Brezilya'da çizgiroman

bakunin

Admin
12 Mar 2009
6,310
49,915
NeverLand
BREZİLYA


Brezilyalı çizgiroman tarihçileri 30 Şubat 1869 tarihli Vida Fluminense'deki As Aventuras de Nho Quim, ou Impressoes de um Viagem â Corte üstbaşlıklı çalışmayı ülke çizgiromanının ilk modern prototipi kabul ederler. Daha sonraki yıllarda İtalyan asıllı Angelo Agostini'nin birbiri peşi sıra gerçekleştirdikleriyle, Chiquinho'nun dönemin klasik çizgiroman karakter profiline uygun olarak yaptığı ve ilk kez Amerika'da yayınlanan Buster Brown tarzı bir çocuğun hınzırca maceralarının anlatıldığı O Tico-Tico başlığı devreye girmiştir.

14 Mart 1934'de yayına başlayan ve çocuklara yönelik bir dergi olan A Naçao, Adolffo Aizen'in yönetiminde Flash Gordon, Mickey Mouse/Miki Fare, Tarzan, Mandrake gibi Amerikan patentli yepyeni çizgiroman başlıklarından apartılan örnekleri sayfalarına taşımıştır. Bu esinlenmelerin özgün senaryolarını ise Celso Barraso ve Fernando Dias gibi Brezilyalı yazarlar kaleme almıştır. Bu dergiyi aylık olarak yayınlanan ve bünyesindeki Li'l Abner/Hoş Memo, Alley Oop ve Phantom/Kızılmaske gibi yine Amerikalı başlıklarla birlikte O Glabo Juvenil izlemiştir. Hatta adı geçen yayının Almanaque do Glabo Juvenil adlı özel albümlerinde de yıl boyu yayınlanan bu kahramanların tamamlanan maceraları bir bütün olarak yeniden okuruyla buluşturulmuştur.

1940'lara gelindiğinde ise Editora Brasil America Ltda. tarafından yayınlanan ve kısa bir süre sonra yakaladığı popülarite sayesinde aynı adlı bir radyo skecine de uyarlanan Capitao Atlas e O Vingador çocukların baştacı haline gelmiştir. Ardından 1951'de Sâo Paolo'da bir grup yazar ve yaratıcı çizerin işbirliğinde gerçekleşen çizgiroman başlıkları ise, macera olgusunun derinleştirilmesinde faydalı olmuşlardır. 1953'de Jayme Cortez, önemli çalışması Sergio Amazonas'ı yaratmıştı ve 1959'a dek başarılı senaryolara imza atmaya da devam etmiştir.

1960'larla birlikte Brezilya çizgiromanı o sıralar komşu Arjantin'de çalışan iki çok önemli ustanın, Hugo Pratt ve Alberto Breccia izdüşümleri ve yansımalarıyla haşır neşir olmuş; yine bu dönemde Walt Disney'in yayınları resmi izinlerle basılmaya başlamıştır. 1970'lerle Fransız çizgiroman ekolleri, bilhassa Philip Druillet ve Robert Gigi'nin etkisi altına girmiştir. 1980'lerden itibaren ise İtalya' nın meşhur çizgiroman yayıncılık şirketi Sergio Bonelli Editore'nin başlıkları birbiri ardına Brezilya'nın çeşitli yayınevlerince yayınlanmaya başladıktan sonra sıkı birer İtalyancı kesilen Brezilyalı okurlar, 1983 yılında Brezilya Senatosu'nun çocuklara yönelik cinsel istismara karşı aldığı
 
Üst