başlıklı ilginç bir çizgiroman albümünün kapağı.​

10 Ocak 1929'daki 'Tenten Sovyetler Ülkesinde' isimli ilk macerasının ardına dizilen iki düzineye yakın Tenten macerasının çoğu, 26 Eylül 1946 tarihinde kendi adıyla yayına başlayacak olan karma çizgiroman dergisi, Tintin'de, yayınlanmıştır. Birinci Dünya Savaşı'nın en yoğun yaşandığı coğrafyalardan biri olan Belçika, bu sıkıntılı dönemden sonra yayıncılık kıpırtılarından biri olan aynı adlı gazetenin hafta sonu ilavesi Le Petit Vingtieme'de ortaya çıkan basit gibi görünen sade stildeki bir çizgiroman, okurlarla ilk kontağını başarıyla kurmuştur. Hergé, Tenten'i çizmeye başladığında onun olağanüstü bir etki yaratıp yaratamayacağından henüz emin değildir ve bu sayede aynı dergide 1930'da Quick et Flupke ve 1936'da da Jo, Zette et Jocko başlıklı çizgiroman çalışmalarında yarattığı çocuk kahramanları da buna karşı stepne olarak kullanmıştır. Ancak Tenten'in yayın başarısı yeterli olmuş ve Hergé'in ardından Jije takma adlı Joseph Gillain da Jojo'yu yaratmıştır.

Bu dönemde Le Moustique ve La Patriote Illustreé gibi yayın organlarının sayfalarını açtığı diğer Belçikalı çizerler de verilen fırsatları iyi değerlendirmiştir. Jean Kit, Mayeu ve Max Sirius gibi ressamların gazete bantları, dokuzuncu sanatla daha fazla Belçikalı'nın tanışmasına yetmiştir. Sonradan Avrupa'nın sayılı çizgiroman yayıncılarından biri olacak Jean Dupuis'in sahipliğinde faaliyete başlayan Spirou adlı haftalık çocuk dergisi, bünyesindeki değişik çizgiromanlarla fırtına gibi esmeye başladığında yıl 1946'dır. Spirou dergisinin Fransalı editörü Rob(ert) Vel(ter), 1938'de yarattığı popüler çizgi karakter Spirou/Sipru'nun adını taşıyan bir dergi fikrini uzun zamandır kafasında evirip çevirmiştir. Böylece hazırladığı başarılı çizgiroman hem kendi dergisinde çıkacak hem de kısa sürede edindiği çocuk dergisi yayıncılığı konusundaki tecrübelerin sağlamasını alacağı bir dergiyi yönetecektir. Maya tutar ve dergi, Belçika çizgiromanının sembollerinden biri haline gelir.

Jean Valhardi başlıklı çizgiroman Jijé tarafından hazırlanmasının ardından Belçika, reel çizgiye sahip ilk çizgiroman kahramanıyla da yine Spirou sayfalarında tanışmıştır. Kısa sürede Les Schtroumpfs/Şirinler'in yaratıcısı Peyo, Lucky Luke/Red Kit'in yaratıcıları Morris ve René Goscinny, Tif et Tondu/Tif ile Tontu'nun çizeri Willy Maltaite gibi çizgiromancıları Jean Giraud, Andre Franquin, Fournier, Vuillemin, Mako, Edgar-Pierre Jacobs, Jacques Laudy, Loustal, Mandryka, Masse, Floc'h, Jacgues Tardi, Jacques Martin, Victor Hubinon gibi ustalaşıp şöhret kazanacak olanlar izlemiştir.

Jerry Spring, Tif et Tondu, Alix, Valhardi, Lucky Luke, Bruno Brazil, Thunga/Tunga, Thorgal/Torgal, Cubitus/Zıpır, Robin Dubois, Dan Cooper, Natasha/Nataşa gibi yayın başarısını diğer Avrupa ülkelerine de taşımayı başaran çizgiroman kahramanlarına 1980'li yıllarla birlikte dünya çapında popülarite yakalayacak olan The Smurf/Şirinler eklenecektir. Ancak çocuk ve çizgiroman dergilerinde haftalık periyotlarda ikişer sayfa olarak boy gösteren kahramanların, bittikten sonra tekrar yayınlanarak albümleşen maceralarının dezavantajları de yine bu senelerde ortaya çıkmıştır. Çünkü Tintin, Spirou gibi çizgiromanı bol haftalık dergiler kırk yıllık kariyerlerini bu yıllarda noktalamak zorunda kalmışlardır.

1988'de yayınını nihayetlendiren Tintin bir zaman sonra Hello BD adını alarak hitap ettiği yaş grubunu yükseltmeyi amaçlamıştır. Bu arada Casterman yayınevi de 1978'den itibaren A Suivre adlı aylık çizgiroman dergisini çıkarmaya başlamasıyla, Belçika da boy gösteren yeni dönem çizerlerden Lacroix, Comes, Sokal ve Servais'in çalışmalarını daha yakından tanınma şansı bulmuştur.
 
Üst